Így sikerült újszerűvé varázsolni egy korosodó Honda Jazzt

Vágólapra másolva!
Nem sokkal az ezredforduló után mutatkozott be az első újkori Jazz, amely megbízhatóságának, gazdaságosságának és tágas, remekül variálható belső terének köszönhetően máig népszerű (és nem is túl olcsó) modell a magyar használtpiacon. Ezúttal egy olyan történetet mesélünk el, amely átlagos autóvásárlásnak indult, végül egy mindent átfogó, alapos, állagjavító karbantartás lett belőle.
Vágólapra másolva!

Mondhatnánk, ha autóvásárlás után mindenki így járna el, a hazai járműpark egyre emelkedő átlagéletkora sem számítana, mert az autók csak működnének és működnének. Azonban a magyarországi szervizkultúra a pillanatnyi hibaelhárítás elvén működik, nagyon ritka, ha garanciaidőn túli autók esetén valaki akár alkatrész-üzemidő lejárta előtt, vagy hibamegelőzés céljából még működő alkatrészeket lecseréltetne. Használjuk, amíg működik. Majd gyors tűzoltás, és újra hajtjuk a következő pit-stopig.

Honda Jazz használtteszt
Jó kiállású, nem leharcolt példány. Ez volt a kiindulóállapot, 127 ezer km-es futásteljesítménnyel
Fotó: Autó-Motor

Első fázis: a sosem egyszerű kiválasztás

A történet úgy kezdődött, hogy ügyvéd ismerősünk nagylánya megszerezte a jogosítványt. Jött az apai feladat, megoldani az első autó vásárlását. Legyen könnyen kezelhető, megbízható, fiatalos, és a fenntartása se kívánjon sokat. A Honda Jazzre esett a választás, ami meg is felel ezeknek az ismérveknek, ebből automataváltóst (CVT) keresett ismerősünk. Alaposan felmérte a piacot, utánanézett a típushibáknak, így a megnézett autókon tudta, hogy mire figyeljen, valamint mindig a zsebében lapult a rétegvastagság-mérő, így a töréskáros múltra is megalapozottan rá tudott kérdezni.

Honda Jazz használtteszt
Könnyen kezelhető, barátságos kisautó a Jazz, főleg CVT-vel
Fotó: Autó-Motor

Egy, a budapesti Nagykörösi úti piacon hirdetett autót közösen néztünk meg és próbáltuk ki. Az első generációs Jazz az autókereskedőknél is kedvelt kocsi, mert gyorsan és jó áron lehet értékesíteni. 

A kipróbáltnál gyanakodtunk a szőnyegek állapota miatt a futásteljesítmény esetleges valótlanságára,

valamint jelentkezett az automataváltó hibájára utaló rángatásos indulás. Ráadásul beázott a csomagtartója, ez amolyan Jazz típushiba, emiatt nedves volt a szőnyeg hátul és állt a pótkeréktartóban a víz. 

Honda Jazz használtteszt
Szakadásmentes az utastér, a kereskedő már alaposan kitisztítva adta át
Fotó: Autó-Motor

A hiba oka, hogy a hátsó sárvédő és a tetőlemez illesztésénél idővel beázik ez a típus, újra kell szigetelni ezen a szakaszon. Így az a kocsi részünkről ott maradt a kereskedőnél. Voltak más jelöltek is, de végül a képeken szereplő kocsi lett a választott, amelyet egy gödöllői autókereskedő hirdetett. Az akkori kínálat egyik legnormálisabb állapotú autója volt – hogy legyen némi elképzelés a mai piaci árakról, ma a legolcsóbb papíros, bal kormányos példányok nagyjából 5-600 ezer forinttól indulnak, a jobbak hat számjegyű összegért mennek, de kétmillió felett is hirdetnek megkímélt példányokat.

Második fázis: a tényfeltárás lépései

Persze ez az autó sem volt hiba nélküli: 2006-ban gyártották, tehát a megvásárlásakor már a 17. életévét taposta. A Németországból származó Hondát az autókereskedő honosította a vásárló nevére 2022 májusában. Motorja 1,4 literes, Euro 4-es, 83 lóerős, ami elég ahhoz, hogy kellő dinamikával mozgassa a könnyű, 1,1 tonnás autót. Az új tulajdonos, pontosabban az apukája, kézbe vette a kocsi sorsának irányítását és bejelentette a megszokott szervizbe alapos átvizsgálásra. 

Honda Jazz használtteszt
Több helyen is találtak felületi rozsdát az alján, eltávolítás és passziválás után alvázvédelemmel orvosolták
Fotó: Autó-Motor

Addig is, hogy a hétvége ne teljen unalmasan, kicserélte a helyzetjelzők és a tompított fényszóró izzóit. Ehhez a manőverhez le kellett billenteni a lökhárítót, hogy „szórakoztatóbb” legyen a csere. 

Továbbá az egyik kulcs jeladója elromlott, nem ismerte fel az indításgátló,

ebben jeladót kellett cserélni és felprogramozni a jó kulcsról egy erre szakosodott autókulcs másolónál. Az új tulajdonos érezte, hogy csak akkor nyugodt, ha az autó a lehető legjobb műszaki állapotban van. 

