Vágólapra másolva!
Közel ötórás út a szomszédos megyeszékhelyig, fantom a vécében, kalauzokat eltüntető varázsige - buszra szálltunk az ország legkeletibb településen, majd hat átszállás, 650 kilométer utazás, 16 és fél óra és fejenként 11 ezer forint kifizetése után eljutottunk a legnyugatibb faluig. Magyarország átszelésének története.
Vágólapra másolva!
Cikkünk folyamatosan frissül34 bejegyzés
07:26
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Az első napsugarak

A hármas határnál Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Kel fel a nap Magyarország legkeletibb településén, Garbolcon. Azaz egész Magyarországon, ugyanis a román-ukrán-magyar hármas határtól pár kilométerre fekvő települést érik először a napsugarak. Zolival, a fotósunkkal éppen a határ környékén sétálgatunk. Volt, hogy itt afrikai menekültek sétálgattak 13 fős csoportban, tudtuk meg kísérőnktől, ő is buktatta le őket a határőröknél. ”Nincs harmat, tehát esni fog” - ismertet meg egy népi bölcsességgel a menekültek réme.

A rövid nézelődés után indulnunk kell a faluba, 6.17-kor megy a buszunk, amellyel elindulunk Magyarország legnyugatibb települése, Felsőszölnök felé, és ha minden jól megy, 22.08-ra meg is érkezünk.

07:44
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A halálra ítélt falu

A református templom már kész, a mellette haladó, Románia felé tartó út augusztusban készülhet el. Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Garbolc egyike volt annak az öt településnek, amelyet elpusztított a Szamos áradása 1970-ben. A falut halálra ítélték, 1993-ig nem is lehetett építkezni. Garbolc fiatal, ambiciózus polgármestere, Nagy Roland 7 éve irányítja a 150 fősre zsugorodott falut (apja korábban 16 évig vezette), és eltökélte, hogy felvirágoztatja.

Roland mindenkinek ad munkát, akár az önkormányzatnál, akár a helyi léptékkel méretes mezőgazdasági cégénél. Minden pályázatot megpróbál, most végeztek a református templom felújításával, és szeptemberben átadják a romániai Szárazberekkel összekötő utat, amely Garbolc újkori történetének legjelentősebb eseménye lesz. Nem lesz többé zsákfalu, és az eddigi 47 kilométer helyett csak kettőt kell majd megtenni Romániáig. A templom és az út hivatalos átadására Orbán Viktort szeretnék megnyerni.

08:06
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Napi három busz

Anya és lánya várakozik a hajnali buszra Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A garbolci buszmegállóban rajtunk kívül egy idősebb anya és lánya várakozik, a szomszédos Méhtelekre mennek, hogy a szolgálati lakásukban pakolásszanak. "Abban bíztok, hogy estére megérkeztek?” - kérdezik tőlünk szkeptikusan, miközben kedélyesen panaszkodnak a helyi közlekedés nehézségeiről. A faluból nem könnyű kijutni, mindössze napi három busz megy, mindegyik Fehérgyarmatra. Ennek ellenére alig vannak a buszon, a helyiek közül szinte mindenki Garbolcon dolgozik, sőt a környező kistelepülésekről is járnak Roland cégéhez. A polgármester hajnalban indul, hogy begyűjtse az alkalmazottait.

08:25
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Már késünk

Itt a busz Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Megérkezik a busz, már össze is szedtünk nyolc perc késést. Végül öten szállunk fel, és elindulunk Rozsály felé, ahol a legközelebbi vonatállomás van. A szinte teljesen üres busszal 17 percet kell menni.

08:55
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A semmi

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Már tíz perce sétálunk a vasútállomás felé a nyílegyenes úton. Egyik oldalunkon sövény, a másikon mezőgazdasági földek váltják egymást. Fúj a szél, borús az ég, vasútállomás sehol, csak egyenesek és távolságok, nem is érezhetnénk máshol magunkat, mint egy Tarr Béla-vágóképen.

09:10
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Állomás a semmi közepén

A rozsályi állomás Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A rozsályi állomás mindössze egy esővédőből áll, rajtunk kívül egy középkorú fejlesztő pedagógus vár az egy kocsiból álló InterPicire. A szomszédos Gacsályon dolgozik egy értelmi fogyatékosokkal foglalkozó intézetben.

