Vágólapra másolva!
A Belga Nagydíj rajtjánál Grosjean tömegbalesetet idézett elő, kiejtve Alonsót és Hamiltont is, így Button zavartalan rajt-cél győzelmet aratott, míg az egyszer kereket cserélő Vettel a távot két kiállással teljesítőket lepipálva a 10. rajtkockából második lett. Räikkönen ismét felállhatott a dobogóra.

Jenson Button a pole pozícióból indulva zavartalan rajt-cél győzelmet aratott a Belga Nagydíjon, miután legveszélyesebb ellenfelei közül néhányan már az első féktávon történt tömegbalesetben kiestek, az esélyesnek tartott Kimi Räikkönen pedig nem bizonyult olyan gyorsnak, mint várták. Végül kikapott még a 10. helyről rajtoló Sebastian Vetteltől is, aki az összetettben 24 pontra közelítette meg Fernando Alonsót, így a világbajnokság egy csapásra sokkal nyitottabbá vált.

A rajtnál ismét Romain Grosjean idézte elő a káoszt, aki egy ki nem kényszerített helyzetben - a másik oldalon nem volt mellette senki - ráhúzta a kormányt Lewis Hamilton McLarenjére, a fűre szorítva azt. A két autó a féktáv elején összeért, és irányíthatatlanul, kuglibábuként lökte ki a pályáról az éppen elforduló Alonso autóját. A Lotus a spanyol versenyző fejétől centikre pattogott át a Ferrarin, útközben magával rántva Sergio Pérez Sauberjét is.

"Jól rajtoltam, de aztán bumm, vége is volt a versenyemnek" - mondta Grosjean. "A visszajátszást nem láttam, mindenesetre az a legfontosabb, hogy mindannyian jól vagyunk. Nem tudom, hogy túl hirtelen váltottam-e irányt." Alonso, akit a sportbíróknak kellett kisegíteniük a pilótafülkéből, a Twitteren röviddel később azt írta, jól van, és már Monzára koncentrál, de Hamilton megjegyezte: "Nekem csak a lábamon van egy kis horzsolás. Sokkal jobban aggódtam Fernando miatt, mert hozzá tényleg nagyon közel volt az egyik autó." A kérdésre, hogy ki volt a hibás, Hamilton feltűnően visszafogottan válaszolt. " Nem számít, ez már a múlt" - vonta meg a vállát. A sportfelügyelők azonban egyértelműen Grosjeant tartották felelősnek, és mivel nem először történt vele ilyesmi, egy versenyre még el is tiltották, a jövő hétvégi Olasz Nagydíjon tehát nem indulhat.


A balesetbe belekeveredett a 2. helyről startoló Kamui Kobajasi is, akinek az autóját oldalról találták el, kilyukasztva a Sauber oldaldobozát. Ettől azonnal visszaesett a 19. helyre, és pontot sem tudott szerezni, míg Pastor Maldonado azzal húzta ki magát az egyenletből, hogy az 5. körben, az újraindítás után kicsúszott, összetörve a Williamst. De úgyis büntetést kapott volna, mivel az első rajtot látványosan kiugrotta. "Az indításnál hibáztam, mert kicsúszott a kezemből a kuplungkar" - magyarázta a botlást. A felügyelők Grosjeanhoz hasonlóan őt sem hagyták futni: 5 rajthelyes büntetést szabtak ki rá, amiért túl korán rajtolt, és még egy 5 helyest a miatt, hogy később nekiment Timo Glocknak.

Miután a pályáról eltávolították a hegyekben álló törmeléket, és a Safety Car útjára engedte a mezőnyt, Button azonnal elhúzott, és a helye valójában egy pillanatra sem került veszélybe többé. Csak akkor kellett súlyosabb döntést hoznia, amikor Räikkönen a 11. körben sort kerített első kerékcseréjére, de a McLaren kitartott az A-terv, vagyis az egyetlen bokszkiállás mellett, és ez könnyedén bevált. Button így 14. győzelmét arathatta, 16 pontra megközelítve csapattársát a tabellán. "Mit is mondhatnék? Ez a pálya a versenyzők többsége számára különleges. Rajt-cél győzelmet aratni rajta fantasztikus érzés, pláne így, hogy nincs könnyű évem!" - ismerte el.

