Túl soványak: kifelé!

Vágólapra másolva!
Felháborodást keltett a divatvilágban, hogy a madridi divathét kifutóiról kitiltódtak a túl sovány modellek. A divatipar a személyiségi jogokra és az alkotói szabadságra - míg a másik oldal a felelősségvállalásra hivatkozik.
Vágólapra másolva!

Ha a világ divatiparában elterjedne az a döntés, amelyet a madridi divathét (Madrid Fashion Week) szervezői hoztak ebben a hónapban - nevezetesen, hogy a túlságosan sovány modellek nem léphetnek a kifutóra -, akkor az olyan szupermodellek, mint például Kate Moss, letehetik a lantot. Egy ilyen fordulat alapjaiban változtatná meg a jelenlegi trendeket, már ami a divatotipar, illetve a média és reklámok által közvetített ideálképet illeti.

A madridi show, amely szeptember 18-tól 22-ig tart, az egyik legtekintélyesebb spanyol és nemzetközi divatbemutató. A szervezők - a show-t szponzoráló madridi polgármesteri hivatalnak és a Spanyol Divattervezők Szövetéségének nyomására - szeptember közepén jelentették be, hogy a világon először, az idei divathéten nem léphetnek kifutóra azok a modellek, akiknek a testtömegindexe nem éri el a 18-as értéket - adta hírül a BBC valamint a Yahoo.

Madridban az orvosok a modellek 30 százalékát tartották alkalmatlannak a fellépésre, és azoknak, akiknek a testtömegindexe nem érte el a 18-at, orvosi kezelést javasoltak.

Nem az "anorexiás, heroinfüggő" képre

"Mi nem egy anorexiás, heroinfüggő képet akarunk közvetíteni a világnak, mint a női szépség követendő ideálképét, hanem az egészséges szépséget" - érveltek a divatbemutató szervezői. - "A modellek felelőssége óriási, hiszen őket utánozzák a tinik, ezért a mi felelősségünk is, hogy milyen példaképet közvetítünk."

"A restrikció kezdetben egy igazi sokk lehet a divatvilág számára, de biztos vagyok abban, hogy a döntés egészségügyi szempontból igenis helyes" - mondta Leonor Perez Rita, a madridi divathét igazgatója a Reuters hírügynökségnek.

A madridi polgármesteri hivatal azután ajánlotta a döntés meghozását a show szervezőinek, hogy a városban korábban már több tüntetés is volt a túlságosan sovány modellek, illetve a divatipar "káros társadalmi hatása" ellen. "A divatvilág olyan, mint egy nagy tükör, és nagyon sok tinédzser azt a képet követi, amelyet ebben a tükörben lát" - nyilatkozta Concha Guerra, madridi képviselő, aki a divatipart is felelőssé tette az olyan táplálkozászavar-betegségek, mint az anorexia és a bulímia elterjedése miatt.

A spanyol anorexia- és bulímia ellenes szövetség úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a divattervezők nem tartják be az egyelőre önként vállalható korlátozásokat, akkor a spanyol kormánynak kellene lépnie, hogy végérvényesen eltiltsa a túl sovány modelleket a szereplésektől - hasonló módon, mint ahogy az a dohányiparban is zajlott az elmúlt években.

A madridi döntésre máris reagált a világ. Milánó polgármestere, Letizia Moratti az ügy hallatán egyrészt nyomban azt nyilatkozta, hogy amennyiben a milánói divathét szervezői "nem találnak valamilyen megoldást a beteges külsejű modelleket illetően", az olasz városban sem léphetnek a kifutókra azok a modellek, akik túlságosan soványnak találtatnak.

Másrészt, a madridiak lépése kihívta a modellipar döntéshozóinak a haragját, és újból felkeltette a női szépségideálról, az alkotói szabadságról és a személyiségi jogokról szóló társadalmi vitákat.

A divatszakma csak bűnbak?

Az egyik legnagyobb New York-i modellügynökség, az Elite észak-amerikai igazgatója, Cathy Gould szerint a döntés "nem csak, hogy felháborító, hiszen korlátozza a designer szabadságát", de még diszkriminációnak is számít azokkal a modellekkel szemben, akiknek természetesen vékony az alkatuk.

"A táplálkozászavar nem a modellek követésénél kezdődik, hanem a rossz étkezési szokások kialakításánál, és ott, hogy az anyák is folyamatosan diétáznak, ezt pedig követik a lányaik" - mondta. Hozzátette ugyanakkor: a madridiak döntése nem jelentett meglepetést a számára, hiszen "mindig is a divatszakma volt a bűnbak, amikor az anorexia vagy a bulímia szóba került".

A madridi önkormányzat erre úgy reagált, hogy "egy szóval sem mondták: a divatipar az egyedüli bűnbak, azt azonban igen, hogy ez a szakma is felelőssé tehető".

Számos divattervező, aki akár a madridi, akár a milánói show-n fellép, nem volt hajlandó a történtekkel kapcsolatban nyilatkozni, mondván, hogy "nem akartak belekeveredni a vitába". Ugyanakkor spanyol civil szervezetek azt mondták: információik szerint a tervezőknek komoly fenntartásaik voltak azzal kapcsolatban, hogy egy efféle korlátozás vajon betartható-e.

