Nem blöff a 10 eurós Ryanair-jegy Amerikába

Új üzleti modell a Ryanairnél, Michael O'Leary a cég vezetője, fapados légitársaság, repülés
Ryanair CEO Michael O'Leary poses for photographers during a press conference at Maastricht-Aachen Airport on January 16, 2013. Dutch television station KRO, in their program Reporter, said Ryanair aircrafts do not refuel enough gasoline. Ryanair will thereby bring the flight crew and passengers in great danger, as a consequence. According to O'Leary, this is a lie and he will take legal action against the KRO. ANP JERRY LAMPEN netherlands out - belgium out
Vágólapra másolva!
Európa vezető fapados légitársasága nem viccel, tényleg be akar lépni a transzatlanti piacra, nagyon nyomott jegyárakkal, mert ha nem teszi meg, akkor nem tud tovább növekedni.
Vágólapra másolva!

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója, a világ egyik legexcentrikusabb, legellentmondásosabb vállalatvezetője először nézett szembe egyszerre 30 európai ország 60 újságírójával. A Ryanair fapados működési modelljébe még sosem fért bele, hogy összetrombitálja a nemzetközi sajtót, most azonban annyira meg akarta mutatni, hogy változtatott az üzletpolitikáján, hogy ezt is megtette.

O’Leary ezúttal sem hazudtolta meg magát, poénokkal teletűzdelt előadása alatt a résztvevők gurultak a nevetéstől, utána pedig egyetlen kérdés elől sem futott el. Sőt, minél keményebben támadták, annál inkább elemében érezte magát. „Miért gondolja, hogy bárki elhiszi önnek, hogy egy barátságosabb, ügyfélközpontúbb cég válik a Ryanairből, miután évekig inzultálta az utasokat és az összes versenytársat?” – kérdezték tőle. „Nézze, szánom-bánom a bűneimet, és büszkén állok a változások élére. Egyébként pedig, ha a sajtó azon kezd filozofálni, hogy ez megint csak egy szenzációhajhász blöff a részemről, az is jó. Csak beszéljenek róla az emberek, jöjjenek el a hamarosan megújuló honlapunkra, és majd meglátják” – vágott vissza.

Ötven repülő kellene, de gyorsan

Az iparág O’Leary legnagyobb blöffjének most azt tartja, hogy nemrég bejelentette, 10 euróért fog kínálni jegyeket Amerikába, a visszaút pedig 10 dollárnál fog kezdődni. A légiipar mértékadó nemzetközi szakértői ezt egyszerűen lehetetlennek tartják. Ám most az is kiderült, hogy a Ryanair is csak úgy tudja elképzelni, ha számos egyéb feltétel is teljesül. „A Ryanair sosem lesz más, mint a rövid távú járatok legolcsóbb jegyeit kínáló légitársaság. A transzatlanti járatokat egy leányvállalat indítaná el, de csak akkor, ha venni tud megfelelő mennyiségű, azaz legalább 30, de inkább 50 repülőt, megfelelő áron. Erre öt-hét éven belül semmi esély sem látszik, mert az öböl menti országok légitársaságai előre lekötöttek minden kapacitást” – mondta a vezérigazgató. Szavaiból azonban az is kiderült, hogy bizonyos tervek készen állnak az amerikai terjeszkedésre, hiszen már azt is tudni véli, hogy mely európai városokból mely amerikai célpontokat tenne be a menetrendbe. „Legyen világos, hogy egy olyan cégről van szó, amely sok, körülbelül egy tucat európai és amerikai város között repül. Mi nem a London-New York versenybe akarunk beszállni, ennél jóval többről van szó” – jegyezte meg.

A Ryanair öt év múlva a terek szerint évi 110 millió utast fog szállítani, elemzők pedig azt is hozzáteszik ehhez, hogy hálózatának bővülése nem tarthat örökké, Kelet-Európából csak a Nyugatra ingázó „munkásokra” épít, ott nincs meg az a rendszeres repüléshez szoktatható középréteg, amely Nyugaton a fő bázisát adja. Ha nyereséges akar maradni, akkor nincs más választása, mint megpróbálni belépni a transzatlanti piacra.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója szokás szerint pózol Forrás: AFP/Jerry Lampen

Amikor O’Learyt arról kérdezték, hogy a marketingcéllal meglebegtetett 10 eurós jegyárak valóban léteznek-e majd, láthatóan kibillent a nyugodt, de lendületes tempójából. Ezt a vádat ugyanis a Ryanair már eddig is sokszor megkapta. O’Leary mítosznak nevezte a felvetést, arra hivatkozva, hogy a legtöbb országban a fogyasztóvédelmi szabályok nem engedik meg, hogy a meghirdetett legolcsóbb jegyárak ne álljanak rendelkezésre bizonyos minimális arányban. O’Leary szerint az olcsó jegyek általában a kapacitás mintegy 40 százalékában hat hónapon keresztül elérhetők, ami jóval nagyobb arány a szabályok szerinti minimumnál. A transzatlanti 10 eurót és 10 dollárt tehát ugyanígy lehet érteni, az csak korlátozott számban állhat rendelkezésre, és csak akkor marad ezen a szinten, ha az utas nem vesz igénybe kiegészítő szolgáltatásokat. Márpedig a fapados légitársaság szinte mindenért külön díjat kér.

O’Leary korábban elmondta, hogy a rövid távú európai járatokon csak az utasok 15 százaléka fizet kiegészítő szolgáltatásokért, és a modell szerint ennyi elég is, ezek az utazók finanszírozzák a többiek jegyeit. A jelenlegi átlagos jegyár a Ryanairnél 48 euró, vagyis majdnem ötszöröse a tervezett marketingcélzatú amerikai jegynek. Egy London és New York közötti egy útra szóló jegy átlagos ára jelenleg 250 euró körül mozog.

Drámai fordulat: normális honlap készült

A Ryanair most azt igyekszik széles körben kommunikálni, hogy a jövőben sokkal jobban odafigyel az utasok igényeire. A cég komolyan vette a részvényesek intését, akik tavaly év végén azt mondták, elég volt O’Leary sokszor viccesnek szánt, de valójában bántó megjegyzéseiből, durva kirohanásaiból, és abból is, hogy a légitársaságot a különböző felmérésekben a legbarátságtalanabb márkák közé sorolták. A tavalyi közgyűlésen a részvényesek szóvá tették, hogy szerintük a vezérigazgató természete már kezd visszaütni a céges eredményekre, több hátrány éri miatta a légitársaságot, mint amennyi előny a publicitásból származik. O’Leary persze most is azzal érvelt, hogy „hiába nyafognak az utasok, a számok azt mutatják, hogy évente 85 millióan mégis megveszik a jegyeket, és utaznak”, a stílus azonban mégis érezhetően enyhül. A kövér utasokra tett pikírt megjegyzések vagy a környezetvédők kegyetlen ostorozása ezúttal elmaradt, a hasonló kirohanásokra ma már nem vevő a publikum.

A cég Tescótól érkezett új marketingigazgatója, Kenny Jacobs az ügyfelekre jobban odafigyelő Ryanair új arca. Londonban bemutatta többek között a cég új honlapját, amely április elején indul, az új mobiltelefonos alkalmazást és az újfajta ügyfélkezelési módszereket. A változás tényleg drámai, de csak azért, mert az utasok most fognak rádöbbenni, mennyire semmibe vette őket a légitársaság. A Ryanair új weboldala nem tud semmilyen különös trükköt, egyszerűen csak modern és használható, olyan lesz, amilyennek mindig is lennie kellett volna.