Vágólapra másolva!
Ha a motoroknak lenne világbajnokságuk, az utóbbi három évben Mercedes nyerte volna, és már a 2014-ben bevetésre kerülő turbókkal is jól állnak. Azt mondják, a fejlesztések befagyasztása technikai szempontból is hasznos volt.

A Forma-1-es motorokat építő, brixworthi Mercedes High Performance Engines ügyvezető igazgatója, Thomas Fuhr elárulta, hogy a cég 2014-től szolgálatba álló turbómotorjának prototípusát hamarosan már a próbapadon kezdik tesztelni.

Félő volt, hogy az új, 1,6 literes turbók bevezetése a magas fejlesztési költségek miatt a sokszorosára fogja növelni a csapatok kiadásait egy olyan időszakban, amikor éppen olcsóbbá akarják tenni a versenyzést. Ezért felmerült, hogy a motorszállítók is kidolgoznak egy, az istállókéhoz hasonló költségkorlátozási egyezményt, Fuhr szerint azonban erre végül nem volt szükség, mert a csapatok a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) karöltve átgondolt technikai szabályzatot készítettek.

"Sok részletet előre meghatároztak, azok fejlesztésére nem kell pénzt áldozni - például tudjuk, hogy csak egy turbófeltöltő lehet, ami nagymértékben megkönnyíti a dolgunkat. Ez a szabályok legnagyobb előnye" - árulta el Fuhr az Autosportnak.

A Mercedes főmérnöke, Andy Cowell azt mondta, a közhiedelemmel ellentétben technológiailag is hasznosnak bizonyult, hogy 2006-tól befagyasztották a motorok fejlesztését, mert a gyártók így kénytelenek voltak alaposabban megérteni a felmerülő műszaki problémák hátterét.

"Korábban úgy voltunk vele, hogy oké, felejtsük el a hibát, tervezzük át a motort strapabíróbbra. A jelenlegi körülmények között viszont alaposabban fel kell derítenünk az okokat, ezért hatékonyabb módszereket dolgoztunk ki a motorok építésére és minőség-ellenőrzésére" - magyarázta.

"Ha előfordul, hogy bizonyos alkatrészek kibírnak 3000 kilométert, míg mások 1000 km után elromlanak, pontosan meg kell értenünk, mi történt velük. Ezért jobban belemegyünk a részletekbe. Már nem tehetjük meg, hogy egyszerűen áttervezzük a motort."

Forrás: Farkas Péter [origo]

Cowell szerint nem kell attól tartani, hogy a turbók hangja a jelenleginél alacsonyabb fordulatszám miatt kevésbé élvezetes lesz.

"Az üzemanyag maximális átfolyási sebességét csak 10 500-as percenkénti fordulatszám fölött érjük el, a legnagyobb fordulatszám 15 000 lesz" - mondta. "Mivel mind a hat leömlő egy közös turbófeltöltőhöz vezet majd, az egyetlen kipufogónak a hat henger és a 15 ezres fordulatszám mellett nagyon szép lesz a hangja."

Bár a motoroknak a konstruktőrökkel ellentétben nincs saját világbajnokságuk, ha lenne, már három éve a Mercedes nyerné. A német gyártó három csapata - a Mercedes, a McLaren és a Force India - az idén 731 pontot gyűjtött, míg a renault-sok - a Renault, a Red Bull és a Lotus - csak 723-at. Ez jórészt annak köszönhető, hogy versenyen csupán egy motorhibát szenvedtek el, amikor Michael Schumacher Mercedese Monacóban elromlott, így a lehetséges táv 92 százalékát teljesítették.