Hasonló véleményen volt Mátyás Miklós, a Face2face magyar modellügynökség vezetője is, aki "el sem tudja képzelni", miként tudnának egy ilyen restrikciót betartatni. "Nem is értem, hogy vállalhatott valaki egy ekkora döntést. És vajon hogyan szelektálhatták a modelleket? Egyszerűen húztak egy vonalat, és akik azon kívül estek, már nem léphettek a kifutóra?!" - kérdezett vissza.

Magyarország: többféle ízlés

Az általunk megkérdezett modellügynökségek egy része úgy véli: Magyarországon elképzelhetetlen lenne egy, a madridihoz hasonló korlátozás, merthogy "nálunk nem menőek a csontsovány lányok".

"A megrendelők nem szeretik őket; Magyarországon a vidékiesebb, formás fenekű és mellű lányok a befutók" - mondta Kecsedi Mihály, a Catwalk modellügynökség tulajdonosa (aki hozzátette: azért ők is alkalmaznak cingár lányokat). "A Kate Moss-féle, londoni trend nem jellemző itthon" - értett egyet Mátyás Miklós is.

Makány Márta divattervezőnek viszont az a véleménye, kár lenne letagadni: egyrészt "sokkal egyszerűbb egyforma méretben tervezni a ruhákat", másrészt pedig a ruhák egyszerűen "jobban mutatnak egy vékony nőn, mint egy olyan valakin, akinek a ruha alól kibújik a melle vagy a belső combja".

"Bár én nem vagyok ennek a trendnek a híve - hiszen ha valaki látott engem, tudja, hogy én sem vagyok ilyen alkat, és a modelljeimet sem így válogatom -, de szerintem biztos, hogy a vékonyság trendje egyelőre nem fog megváltozni" - mondta, hozzátéve, hogy szerinte a kérdés eleve elhibázott, mert egy "normális lány nem a modellek kinézete alapján alakítja ki az értékrendjét".

Valódi veszély

Szendi Gábor pszichológus szerint "nyilván azok hajlamosak a sztárminták követésére, akiknek alacsony az önértékelésük, ezért külső támpontokra van szükségük, amelyek megmondják nekik, milyennek kell lenni a sikerességhez".

Ugyanakkor, mint mondja, az alacsony önértékelés önmagában még nem elég ahhoz, hogy valaki követni kezdjen egy ideálképet: "kell ehhez egyfajta kényszeresség vagy megszállottság is, hiszen csontsovánnyá fogyni, és azt tartósan megőrizni kezdetben nagy akaraterőt igényel".

"Kétségtelen viszont, hogy a soványság átcsaphat anorexiába, és ezen a szinten valaki már képes elveszíteni a józan ítélőképességét: a testsémája torzul" - mondta Szendi Gábor. - "Ezen a ponton már kimarad a menstruáció, a nő átmenetileg meddővé válik - ez a szint tehát korántsem a termékenység, hanem a terméketlenség szimbóluma."


Egy trend vége?

Arról, hogy a különféle médiatermékekben, illetve a reklámokban megjelenő sztereotípiák hogyan befolyásolják a fiatalokat, számos tanulmány és elemzés készült már (például a kanadai Media Awareness Network összeállítása - nyilván ezeknek is köszönhető az a közelmúltban észrevehető trend, miszerint a fogyasztók mind kritikusabban állnak hozzá a sematikus üzenetekhez.

Az ugyanakkor nem tagadható, hogy a képernyőn, a magazinok lapjain vagy a vásznon megjelenő női szerepmodellek igenis hatnak a fiatalok gondolkodására.

"A hagyományos (értsd magas, vézna, baba bőrű) modelleken soha sehol nem látni egy darab anyajegyet se, netán egy kósza szőrtüszőgyulladást, vagy valami aprócska bőrhibát. Tényleg olyanok, mint a próbababák. Nekem például nagyon sok anyajegyem van, és eléggé fehérbőrű is vagyok (manapság ez sem divat). Hogy is vehetném fel a versenyt egy makulátlan, bronzbőrű, gazellatermetű nővel? Szóval: naná, hogy gond van az önértékelésemmel" - írta "Brighid" például egy fórumon.

Egy másikon viszont "Nona" így nyilatkozott: "Ideje lenne észrevenni, hol is van az igazi aranyközépút! Én alkatomnál fogva nagyon sovány vagyok - és ez bizony nem jó érzés. Szeretnék úgy kinézni, mint mondjuk Madonna, aki szerintem nem deszka, sokkal inkább izmos. De egyáltalán nem bánnám azt sem, ha úgy néznék ki, mint például Liptai Claudia. Lehet, hogy "dagi", de mindenképpen jó nő!"

Ugyanitt, egy névtelen hozzászóló azt mondta: "Ha egyszer milliomos leszek, nyitok egy üzletet az igazi nőknek, akik nem deszkák!". Az ilyen, tudatos vásárlói attitűdöt meglovagolva indította el a Dove kozmetikai márka a Magyarországon is futó, "A gömbölyű formákért" elnevezésű programját - amely egyébként számos reakciót keltett -, amelynek az volt a célja, hogy a fogyasztó könnyebben tudjon azonosulni a termék reklámjában megjelenő modellekkel, és ezáltal "inspirálódjon" a vásárlásra.

Londonban marad Kate Moss

Az egyik legnagyobb presztízsű divatshow, a London Fashion Week szervezői a madridi döntésre reagálva úgy nyilatkoztak: ők nem tervezik hasonló korlátozások bevezetését. A Yahoo szerint ugyanakkor a spanyolok várhatóan hatni fognak ezzel a határozattal a divatipar jövőbeni trendjeire.