Az autó első évszázada. Fejlődés, ötletek, tendenciák.

Vágólapra másolva!
Ki találta fel a gumikereket? Mikor élték fénykorukat az áramvonalas autók? Ön is megtudhatja közlekedéstörténeti összefoglalónkból.
Vágólapra másolva!
A Citroen 2CV történetehttp://www.sulinet.hu/tart/cikk/kd/0/14645/1/A francia sikersztori állomásaiA Volkswagen történetehttp://www.sulinet.hu/tart/cikk/kd/0/14935/1/A "nép autója"Fejezetek a Forma-1 történetébőlhttp://autosport.autocity.hu/cgiv2/acv2.cgi?MENUID=HIREK&SZINTID=031201&EV=&HET=/Hogyan lett a Forma-1 napjaink egyik legnépszerűbb sportja?Az egyterű autók történetehttp://totalcar.hu/tortenelem/egyteru/Miért jó az egyterű?A Fiat története (angol)http://www.fiat.co.nz/future/future.htmAz olasz nemzeti autóAz autó évszázada http://www.webencyclo.com/dossiers/contenu/D89-00010496.asp?IDDossier=89(a jelen cikk eredeti, francia változata)

Hogy kinek a nevéhez fűződik az első automobil? Nehéz erre a kérdésre minden érintett felet kielégítő választ adni, s nem véletlenül - bár a 18. századi mérnökök által tervezett különös masinák az utakon haladtak, természetesen nem feleltek meg mindenben az autó mai meghatározásának. Ezek a kutatók felfedezéseikkel mégis jelentős mértékben járultak hozzá az energia mobilizálhatóságához.

Az első modellek

Az autó őstörténete szorosan összefügg a motoréval. Mióta az 1860-as években Denis Papin felfedezte a légnyomásos dugattyús gőzgép elvét, a lehetőségek száma megsokszorozódott (egyébként a száguldás szerelmesei mellett a háziasszonyok is áldhatják a nevét, ugyanis ő a Papin-fazék, ismertebb nevén a kukta megalkotója). 1769. október 23-án a francia Nicolas-Joseph Cugnot Párizsban útra bocsátotta saját gőzmeghajtású motorral rendelkező, igen tekintélyes méretű gőzkocsiját, ami a gőzmozdony és a gépkocsi közös ősének tekinthető. E járműnek még negyedóránként meg kellett pihennie, hogy elegendő gőz termelődjön a haladásához. Harminc év múlva az angol Richard Trevithick már finomított a szerkezeten. Az 1804-ben bemutatott járművet 8 tonnás súlya miatt kénytelenek voltak sínekre helyezni, s úgy működtetni - megszületett az első gőzmozdony! Az eredeti ötlet nem kevésbé volt ígéretes, s a fejlődés folytatódott: 1873-ban Amédée Bollée megalkotta az Obéissante-ot ("Engedelmes"), mely egyszerre akár tíz személy szállítására is alkalmas volt. A feltaláló emlékére Le Mans-ban máig megrendezik évente a világ leghíresebb 24 órás autóversenyét.

Daimler járműve

Daimler járműve

Étienne LenoirAlphonse BeauNikolaus OttoGottlieb DaimlerÉdouard Delemare-DeboutevilleKarl Benz

Aligha tudnánk ma elképzelni egy gumikerék nélküli autót. Az első pneumatikus abroncs megalkotójának a skót állatorvost és mérnököt, John Boyd Dunlopot tartják (1888). Figyelmes apa lévén fiai triciklijét szerelte fel az első gumikerékkel, kényelmesebbé, veszélytelenné és csöndessé téve így a kerekezést. Minden kerékre egy szeleppel ellátott, felfújható kaucsuktömlőt szerelt. Az ötletet a Michelin-fivérek 1891-től alkalmazták az automobilok kerekeinél is.

Európa lemarad az USA-val szemben

Louis Renault bemutatja saját járművét

Louis Renault bemutatja saját járművét

René PanhardÉmile LevassorLouis Renault

Persze más nemzetek sem akartak lemaradni: Olaszország hamarosan a Fiattal(Fabbrica Italiana di Automobili di Torino), Anglia a Siddeley-vel, a Napier-vel és a Wolseley-val állt elő. A 20. század kezdetén már az USA is bekapcsolódott a versenybe, s hamarosan behozhatatlan előnyre tett szert. Ransom Elie Ods az autógyártók közül elsőként telepedett le Detroitban, az iparág leendő fővárosában, s az ő műhelyéből gördült ki az első Oldsmobile. 1903-ban a Curved Dash modellből 2500-at tudott eladni. Ugyanebben az évben Henry Ford megalapítja a Ford Motor Company-t, mely elhozza az igazi áttörést: a Ford T-modell 1908-as piacra dobása váratlan sikerrel járt - 1910-ben 18000 darabot, 1913-ban már 168000-t gyártottak belőle! 1903 óta a General Motors, a Buick, a Cadillac, a Chevrolet, az Oldsmobile és a Ford az első világpiacra termelő autógyárak lettek.

A marne-i taxik

Irány a harcmező!

Irány a harcmező!

JoffreGallieni