Forrás: AFP
Kattintson a képre a galériához!

Räikkönen azonban már a verseny elején küszködött: a kemény gumikon rajtoló Nico Hülkenberg rögtön az újraindítás után megelőzte a Force Indiával, és később Michael Schumacher is faképnél hagyta. A finn ezért ki is állt új gumikért, arra kényszerítve vetélytársait, hogy kövessék a példáját. Kétkiállásos taktikája révén az utolsó etapban visszavette a helyét Schumachertől, de nem volt boldog. "Ez nem volt könnyű verseny számomra" - vallotta be. "Az autónk nem úgy viselkedett, ahogy szerettük volna. Küzdöttem, hogy kihozzam belőle, amit lehet, és legalább néhány pontot sikerült szereznünk. Ez a legfontosabb."

Räikkönen több látványos csörtét is vívott régi ellenfelével, Schumacherrel, aki Buttonhoz és Vettelhez hasonlóan egyetlen kiállással próbálkozott, a terve azonban kudarcba fulladt, mert a Mercedeseken nem tartottak ki eléggé a gumik. Ezért 8 körrel a leintés előtt a B-tervre váltott, és kereket cserélt másodszorra is, de ezután a 7. helyre visszaesve hiába kezdett közeledni az előtte haladó Mark Webberhez, az autójában elromlott a 6. sebességfokozat. Bár kiállása előtt még a 3. helyen haladt, amit azzal alapozott meg, hogy az első körben a káoszt túlélve nyolc pozíciót javított, a 300. nagydíján induló Schumacher nem volt csalódott. "Daniel Ricciardo ellen védekezve keményen kellett használnom a gumikat, emiatt voltam kénytelen újra kereket cserélni" - magyarázta. "Szerintem utána helyes döntés volt kiállnunk, hátha így az utolsó körökben lesz esélyünk javítani."

Forrás: AFP
Kattintson a képre a galériához!

Schumacher az első alkalommal Vettel előtt átvágva robogott ki a bokszba, amelyet a sportfelügyelők is vizsgáltak, bár a visszajátszásból úgy tűnt, talán a Red Bull versenyzője is épp ki akart állni, és csak vetélytársa döntése miatt gondolta meg magát az utolsó pillanatban. Végül jól járt, és nem volt mérges Schumacherre. Sőt! "Remekül szórakoztam egy csomó ember, köztük Michael ellen harcolva" - mondta Vettel, aki különösen a Bus Stop bejáratánál előzött sokat, ott utasítva maga mögé Felipe Massát és Mark Webbert is. "Elég őrült verseny volt, de a fantasztikus stratégiával szerencsére visszavágtunk. Helyes döntéseket hoztunk, és az autónk a futamon remekül ment, így javíthattunk pár pozíciót."

A Red Bull másik versenyzője, Webber a hagyományosabb kétkiállásos stratégiát követte, ami végül nem bizonyult nyerőnek: bár a rajtpozícióján hat helyet javított, Hülkenberg és Massa mögött csak 6. lett. Ráadásul a sportfelügyelők ellene is vizsgálatot indítottak, mert a bokszban veszélyesen indították el, éppen Massa útjába. Végül azonban nem büntették meg, ellentétben Heikki Kovalainennel, akit a Caterham Narain Karthikeyan útjána engedett ki, begyűjtve egy 10 ezer eurós pénzbírságot.

A Belga Nagydíj fantasztikusan alakult a Toro Rosso és a Force India számára: a két kis csapat mindkét versenyzőjével pontot tudott szerezni, és Hülkenberg eleinte még a dobogóra is esélyesnek tűnt. A KERS-hibával küzdő Paul di Resta épphogy megtartotta a 10. helyet, menekülve az új gumikon hátulról rohamozó Nico Rosberg elől, aki a 23. kockából rajtolva 1,3 másodperc híján pontot szerzett.

Forrás: AFP/John Thys

A versenyről élőben, körről körre készült tudósításunkat itt olvashatják. A vb-állás itt tekinthető meg.

http://static.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_12_8.html