09:19
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Mindenki ismerős

Az InterPici és a táj Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Megérkezik a Bzmot, irány Fehérgyarmat. A vonaton kellemes MÁV-meleg, retrómintás harmonikafüggönyök és gumi ablakkeretbe ragadt rágók. Összesen ha heten utaztunk, bár csak mi ketten mentünk majdnem végig. A buszhoz hasonlóan itt is facecontrolalapon megy a jegycsekkolás: elég ismerősnek lenni ahhoz, hogy ne kelljen felmutatni az arcképes bérletet.

09:55
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A MÁV és a WC

Ha valaki a MÁV-ról panaszkodik, akkor feltehetően dobogós helyen vannak a műbőr ülések, a vécék, meg persze a sehol máshol nem érezhető szag, amely a leghatékonyabb dezodoroknál is áthatóbb, és hosszan tartó bukét kölcsönöz annak, aki valaha a közelébe megy egy személyvonatnak.

Hát a fehérgyarmati vonat vécéje sem az, ahol az ember szívesen kezdene egy napot. Egy 80 kilósnál nagyobb ember eleve nehezen tudná nagydolog-pozícióba rendezni magát a helyszűke miatt. A helyiség egyetlen becsülhető adománya a vécépapír, szappan nincs, mind a tartályból, mind a csapból folyó víz nyomása dimenziókra van egy ózdi közkútétól. Természetesen ez a legnagyabb rendben van így, egy ilyen kihasználtságú, teljesen mínuszos járat már önmagában ajándék a kevés utasának.

10:26
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Buktuk a csatlakozást

Megkapjuk a jegyünket Debrecenig Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Időben megérkezünk Fehérgyarmatra, majd 20 perc várakozás után felszállunk a debreceni személyvonatra. Pár perc után megtudjuk a kalauztól, hogy csúszni fogunk. Másfél hónapja lassabban kell menni egyes szakaszokon a rossz sínek miatt, így biztos, hogy nem érjük el a 10.50-es debreceni csatlakozást.

10:41
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Áram? Sosem volt

A vonat amúgy teljesen korrekt, még konnektorok is vannak, bár áram nincs bennük. Soha nem is működtek - legyint a kalauz, aki készségesen segít az újratervezésben, így kiderül, Debrecenből az egy órával később induló IC-vel mehetünk Budapestre.

11:44
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A népszerű pozíciók

Vajon hogy utazik egy nyírségi utas? Felmérésünk alapján a két legnépszerűbb alakzat:

1. Durcás óvodás - messze ez a legnépszerűbb utazási mód, különösen a 40-en felüliek körében. Párhuzamos lábak, talpak a földön, némileg előrébb a térdnél. Székhez szorosan simuló test, hason/sörhason összekulcsolt kéz vagy egész alkar. Alvásra kitűnően alkalmas. A pozíció legjellemzőbb kísérőjelensége a mindig lefelé konyuló száj. A tekintet merengő vagy durcás.

2. Beach feeling - népszerűségét annak köszönheti, hogy a magyar személyvonatok jellemzője a szemközti üres szék, amely elengedhetetlen a pozícióhoz. A lényege, hogy lábunkkal valamilyen formában birtokba vegyük a szemközti széket. Van, aki bejhajlított térddel, csak az ülés elejére teszi a lábát, más a keresztbe rakott lábra esküszik, az igazi ínyencek pedig nyújtott lábbal veszik birtokba. Ki zokniban, ki inkább cipőben érzi magát kényelmesebben. A sztereotípiákkal ellentétben ötvenes nők ugyanolyan élvezettel használják, mint a tinédzserek.

12:16
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Mágia

Arcképesem van - hangzik el sokadszorra a varázsige, amelyet akkor kell bevetni, ha azt szeretnénk elérni, hogy a kalauz nyomtalanul eltűnjön a közelünkből.

12:39
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Ezt csinálják körülöttünk

Egy újabb rövid felmérés. Legnépszerűbb tevékenységek a Fehérgyarmat-Debrecen járaton:

1. Egyedül semmit csinálni
2. Többen semmit csinálni
3. Társalogni
4. Aludni
5. Zenét hallgatni
6. Olvasni
7. Smárolni/tapizni

13:00
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

146 km = 5 óra

Megérkezett a vonat Fehérgyarmatról Debrecenbe Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Végül 20 perc késéssel érkezünk meg Debrecenbe, ez azt jelenti, hogy Garbolcból közel öt óra alatt jutottunk el a szomszédos megye székhelyére.

