Összeraktuk a perdöntő videókat: a Viking Sigyn okozta a hajókatasztrófát

hajó baleset, hableány, 2019.05.30. hajóroncs, búvár, keresés
Vágólapra másolva!
Egymás után kerülnek nyilvánosságra a dunai hajókatasztrófáról készített videofelvételek. Először a Margit hídra szerelt térfigyelő kamerák felvételét mutatta be a rendőrség, legutóbb pedig szombaton a Személyhajósok Szövetsége közölt a YouTube-on egy felvételt, amely minden eddiginél pontosabban mutatta meg, mi történt. Ezután kétség sem férhet a Viking Sigyn kapitányának felelősségéhez. Egyértelmű, hogy a hatalmas szállodahajó a Hableány mögül érkezik, hosszú idő telik el, míg utoléri, és hátulról szabályosan felökleli. Ahogy a közúti közlekedésben is, a vízi közlekedésben is azt mondják a szabályok, hogy az elöl haladónak van elsőbbsége, a Viking Sigynnak rádión jeleznie kellett volna az előzési szándékát. De most már bizonyítékok vannak arra, hogy nem tette, sőt, még az ütközés előtti utolsó pillanatokban sem tett semmit a 64 éves ukrán kapitány. Pedig a felvételen az is látszik, hogy a Viking Sigyn fedélzetén az ütközés előtti pillanatokban kétségbeesett rohangálás kezdődik - vagyis tudták, hogy baj van. 
Vágólapra másolva!

A legelső felvételeket még a balesetet követő éjjelen hozta nyilvánosságra az Időkép, az időjárást figyelő egyik kamerájának felvételét megmutatva. Ez távolról mutatja a balesetet, amelyből kevés látszik, még úgy is, hogy belenagyítanak a felvételbe. Egyvalami azonban a későbbi kamerafelvételek ismeretében perdöntő lesz: a két hajó útvonala.

Jól látszik ugyanis, hogy a Viking Sigyn az, amelyik - a nagy szállodahajók útvonalát követve - irányt változtat, és rákanyarodik a Hableányra.

Csütörtökön délelőtt a rendőrség is nyilvánosságra hozta a térfigyelő kamerák felvételeit. Ezek egyértelműen bizonyítják, hogy

a Hableány haladt elöl, és a Viking Sigyn érkezett hátulról:

ennek azért van jelentősége, mert

a vízi közlekedés szabályai szerint egyértelműen az elöl haladónak van elsőbbsége.

Itt nincsenek közlekedési táblák és jelzőlámpák, nincsenek védett útvonalak: a hátulról érkezőnek jeleznie kell rádión, hogy meg akarja előzni az előtte haladót (azt is, ha csak el akar haladni mellette, vagyis elvileg nem is keresztezik egymást az útvonalak). Innentől kezdve nyilvánvaló volt: az lesz a perdöntő, hogy a Viking kapitánya ezt megtette-e.

Mint estére kiderült, a 64 éves ukrán kapitányt - aki mindent tagadott - ezekben a percekben már kihallgatta a rendőrség, miután hajnalban a hajón lefoglalták a rádióforgalmazás felvételét és a navigációs adatokat. Ahogy a Magyar Nemzet megírta, ezekből kiderül, hogy

a Viking kapitánya meg sem kísérelt kapcsolatba lépni a Hableánnyal.

Akárhány szögből néztük, mindenhonnan egyértelmű volt, hogy a Hableány volt elöl, neki volt elsőbbsége.

A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata által 2019. május 31-én közreadott szonárképen (VMSZ) a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó. A képen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik Forrás: MTI/Vmsz

A Személyhajósok Szövetségének hátborzongató képei pedig gyakorlatilag az utolsó bizonyítékot jelentették. Ezen jól látszik,

a Viking Sigyn kapitányi hídjáról már az ütközés előtt 2 perc 15 másodperccel pontosan látni kellett a Hableányt.

Ennyi ideje lett volna az ukrán kapitánynak, hogy jelezze előzési szándékát, lassítson vagy kitérjen. Ahogy írtuk azonban: nem tett semmit. Sőt, emlékezzünk a legelső felvételre, amelyen jól látszott, a Viking a híd előtt konkrétan rákanyarodott a Hableányra.

Az ütközés előtti másodpercekben jól látszik, hogy

kétségbeesett rohangálás kezdődik a fedélzeten, vagyis már látták, hogy nagy a baj.

Azonban még ekkor sem szólt senki a rádióba, és ekkor sem adott le semmilyen hang vagy fényjelzést a Viking, ezt megerősítik a szemtanúk, többek között a későbbi mentést végző hajók személyzetének nyilatkozatai.

A videó alatt az egyik kommentelő fel is veti: úgy tűnik, mintha a kapitány nem is lett volna a hídon. Ez a felvételről nem állapítható meg, de ha így lenne, az a kapitány újabb súlyos felelősségét vetné fel.

Ha viszont ott volt, akkor az a kérdés: mit csinált legalább 2 perc 15 másodpercen keresztül, mikor minden lehetősége adott volt a baleset elkerülésére.