Honda Jazz használtteszt
Több tételben érkeztek az új alkatrészek
Fotó: Autó-Motor

Ennek részeként az első futóművet teljesen felújították, cserélték a lengőkarokat, a szilenteket, a lengéscsillapítókat (Monroe), a stabilizátor-pálcákat és a toronycsapágyakat. A felfüggesztést alapos javítását indokolta, hogy menet közben kopogott kicsit, a két alsó lengőkar pedig lógott. És ha már szétszedték ez a részt, az első és a hátsó fék is kapott egy uprgrade-et, új fékcsövek, féktárcsák, fékbetétek kerültek a Jazzbe, az utóbbiak a Brembótól.

Honda Jazz használtteszt
Semmi kompromisszum: vadiúj a gólyaláb és a lengéscsillapító
Fotó: Autó-Motor

Harmadik fázis: japán autó esete a rozsdával

A további évek és kilométerek gondtalan lefutásának egyik feltétele, hogy az autón ne találjon fogást a korrózió. Ezért átbújták a karosszériát, és úgy döntöttek, hogy az alsó fertályát rozsdátlanítják, és kap egy teljes alvázvédelmet. Ennek részeként leszerelték a lökhárítókat is, valamint kiszedték a műanyag kerékdob-védőket. Közben jött egy hátvéd gondolat, mivel a hátsó lökhárító gyárilag nem rendelkezik belső merevítéssel, felszereltek egy új vonóhorgot. Közben a féltengelyeket is átnézték és kicserélték rajtuk a gumiharangokat.

Honda Jazz használtteszt
A bal oldali kerékjárati ív és a doblemez alsó része már rozsdásodásnak indult
Fotó: Autó-Motor

Mivel a bal hátsó sárvédőív már enyhén megindult, annak a javításáról is döntöttek. Megtisztították a rozsdától és előkészítették a hegesztését. A bal elsőn sárvédőn horpadásos sérülés volt, ezt kilakatolták. 

Közben megérkezett az új hátsó kipufogódob a csővel, valamint a klímahűtő

– utóbbi egy korábbi koccanásnál sérült, és működött ugyan, de meggyötört volt. Mivel ekkor még vártak további alkatrészekre, például a kipufogórendszer középső szakaszára és pár gumifékcsőre, így lelassult a munka. Közben elvitték a felniket görgőztetni, és rendeltek négy új Hankook téli gumiabroncsot.

Honda Jazz használtteszt
Íme, a kilakatolt Jazz fényezésre várva, már előkészítés után
Fotó: Autó-Motor

Ahogy érkeztek be az alkatrészek, úgy történtek a cserék, és több esetben beigazolódott, hogy az új tulaj hozzáállása megalapozott volt - a hátsó fékpofák közel a vasig koptak. És olyan hibákat is találtak, ami a vásárlást megelőző szemrevételezéskor nem látszott, például a már említett első sérülés sem volt olyan kicsi. A zárhíd kibírta, de a középső keresztmerevítőt ki kellett cserélni. Szerencsére a vízhűtő nem sérült. Természetesen olajat, gyertyákat és szűrőket is cseréltek, még rögtön a megvásárlás után, akkor már látszott, hogy valami történt elöl. 

Honda Jazz használtteszt
Rossz állapotban volt a klímahűtő
Fotó: Autó-Motor

Negyedik fázis: a végére egy kis kozmetika

Időközben megérkezett a hátsó sárvédő javítóíve és felhegesztették a kisautóra. A jobb hátsó kerékjárati ívet is javítani kellett, de azt még ki lehetett lakatolni, nem kellett hozzá a javítóív. A karosszérialakatosok kihúzták az autó orrát, mert a megvásárláskori állapotában az első lökhárító nem illeszkedett pontosan, ugyan csak pár milliméter eltérés volt a gyári mérethez képest, de ha már szét volt szedve, megcsinálták alaposan. 

Honda Jazz használtteszt
Kijavították az orr korábbi sérülését, és új szélvédőt is kapott
Fotó: Autó-Motor

Amikor készen lettek a karosszériamunkával, lefényezték a kocsi érintett elemeit, valamint felvitték az alvázvédelmet. A Jazz kapott továbbá egy új szélvédőt is, mivel az eredeti kőfelverődéses volt. Végezetül az összerakott kisautón még futóművet állítottak, beüzemelték és feltöltötték a klímát.

Honda Jazz használtteszt
Íme, a kész autó (még gyári dísztárcsákra várva) - sok gondtalan évre számíthat gazdája
Fotó: Autó-Motor

Bár ez így leírva sok, hiszen közel az autó beszerzési árának kétharmada ráment a felújítására, ellenben azóta költségmentes az autó, kor-, és típustársaihoz viszonyítva pedig az átlagosnál lényegesen jobb állapotnak örvend. Ennek pedig akkor is lesz eredménye, mikor a család majd a cseréje mellett dönt, mert a használt piacon is magasabb értéket fog képviselni.

Cikkünk elkészítéséhez a BMW-Audi-Volkswagen Kft. autószervize nyújtott segítséget.

Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt
Honda Jazz használtteszt