13:19
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Gyorsan egy tetkót!

Zsebtolvajokra figyelmeztető ábra a debreceni peronon Fotó: Tuba Zoltán - Origo

"Sziasztok, nem tudjátok, hol van itt egy tetoválószalon?” - érkezik a kérdés egy 20 év körüli sráctól a mellettünk álló tetoválatlanokhoz. Annyit tudnak neki tanácsolni, hogy menjen végig a főutcán, de nem indult el, a budapesti IC-n láttuk viszont.

13:34
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A WC fantomja

A debreceni állomás váróterme Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Fotósunk különös jelenséggel találkozik a pályaudvar alagsori vécéjében. Amikor belép a helyiségbe, egy negyvenes férfi kukucskál az ajtó mögül az egyik fülkében, de gyorsan behajtja az ajtót, amikor meglátja. Zoli körülnéz a piszoároknál, és amikor visszamegy a fülkékhez, a férfi megint őt skubizza az ajtó mögül, majd újra eltűnik. Zoli végül az egyik messzebbi fülkét választja, ám közeledő lépéseket hall, és amikor a válla fölött hátranéz, megint őt vizslatja a mögötte álló fantom, majd harmadszor is elillan.

13:48
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Életkép az IC-ről

- Hú, de hideg van itt.
- Hideg van, hát hideg van, most mit csináljak?
- Mindegy, legalább nem fog megromlani a kolbász.

14:38
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Giroszcunami

A vonatmegállókat továbbra is a restik uralják, bár a hamburger-hot dog-melegszendvics-lángos kvartett hegemóniáját kezdi megtörni a Fornetti és a girosz. Az utóbbi évek egyik legjelentősebb gasztronómiai fejleménye, hogy a budapesti nagykörúton kirobbant giroszforradalom megkezdte vidéki hódítását, és vírusként terjed a vidéki lacikonyhák ragasztott fecnikből készült menüjén. Ezt utunk során is alátámasztja a gondosan bebugyolált, két kézzel fogott girosztorzók látványa, amint az egyik végéből éppen előregörnyedve harapnak, a másikból meg folyik valami a földre. A vonatokon viszont az alufóliába csomagolt, főleg paprika- és szalámiszagú szendvicsek, illetve a péksütemények dominálnak.

15:02
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Személy > IC

Aki már utazott intercityn, az tudja, hogy nem sok dolog szokott történni, a jó csajok gyors felmérésén és időnkénti ellenőrzésén kívül legfeljebb a légkondiról vagy annak hiányáról lehet zsörtölődéseket hallgatni. A fel- és leszállók miatt mindig változó, lassuló, gyorsuló, vagy éppen álló személyvonatokon sokkal színesebb az élet, és ez még akkor is igaz, ha meglepetésünkre épp az intercityk asztalaiban van beépített sörnyitó. Én például biztos vagyok abban, hogy az ágy után IC-széken aludtam a legtöbbet életemben.

15:21
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Első > Másod

Az egyik legjellemzőbb mozdulat mind első-, mind másodosztályon Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A bennünk élő kocsmaszociológus könnyen sarkos, de persze megalapozottnak semmiképp sem nevezhető megállapításokat tehetne, miután megvizsgáljuk az első- és a másodosztályon utazók olvasási szokásait. Itt már megjelentek a Kindle-ök, iPadek, iPhone-ok, néhány magazint pedig nem ismertünk fel, így nem teljesen pontos a lista. A fogyasztott szellemi táplálékok:

Első osztály:
- 4 jegyzetfüzet
- 3 keresztrejtvény
- 2 könyv
- KRESZ-könyv
- Hajdú-Bihari Napló
- 3. Évezred magazin
- Magyar Nemzet
- Nemzeti Sport
- Nők Lapja

A másodosztályon mindössze négy, egyedül utazó nő volt, közülük ketten könyvet olvastak, egy nő olvasás közben aludt, a negyedik pedig szintén aludt.

