Csak a sebessége veszélyes: itt az elektromos versenymotor

Vágólapra másolva!
Olajhűtéssel kell óvni az akkumulátorait a robbanástól: az új járgány már pályarekordokat dönt, nem bocsát ki káros anyagokat, sőt nem is dübörög. Környezetkímélő elektromos versenymotorok gyártásáról állapodott meg egy elektromos szerelvényeket gyártó cég egy indiai autógyárral és egy amerikai motorkerékpáros vállalattal.
Vágólapra másolva!

Még a nyár elején nyerte meg a Czysz E1 PC típusú kísérleti electrobike, az elektrocikli a villanyüzemű motorkerékpárok számára rendezett Man-szigeti versenyt. A gép óránkénti 155 kilométeres pályarekordot ért el - ez a benzinmotorosok rekordjának kétharmada, majd néhány hét múlva a Mazda japán autógyár Laguna Seca-i gyári pályáján is diadalmaskodott. Nyergében Marc Miller hivatásos offroad motorversenyző ült.

Ennek nyomán döntött úgy a Remy elektroszerelvény-, az indiai Bajaj autó- és az oregoni Portlandben működő Motoczysz motorkerékpár-gyár, hogy belevág az e-motorkerékpár gyártásába.

A csodamotort Michael Czysz tervezte az általa kiötlött óriási akkumulátorokhoz. Egy eredetileg 990 köbcentis, 200 lóerős verseny-motorkerékpárt épített át úgy, hogy a tank és a motor helyén elférjen a tíz darab, egyenként 8,84 kilogrammos lítium-polimer akkumulátor: összkapacitásuk 12,5 kilowattóra. (Összehasonlításul: a már széles körben használt Primus hibrid kisautóé 1,3 kWh.)

Forrás: motoczysz.com

Olajhűtéssel védik a felrobbanástól az akkukat (a Czysz a Man-szigeti pályán)

Ekkora energia tempós elfogyasztása közben a szerkezetet olvadással-gyulladással fenyegető hő keletkezik. Czysz találmánya éppen a hő elvezetése: a légbordás benzinmotorok léghűtése helyett olyan olajhűtést szerelt a gépre, amelyet nem veszélyeztet sem a vízhűtésűeket fenyegető felforrás, sem az azt követő esetleges gőzrobbanás.

A hátsó kereket hajtó egyenáramú 500 voltos elektromotor hajtja, mely permanens mágnes állórészével a Remy-cég remekműve. A száz lóerős motor 330 newtonméternyi nyomatékkal röpíti előre a járművet, miközben az energia 93 százalékát képes meghajtásra hasznosítani (ez a forgatónyomaték autóban is erősnek számít). A hatalmas nyomatéknak köszönhetően nincs szükség sebességváltóra (amely hivatalosan nyomatékváltó), a vezetők egyszerűen a gázfogantyúval szabályozzák a sebességet. A rendszert digital drive-nak, digitális hajtási módnak nevezték el.

A fékezést rekuperációval, azaz a lassuló kerekek forgatta villanymotor áramának visszatáplálásával segítik. A gép minden más eleme is a legkorszerűbb technológia. A rohamosan fejlődő Ázsia közlekedési ipara nem véletlenül csatlakozik minden ígéretes újdonság fejlesztéséhez és hasznosításához: feltehető, hogy az indiai Bajaj sem kizárólag motorkerékpárokat kíván ilyen környezetkímélő erőforrással gyártani.