Az ázsiai és amerikai piac diktálja az európai futballtrendet

Barcelona, Real Madrid
Barcelona's Argentinian forward Lionel Messi (2ndR) vies with Real Madrid's Portuguese forward Cristiano Ronaldo during the Spanish league football match FC Barcelona vs Real Madrid CF at the Camp Nou stadium in Barcelona on December 3, 2016. / AFP PHOTO / JOSEP LAGO
Vágólapra másolva!
A profitorientált amerikai és kínai befektetőknek köszönhetően a klubok új piacra pozícionálhatják magukat, cserébe viszont szokatlan kezdési időpontok és kötelező tengerentúli haknitúrák várnak rájuk.

A 2016/2017-es szezon őszi El Clásicóját 16:15-kor rendezték. „A fél 7-es kezdés túl késő lett volna a hétórás ázsiai időeltolódás miatt. A délután egy óra pedig túl korai az amerikai piacnak” – mondta Javier Tebas, a spanyol liga elnöke. A világ legnézettebb meccse – amelyet a madridi AS csak a Föld legnagyobb látványosságának nevez – a brit tévéembargó miatt nem volt látható Angliában, Ázsiában és Amerikában viszont közvetítették. Mert „muszáj”.

A 2016/17-es szezon őszi Clásicóját körülbelül 600 millióan nézték Forrás: AFP/Josep Lago

Egyre több kínai fektet be az európai fociba

A Premier League klubjai közül hat már amerikai kézben van, a spanyol és az olasz futballt pedig az ázsiai befektetők lepték el az utóbbi években. A Hurun Report kutatója szerint (a Hurun Report Kína leggazdagabb és legbefolyásosabb embereit követi nyomon) a kínaiak körében óriási az érdeklődés az európai labdarúgás iránt.

– mondta Rupert Hoogewerf.

Angliában például a West Bromwich és az Aston Villa, Olaszországban a Milan, Spanyolországban az Espanyol és részben (20%) az Atlético Madrid van kínai kezekben. Mindegyiket más stratégiai megfontolásból szerezték meg, de egy valami közös;

a tulajdonosok hosszú távú befektetésben gondolkodnak, és szeretnék, ha a pénzük megtérülne.

Az Atlético 20 százalékát a Dalian Wanda ingatlancsoport birtokolja Forrás: Picture-Alliance/AFP/Thomas Eisenhuth

Hogyan lehetséges mindez?

– véli Hoogewerf. Példaként Tony Xiát, a Championshipben szereplő Aston Villa tulajdonosát hozta fel, aki a befektetésnek köszönhetően 2016-ban felkerült a Hurun Report listájára (korábban soha nem szerepelt rajta).

Ázsiához igazított kezdési időpontok

„Megváltoztattuk a kezdési időpontokat, hogy Ázsiában is baráti időben nézhessék a meccseket” – utalt arra Tebas, hogy a 2016/2017-es szezonban már szombat délután egy órakor is rendeztek bajnokit. A helyzet egyszerű:

az ázsiaiak egyre nagyobb szeletet sajátítanak ki a spanyol futballból, így a piacot is oda kell pozícionálni.

Erre talán az Espanyol a legjobb példa, amely 13 bajnokiját is szombaton 12:00, 13:00 vagy 16:15-ös kezdéssel játszotta. A klub 56%-át 2015-ben vásárolta meg a modellautók gyártásával foglalkozó Rastar Group, amelynek elnöke Chen Yansheng Kína 339. leggazdagabb embere, a vagyonát 1,1 milliárd dollárra becsülik.

A tavaszi milánói derbit is szokatlan időpontban rendezték Forrás: AFP/Miguel Medina

Ugyanez a helyzet Milánóban is. 2013-ban az Erick Thohir vezette International Sports Capital HK Limited vállalat lett az Inter többségi tulajdonosa, majd 2017 áprilisában a kínai befektetőket képviselő Rossoneri Sport Investment Luxemburg elnevezésű cég 740 millió eurót fizetett a Milan 99,93 százalékáért.

A 2016/2017-es szezon tavaszi milánói derbijét fél 1-kor játszották – soha korábban nem volt erre példa.

A meccsnek óriási népszerűsége volt Ázsiában, az olasz szurkolók viszont a közösségi oldalakon mentek neki a szövetségnek a korai kezdési időpont miatt.

Profitorientált tulajdonosok a PL-ben

Először a Premier League ismerte fel, hogy nem hazai, hanem világpiacról beszélünk, és ennek megfelelően kell cselekedni. Várhatóan egyre több európai klubtulajdonos fogja a Glazer-család példáját követni, amelynek a tulajdonában álló Manchester United évek óta nagy profitot termel, de ez a profit olyan pénzösszeget képez, amit kedvük szerint kivehetnek az üzletből. A húsz Premier League-ben szereplő klub közül hat már most amerikai kezekben van. Ezek az emberek egy olyan országból jönnek, ahol a számos sport-franchise stabil nyereséget termel.

A Manchester United szurkolói nem kedvelik a Glazer-családot Forrás: AFP/Andrew Yates

Ha képet szeretnénk alkotni magunknak a futball jövőjéről, érdemes az Arsenalra gondolnunk, illetve Arsène Wengerre, a klub pénzkiadástól ódzkodó menedzserére. Wenger megszorításai győzelemre ugyan nem vezettek, az Arsenal nem nyert trófeákat 2006 és 2013 között – ám minden bizonnyal lenyűgözték Stan Kroenkét, a klub többségi tulajdonosát.

A 2002-től 2013 elejéig terjedő időszakban az Arsenal-részvények értéke 1200 százalékot emelkedett,

úgy hogy mindeközben a brit részvények átlagos emelkedése mindössze 60 százalék volt.

A ManUnited az ázsiai piacot is uralja

A Brand Finance tíz nagy kínai városban végzett piackutatása kimutatta, hogy a külföldi bajnokságok közül a Premier League-et követik a legtöbben, a kínaiak 56 százaléka valamelyik angol klubnak szurkol, utána következnek a Bundesliga csapatai (34%). A felmérés szerint a Manchester United meccseit nézik a legtöbben (42%), megelőzve a Bayern Münchent és a Milánt (33-33%). A United népszerűségében nagy szerepe van a kínai Sina Sports-cal kötött szerződésnek, amelynek köszönhetően a MUTV 108 millió szurkoló számára lett elérhető.

A piacszerzés a cél

Andy Moore, a Brand Finance's Insights igazgatója szerint, a kínai piac fontossága egyre inkább növekszik, és ezt a kluboknak is be kell látniuk. A másik jó példa erre a Bajnokok Nemzetközi Kupája. 2017-ben három helyszínen (Amerika, Szingapúr, Kína) rendezték meg a felkészülési tornát, amelyen Európa legjobb csapatai vettek részt. Miért?

Mert a tulajdonosok és a piacszerzés miatt muszáj oda menniük.