15:25
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Garbolc:-(

Alkalmi beszélgetőpartnerek az IC-n. Kb. másfél óra alatt az is kiderült, hogy a két idegen egymástól néhány méterre dolgozik Budapesten Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Fogalmam sincs, hol vannak ezek a kis suttyó falvak - mondja a velünk versenyt utazó, Ukrajnából induló lány, miután meghallotta Garbolc nevét.

16:12
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

MÁV vs. Utas

A Budapestig tartó út legélesebb küzdelmét a vonat hangosbemondója és a közelünkben ülő idősebb nő folytatja. Amikor Szolnoknál bemondják, hogy előreláthatólag 10 percet késünk, ő gyorsan nyomatékosítja, hogy valójában 15 percről van szó. Később már 12 percet mondanak be, a hölgy eszén viszont nem tudnak túljárni, kalkulálása szerint már 20 percnél járunk.

16:38
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

MÁV!

A zuglói városkapu Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Zuglónál szállunk le, ha jól értelmeztük, akkor 14 perc késéssel érkeztünk napunk legszétgrafitizettebb állomására.

17:00
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

1€ = 235 HUF

Forgatag a Keletiben Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Másfél órát kell várnunk az átszállásra, a Szentgotthárdba induló IC 16.10-kor megy a Keletiből. A Keleti sajátos világ, 20 évesen 1 hónapon keresztül jártam naponta egy munka miatt a pályaudvarra. Már akkor megfigyeltem, hogy sokszínűsége egyedülálló Magyarországon, divatos nyugati turisták, cigány verőemberek, arab pénzváltók, lacikonyhások, hiénataxisok, turistaügynökök, mindenféle vasúti alkalmazott él szimbiózisban egymással néhány száz négyzetméteren.

A Keleti tökéletes példa arra, hogy harmadik világbeli eszközökkel hogyan szipolyozzák ki a pénzt a tudatlan turistákból. Most nagyjából 15 emberből álló sor várakozik azért, hogy egy euróért 239 forintot vásárolhasson. Persze a lehetőségekhez képest nem váltottak rosszul, a másik két helyen csak 235 forintot kaptak volna.

18:12
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Konfliktus => Béke

Az egyik osztrák néni felkészült utazónak tűnt, legalábbis a magával hozott ital alapján Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Az első konfliktus! Eddig csak kedves és segítőkész sofőrökkel, kalauzokkal és jegypénztárosokkal találkoztunk, és most sem velük, hanem a turistákkal akad némi probléma: két idősebb osztrák nő kezd el tiltakozni, amikor a helyjegyünknek megfelelően le szeretnénk ülni melléjük. Már kezdjük magunkat rosszul érezni, de a nénik vélhetően még rosszabbul érzik magukat, ugyanis miután kiderül, hogy valóban melléjük szól a jegyünk, teljesen megszelídülnek, és bájosan nevetgélve magyarázni kezdik, hogy milyen szép Budapest, és mennyire tetszett nekik a Szabó Ervin Könyvtár.

18:53
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

1%

Mindenkit figyelmeztetnék, hogy ezen a vonalon több szakasz is pont ahhoz az egy százalékához tartozik Magyarországnak, ahol nincs térerő. Már 20 perce próbálok egy hosszabb hívást elintézni, de folyamatosan megszakad a vonal.

19:35
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A rejtélyes sor

Ugye ismerik azt a jelenséget, amikor még el sem indult a megállóból a busz, az öreg néni már az ajtónál toporog, hogy le ne csússzon az átszállásról? A vonatokon az utazási idővel és az utasok számával arányosan nő az ajtó előtt lehorgonyozók aránya, az IC-ken már a megállók előtt 10-15 perccel is sor alakul ki.

19:49
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Problem

Cigiszünet Csornán, miközben mozdonyt cserélnek a szerelvény elején Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Ez fütyül, bazmeg - ijed meg az induló vonattól a férfi, aki Győrben rágyújtott volna egy gyors cigire, ami amúgy is tilos.

20:33
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Piaszag

Az IC-ken található sörnyitókat a legnagyobb arányban egy német turistacsoport veszi igénybe, egy egész vagon bűzlik miattuk a piától. Ez a járat nemcsak abban különbözik a keleti vonalaktól, hogy jelentős számban vannak rajta turisták, látszólag a hely is tágasabb, és először utazunk harmonikafüggöny nélkül.

