Itthon még a vallási iskolákban is elfér Darwin

Vágólapra másolva!
Míg Szerbiában betiltotta az oktatási miniszter az evolúció oktatását az iskolákban, Magyarországon a vallásos oktatási intézményekben sem okoz problémát a teremtéstörténet és az egyedfejlődés ellentéte. Amerika néhány államában szintén léteznek törvények, melyek próbálják háttérbe szorítani Darwin elméletét. Magyarországon a Nemzeti Alaptantervben az evolúció oktatása szerepel, de egyházi iskolák ismertethetnek alternatívákat. Ez általában így is történik, a diákok szerint nem ragaszkodnak biológiaórán a tanárok a teremtéstörténethez. Ellenben a Keresztény Iskolák Nemzetközi Szövetsége szerint félnek a pedagógusok "szembefordulni a tudománnyal", ezért nem képviselik markánsabban a hatnapos bibliai teremtéstörténetet.
Vágólapra másolva!

A szerbiai iskolákban az ortodox vallású Ljiljana Colic oktatási miniszter megtiltotta az evolúciós elmélet oktatását - tudósít a Reuters. A szerb tanrendben az általános iskola legfelső osztályában szerepelne a fajok kialakulásának története, ám ebben a tanévben a tanárok Charles Darwin nevét már nem említhetik ezzel kapcsolatban. Van esély rá, hogy jövőre visszakerül a tantervbe, de csak akkor, ha a világ teremtésének bibliai történetével együtt oktatják. A rendelet hatalmas közfelháborodást váltott ki Szerbiában; negyven oktatási, gyerek- és állatvédő, emberi jogi és más profilú szerbiai civil szervezet, illetve párt intézett éles kirohanást a miniszter asszony ellen. A Belgrádi Egyetem biológia tanszékén megdöbbenéssel fogadták a rendeletet, és Nikola Tucuc professzor szerint az oktatási miniszter ezzel a lépéssel csak az egyház támogatását szeretné megszerezni pártja számára.

Linkek az evolúciórólhttp://evolucio.lap.huProtestáns Természetkutató Körhttp://www.kezdetek.hu

Az evolúcióról és a teremtésről szóló vita igen élénk az USA egyes államaiban is. Alabamában minden biológia-tankönyvbe kötelező beragasztani egy szöveget arról, hogy milyen hiányosságokkal küzd az evolúciós elmélet, és arra figyelmeztet, hogy más, például vallási elgondolásokat is figyelembe kell venni. Oklahomában pedig minden tanításban alkalmazott biológiakönyvben benne kell lennie, hogy Isten teremtette a világot. Kansas államban ugyan nem tilos oktatni az evolúció elméletét, de nincs benne az alaptantervben. Kentuckyban kivették az "evolúció" szót a tantervből, helyette az "időben való változás" szót használják.

Magyarországon a Nemzeti Alaptantervben az evolúciós elmélet részletes ismertetése szerepel. Az 1993-as közoktatási törvény szerint az iskoláknak ideológiailag semlegesnek kell lenniük, az egyházi iskolák viszont kínálhatnak alternatívát, saját felekezetüknek megfelelően.

A Pápai Református Kollégium igazgatójának elmondása szerint a tanterv elvárásainak megfelelően a biológia-, illetve történelemórákon az evolúciót ismertetik, de egyrészt felhívják a figyelmet az egyedfejlődési elmélet problémáira, másrészt bemutatnak alternatív elképzeléseket is, köztük a teista evolúcióelméletet és a bibliai hatnapos teremtés elgondolást is. Az igazgató véleménye szerint a vallásos elgondolások lényege az, hogy "a Világot Isten teremtette, és az embert kiemelte". Ebben az alapelvben nincs ellentmondás más elméletekkel. A teista evolúcióelmélet szerint a bibliai teremtéstörténet és az evolúció összeegyeztethető. Vagyis a teremtés hat napja valójában nem hat nap, hanem allegorikusan kell értelmezni a Bibliában olvasottakat, és több millió évről van szó. Tehát az evolúció lejátszódott, de nem a véletlen műveként, hanem isteni sugallatra. Maga II. János Pál pápa is tett egy olyan kijelentést 1996-ban, miszerint összeegyeztethető a vallás és az evolúció, azzal a kitétellel, hogy az emberi lelket Isten hozza létre. Ezzel szemben a hatnapos elmélet szerint a hat napot szó szerint kell értelmezni.

A Lónyay utcai gimnázium egy volt diákja is a Pápai Kollégiumhoz hasonló hozzáállásról számolt be. "Rendesen oktatják a biológiát, de mindig megjegyezték, hogy a Bibliában nem így van. Ilyen téren nem volt dogmatizmus."

A fundamentalista vonal képviseletében a Református Pedagógiai Intézet kiadásában jelent meg egy kötet Kiegészítő szempontok az egyházi biológia tanításához címmel. Ez a könyv irodalomjegyzéket, illetve tanulmányrészleteket közöl, melyek egyrészt az evolúció cáfolatáról, másrészt a keresztény tanári kötelességekről szólnak. Egy kritika - mely a Könyv és Nevelés folyóiratban jelent meg - üdvözli a kötetet, és emlékezteti arra a tanárokat, hogy "Nem kell mindig tudományosnak tűnő bölcselkedések mögé bújni. Vannak titkok, melyeket Isten nem tart szükségesnek számunkra érthetővé tenni egyáltalán vagy csak amikor 'rendelt ideje van'. Mindezt akkor is vállalnunk kell, ha egyes diákjaik előtt esetleg kevésbé imponáló, már-már szenteskedő tanár benyomását keltik."

Demeter László, a Keresztény Iskolák Nemzetközi Szövetségének (ACSI) elnöke nem elégedett a kötettel. Demeter megfigyelése szerint az egyházi iskolák diákjai elsősorban az evolúciós nézetek alapján nyilatkoznak, ha a földi élet kialakulásáról kérdezik őket. Szerinte ez a "hiányosság" az oktatók munkájában keresendő, ugyanis a vallásos iskolákban a darwinista elmélet mellett általában a teista evolúciós elmélet szerepel az órák anyagában. Demeter szerint ez azért van, mert "nem akarnak szembefordulni a tudománnyal". Szerencsésebb lenne ennél, ha a hat napot szó szerint értelmeznék, és ezt a nézetet ismertetnék a tanárok. Elmondása szerint az evolúció elmélete komoly hiányosságokkal küzd, tudományosan sem bizonyítható, így teret enged más elgondolásoknak. Véleménye szerint a fent említett kötet sem elég szókimondó; "Nem teljesen komoly, teremtéshívő ember munkája." Demeter meglátása szerint a keresztény pedagógusok sokan azért a teista alternatívát részesítik előnyben, mert nem ismerik eléggé a hatnapos teremtés oktatásának lehetőségét. Az ASCI konferenciákkal, tanfolyamokkal, illetve pályázatokkal ösztönzi segédtananyagok kiadását a témában.

Kálmos Borbála