Meglepő eredményt hozott az online adatbiztonsághoz való hozzáállás felmérése

adathalászat, online, bűnözés, biztonság, hekker, telefon, bűnügy, feltörés, kód, kódtörés, programozás, program, kém, hekker támadás, támadás, jelszó
Dangerous Hooded Hacker Breaks into Government Data Servers and Infects Their System with a Virus. His Hideout Place has Dark Atmosphere, Multiple Displays, Cables Everywhere.
Vágólapra másolva!
A Jófogás online kérdőívvel térképezte fel a felhasználók online biztonsághoz való hozzáállását. A több mint 4 ezer fős minta alapján kiderült, hogy a kitöltők több mint egynegyede sosem cserélte le a legfontosabb, egyebek mellett e-mail, közösségi média és bankfiókokhoz tartozó jelszavait. Éppen ezért az online piactér továbbra is adatvédelmi tippekkel segíti a felhasználókat, többek között az oldalán és hírlevelekben, illetve influenszertartalmakkal is.
Vágólapra másolva!

A Jófogás kérdőíve szerint a válaszadók kétharmada úgy érzi, hogy hiába figyel, az adathalász csalók rendre új csatornákon és egyre kifinomultabb, sok esetben több élethelyzetre testreszabott módszerekkel próbálkoznak. A jelenség ráadásul jó ideje már nemcsak elsősorban a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti:

a legnagyobb banki, IT, streaming és telekommunikációs szereplők mellett az energiaszolgáltatói és közműszolgáltatói szektorban is rendszeressé váltak az adathalász kísérletek.

A Jófogás legfrissebb tapasztalatai szerint a kiberbűnözők mostanában leginkább a futár- és csomagküldő cégek nevével élnek vissza.

Illusztráció Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2017 Gorodenkoff/Shutterstock. No use without permission./Gorodenkoff

A felmérésből még kiderül, hogy az érintettek 20 százalékánál egyébként az elmúlt 1-2 hónapban próbálkoztak adathalász csalók e-mail, közösségi média vagy banki fiókok feltörésével, csaknem egyharmaduknál pedig az elmúlt 1 évben. A kifejezetten a legkényesebb banki adatokra vonatkozó kérdésre minden tizedik felhasználó válaszolta, hogy éltek már vissza az adataival és még pénzt is emeltek le a számlájáról, méghozzá túlnyomórészt szintén az elmúlt 1 év során.

Ez leginkább a 36 évesnél idősebbekre vonatkozik. Mivel ez komoly kockázatot jelenthet számukra, amellett, hogy mérvadó e-kereskedelmi szereplőként minden rendelkezésünkre álló csatornán felhívjuk a figyelmet a tudatos online lét fontosságára, a felhasználóink edukációjára is kiemelt hangsúlyt fektetünk" – emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.

A Jófogás e célból azt is megkérdezte, hogy a látogatók legszívesebben hol látnának adatvédelmi és -biztonsági tanácsokat. A válaszadók reakciójának megfelelően a vállalat a jövőben még több ilyen jellegű tartalmat fog feltüntetni a portálon hirdetések vagy felugró ablakok formájában, valamint saját hírlevelekben és blogcikkekben is.

Az edukációs és szemléletformáló célokkal összhangban a portál ezen felül a tudatosságot népszerűsítő influencertartalmakkal is rendszeresen segíti a felhasználókat. A népszerű tiktokkerrel, Seres Samuval közösen, adatbiztonság témájában készített videó első részét ezen a linken lehet megtekinteni.