21:51
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

A nap csodája

A szentgotthárdi állomás Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Megérkezünk Szentgotthárdra, innen bő két óra várakozás után busszal tesszük meg a maradék 20 kilométert Felsőszölnökig. A nap legnagyobb meglepetése, hogy lehetséges úgy vonatozni több mint tizenkét órán keresztül, hogy az embernek egyáltalán ne legyen MÁV-szaga. Szintén pozitív tapasztalat, hogy a wifi is viszonylag jól működött, bár a konnektorok számát lehetne növelni, mi kocsinként egyet találtunk. Arról nem is beszélve, hogy mindig pontosan indultunk, csak egy vonat késett 20 percet, bár amiatt le is maradtunk a csatlakozásról.

23:55
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Nyugat <=> Kelet

A felsőszölnöki buszra várók Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Pár szempontból látszólag nincs sok különbség Szentgotthárd és mondjuk Fehérgyarmat között. A távolsági buszok például keleten jobbak, a szentgotthárdi buszmegálló bármelyik borsodi kisvárosban megállná a helyét. Szentgotthárdon ugyanolyan Kádár-kockákat látunk, mint amilyenekkel tele van Kelet-Magyarország, még ha itt gondozottabbak is az előttük lévő kertek.

Pár percet beszélve az emberekkel azonban gyorsan kiderül, hogy óriási különbségek vannak. A legtöbben közeli gyárakban dolgoznak (pl. Opel), vagy Ausztriába járnak át. A mezőgazdaság már egyáltalán nem fontos megélhetési forrás, a 600 fős Felsőszölnökön például régen minden családnak volt szarvasmarhája, ma 5-6 van az egész faluban. A mezőgazdaság amúgy is gépesített, a napszám nem létező fogalom, nincs szükség arra, hogy így kreáljanak mesterségesen munkahelyeket. Sok az osztrák bevásárló turista, Szentgotthárd tele van éttermekkel, sok szolgáltatás közül válogathatnak az osztrákok, minden ki van írva németül is.

00:25
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Osztrák mulatós a sötétben

Beszélgetés a félhomályban Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Indul a buszunk Felsőszölnökre. Főleg középkorú nők ülnek körülöttünk, többségük a délutáni/esti műszak után indul haza. Az egyik megállónál megállunk pár percre a sötétben. A sofőr rádiójából bömböl az osztrák mulatós, a lepattant csuklós busz alig van kivilágítva, az utasok kedélyesen duruzsolnak egymással.

00:59
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Érkezés!!

Irány haza a gyárból, az utolsó buszról leszállva Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Hat átszállás, 16 óra 24 perc és 654 kilométer utazás, illetve fejenként 11055 forint kifizetése után megérkezünk Felsőszölnökre!

01:30
augusztus 21, 2013
Vágólapra másolva!

Felsőszölnök 600 fős lakosságának 90 százaléka szlovén, az idősebbek nem is tudnak jól magyarul, a fiatalabbak azonban már magyarul beszélnek. A 13 országos nemzetiségi önkormányzat közül a románon kívül csak a szlovénnak nem Budapesten van a székhelye, hanem éppen Felsőszölnökön.

Itt található a legnagyobb szlovén-magyar kéttannyelvű iskola, a hatalmas, szépen felújított épületbe mindössze 68-an járnak. A falunak gyönyörű a fekvése, és árad belőle a békesség. Korábban a fiatalok közül többen elköltöztek, de a közelmúltban megszűnt az elvándorlás, a közeli gyárak és az ausztriai munkalehetőségek miatt megéri maradni. Bűnözés szinte nincs, évente 1-2 bűnesetet regisztrálnak. Vasárnap falunap lesz, fellép az Apostol, ingyen lesz a kaja mindenkinek. 

Érdekes, hogy éppen Magyarországon vágódik ketté Európa, meggyőződésem, hogy egy átlagos svájci és egy átlagos felsőszölnöki életszínvonalában kisebb különbség van, mint egy felsőszölnöki és egy garbolci között. És ha ez a fizetések arányaira nem is feltétlenül igaz, a kulturális, információszerzési, szolgáltatási, utazási lehetőségekre feltehetően igen.