Amint az már köztudott, a Hableány nevű kisebb turistahajó egy nagy szállodahajóval, a Viking Sigynnel ütközött össze a Margit hídnál május 29-én (szerda) 21 óra 05 perckor.
Ezt követően a Hableány 7 másodpercen belül elsüllyedt.
Az elsüllyedt Hableány turistahajón
35-en tartózkodtak: 22 nő, 12 férfi és egy gyermek.
A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül a többiek valamennyien dél-koreai állampolgárok voltak.
Kedd délutáni adatok szerint közülük
19 ember eltűnt, 7 ember túlélte a balesetet, akiknek egy része jelenleg is kórházban van, 9-en pedig meghaltak, az ő holttestüket már a felszínre is hozták.
A többiek keresése még folyamatban van.
Csütörtökön este, egy nappal a tragédia után
vették őrizetbe a rendőrök az ukrán nemzetiségű Viking Sigyn hajóskapitányát, a 64 éves Jurij C.-t,
másnap pedig az ügyészség indítványára a bíróság elrendelte a férfi letartóztatását.
A bíróság emellett megállapította, hogy
a gyanúsított – a végzés véglegessé válását követően – 15 millió forint óvadék letétele esetén, Budapest területén bűnügyi felügyeletbe kerülhet, nyomkövető eszköz alkalmazása mellett.
Óvadékot viszont csak annak az esetében határozhat meg a bíróság, akinél ez utóbbi (a szökés-elrejtőzés veszélye) áll fenn.
Mivel az ügyészség fellebbezett az óvadék ellen, így a hajóskapitány előzetesben marad a végleges döntés megszületéséig.
A Viking Sigyn szállodahajó kapitányát a nyomozók
halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetésével gyanúsítják.
Ez bizonyítottság esetén 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekménynek minősül.
Június 3-án a legfőbb ügyész a dél-koreai turistákat szállító hajó budapesti balesetét a kiemelt tárgyi súlyra és a nemzetközi összefüggésekre figyelemmel,
kiemelt üggyé nyilvánította.
M. Tóth Balázs, az ukrán hajóskapitány egyik ügyvédje május 31-én azt nyilatkozta:
a kapitány tagadja, hogy szabályt szegett volna, a védence gyanúsítását megalapozó bizonyítékokat pedig elméleteknek nevezte.
A gyanúsítás arra épül, hogy a Viking Sigyn kapitányának fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableány személyzetével.
A navigációs rendszer adatai szerint azonban még csak kísérletet sem tettek a kapcsolatfelvételre, sőt, hangjelzést sem adtak le.
Nem figyelmeztette a szállodahajó ukrán kapitánya rádión a Hableányt, hogy előzni kezd
– ezt mondta egy másik kapitány, aki akkor a közelben hajózott.
Június elsején már az ukrán kapitány másik ügyvédje, Élő Gábor nyilatkozta, hogy
védence kifizeti a 15 millió forint óvadékot.
Az óvadék jogi lényege viszont az, hogy ez egy olyan nagy összeg, ami fontos a gyanúsítottnak, és ha megszökik, akkor nem kapja azt vissza, tehát az összeg számára elveszik.
Így ez elméletileg visszatartó erő lehet a szökéstől.
A rendelkezésre álló információk alapján viszont
kétséges, hogy valóban a kapitány fogja kifizetni az óvadékot,
ahogy az is, hogy ő maga tudja fizetni az őt képviselő komplett ügyvédi csapatot. Egy magánembernek a 15 millió forint nagy összeg, de ha a kapitányt alkalmazó cég fizeti ki az óvadékot, akkor az alig több mint 50 ezer svájci frank már egyáltalán nem biztos, hogy a gyanúsított számára bármilyen visszatartó erőt jelent.