Iskolai Segítők az eldurvuló tanár-diák viszony ellen

Vágólapra másolva!
A diákok és a tanárok között elmérgesedő konfliktusok kezelését vállalja egy tanárok és jogászok által létrehozott csoport. Az Iskolai Segítők személyes találkozót szerveznek a tanuló és a pedagógus számára, amelyek során rendszerint sikerül elsimítani a konfliktust. A szakértők olyan ügyekben is segítenek, amikor a tanárok megalázóan bánnak a gyerekekkel, és ezzel megsértik a diákok jogait.
Vágólapra másolva!

Tavaly szeptember óta működik az Iskolai Segítők nevű csoport, amely - hirdetése szövege szerint - olyan esetekben nyújt segítséget, "ha a gyermek iskolai gondokkal küzd, konfliktusa van tanárával, tanáraival". A csoportot Besskó Tamás volt középiskolai tanár, Ványai Adrienn pszichológus és egykori tanár, valamint Gegessi Rita jogász hozta létre. A jelenleg magántanárként dolgozó Besskó és a marketingmenedzseri munkát végző Ványai korábbi iskolai tapasztalatai azt mutatták, hogy a tanintézményekben számos olyan konfliktus adódik, amelyeket megfelelő kommunikációval meg lehetne oldani.

Tanár úr kéremhttp://www.fokuszonline.hu/cgi-bin/htmlos.cgi/38175.5.10247458911117189741Karinthy Frigyes klasszikusa a Fókusz Online kínálatában

A konfliktusok során gyakran sérülnek a diákok jogai is: vannak tanárok, akik megalázóan bánnak a gyerekekkel, előfordul, hogy fizikailag is bántalmazzák, "meglegyintik" őket. Besskó szerint ezeket az ügyeket nem lehet mindig a hivatalos módon - fegyelmi eljárásokkal vagy ombudsmani segítséggel - megoldani.

A kisdiák szerint nem kedvelte őt a tanár

Az Iskolai Segítőket - akik eddig tíz esetben nyújtottak segítséget - legtöbbször a szülők, esetleg diákok keresik meg, tanárok eddig még nem fordultak hozzájuk. Minden eset más, ezért nem lehet általánosítani a problémákat - mondta Besskó. Egy alkalommal például egy általános iskolás fiúnak akadt gondja, mivel úgy érezte, az egyik tanár nem figyel rá, nem kedveli, és még akkor sem szólítja, ha jelentkezik. A konfliktus már odáig fajult - a kisfiú annyira rosszul érezte magát az iskolában -, hogy a szülők ki akarták venni őt az intézményből. Egy középiskolás diák ügyében pedig azért kellett segítséget nyújtani, mert a fiú folyton bukásra állt, és kifejezetten rossz volt a viszonya az osztályfőnökével is.

Csak akkor nyújtunk segítséget egy ügy kezeléséhez, ha mindegyik fél - a szülő, a diák és a tanár is - hajlandó részt venni a konfliktus feloldásában - közölte Besskó. A tapasztalatok szerint egyébként leginkább a gyerekek húzódoznak ettől a megoldástól, a tanárok viszont meglepően nyitottan viselkednek - tette hozzá a pedagógus. Előfordult olyan eset is, hogy egy diák kereste meg a csoportot, ekkor azonban a szülő tiltakozott a külső segítség ellen, állítva, hogy egyedül is meg tudja oldani a problémát.

Személyes tanár-diák-szülő találkozó

Ha mindegyik fél nyitott a megoldásra, akkor az Iskolai Segítők személyesen is felkeresik a diákot és a tanárt, majd pedig összehoznak egy hármas - szülő, tanár, diák - találkozót. Ezekre az úgynevezett mediációkra mindenki hozhat magával valakit. A diákok rendszerint egy osztálytárssal, a tanárok pedig egy kollégával érkeznek. Az Iskolai Segítők három tagja közül egyvalaki a szülő és a diák pártfogására kel, a másik a tanár oldalára áll, a harmadik pedig levezeti a találkozót. A mediáció levezetője egyik felet sem ismeri, így pártatlanul tudja irányítani a beszélgetést.

A diák otthonában vagy az iskolában tartott laza hangulatú találkozók szóbeli megegyezéssel zárulnak, a csoport munkatársai pedig ezt követően már csak kontrollálják a fejleményeket. Legtöbbször egyébként a szülők maguktól megkeresik őket, és beszámolnak a találkozót követő pozitív történésekről. (Egyik diák például a mediáció után születésnapi zsúrt tartott az osztálytársaival, pedig erre korábban nem volt példa.)

Besskó elmondása szerint a mediációk alkalmával rendszerint az derül ki, hogy a tanár és a diák - akik korábban a legdurvább dolgokat mondták egymásról - egyaránt képes arra, hogy megértse a másikat. Az ilyen beszélgetések során a diák rájöhet, hogy a tanárral teljesen normális hangnemben el lehet beszélgetni, ahogy a tanár is rádöbbenhet, hogy a gyerek sem mindig olyan "gonosz és vásott", mint amilyennek megismerte.

A problémás fiút rossz képességűnek könyvelték el

A már említett középiskolás fiúnál is hasonlóan zajlott a konfliktus megoldása. A szülő többszöri költözése miatt a gyerek már számos iskolát megjárt, éppen aktuális osztályfőnöke pedig rossz képességű, rossz magaviseletű diákként könyvelte el. A fiú sem volt teljesen vétlen, az iskolában több fegyelmi ügye is volt, és az iskolán kívül is akadtak problémái. Az előző félévben tartott mediáció jól sikerült: a korábban hat tantárgyból is bukásra álló diáknak félévkor öt tárgyban sikerült javítania, és normalizálódott a viszonya tanárával is.

Az Iskolai Segítők díjmentesen végzik tevékenységüket, eddig semmilyen bevételhez nem jutottak, és ezért vidéken nem, csak Budapesten tudnak segítséget nyújtani. A csoport ezért a jövőben alapítványi formában kíván működni, hogy részt vehessen a különböző pályázatokon.