Országok, ahol a leghalálosabbak az utak

ázsiai dugó Vietnam baleset
A rescue truck removes a badly damaged four-seat car after it had an accident with a truck (green) on a highway on the outskirts of Hanoi, 31 January 2008. Road accidents clained 12,800 lives in Vietnam in 2007, according to official figures. AFP PHOTO/HOANG DINH Nam (Photo by HOANG DINH NAM / AFP)
Vágólapra másolva!
Szingapúr kivételével a legtöbb délkelet-ázsiai országban nagyon gyakoriak a halálos közlekedési balesetek. A monszunos időszak csúszós útjai pedig csak tovább súlyosbítják a helyzetet, olyannyira, hogy Délkelet-Ázsia nagy részén a közúti balesetek a vezető halálokok. A részletekről az Asia Times számolt be.
Vágólapra másolva!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2019-es adatai szerint Thaiföld és Vietnam volt a legveszélyesebb úthálózattal rendelkező ország a régióban, 100.000 főre viszonyítva 32,2 és 30,5 halálozási rátával. A listán Malajzia (22,4/100 000), Mianmar (20,3), Kambodzsa (19,5) és Laosz (17,8) következett, míg összehasonlításképpen, 100.000-ből csak két szingapúri halt meg átlagosan közúti balesetben abban az évben.

Rossz minőségű utak és az ismeretlen szabályok

A tervek szerint jövőre nyílik meg Kambodzsa első autópályája, ezért a hatóságok most közlekedésbiztonsági kampányokat készítenek elő, ugyanis a kormány felmérése szerint a helyi lakosság elképesztő hiányosságokkal rendelkezik a gyorsforgalmi utak használati szabályairól.

Egy helyi férfi rizzsel töltött zsákokat szállít egy forgalmas úton Phnompenben, Kambodzsa fővárosában és legnagyobb városában Forrás: AFP/Tang Chhin Sothy

A jövőre megnyíló PhnomPen - Sihanoukville gyorsforgalmi út promótálására készített közösségi oldalon több sofőr is megkérdezte, hogy amennyiben eltéveszt egy kijáratot, úgy visszatolathat-e, illetve ha használnia kell a WC-t, csak úgy megállíthatja-e az autóját azon az útszakaszon, ahol a helyi KRESZ szabályai szerint minimum 100 km/óra az előírt haladási sebesség.

Más oka is van azonban annak, hogy a helyi hatóságok biztonsági kampányokat készítenek elő.

Tavaly ugyanis több mint 1500-an haltak meg közúti balesetekben Kambodzsában, amely ezzel a vezető halálok az országban.

Ez az jelenti, hogy többen vesztették életüket az utakon, mint a koronavírusban, ami a járvány kezdete óta eltelt két évben összesen 3000 áldozatot követelt.

Thaiföldön is hasonló a helyzet. Jitlakha Sukruay, a Thaiföldi Fejlesztési Kutatóintézet kutatója 2020 novemberében úgy érvelt, hogy

Még tovább fűzve az analógiát, 2011-ben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tanulmánya Délkelet-Ázsiában egyenesen „néma járványnak" nevezte a közúti sérüléseket.

Reggeli vietnámi csúcsforgalom egy zsúfolt hanoi úton Forrás: AFP/Nhac Nguyen

Javult a statisztika, de az okok kérdésesek

Habár úgy tűnik, hogy az utóbbi két évben némi javulás mutatkozott a statisztikákban, de azt nehéz lenne megmondani, hogy a délkelet-ázsiai utakon 2020-ban és 2021-ben bekövetkezett halálesetek számának csökkenése a jobb biztonsági intézkedéseknek köszönhető-e, vagy egyszerűen annak, hogy a járvány miatt kevesebben utaztak.

Az Egyesült Nemzetek egyik fejlesztési programja és a kambodzsai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság által tavaly júniusban közzétett jelentése megbecsülte az elmúlt 11 évben (2009-2019) a közúti közlekedési balesetek által okozott halálesetek gazdasági költségét, amely évente körülbelül 466 millió dollár (148,5 milliárd forint) volt, ami Kambodzsa bruttó hazai termékének (GDP) 1,7 százalékával egyenlő összeg.

Szakértők szerint a régióban a közúti balesetek nagy száma több tényező következménye. Egyaránt hozzájárul a gyorshajtás, az utak rossz állapota, a közúti szabálysértések, valamint az is, hogy egyre több az autó, bár tény, hogy a legtöbb haláleset a motorosokkal fordul elő.

Egy ázsiai motoros baleset Forrás: Wikimedia Commons/love krittaya

A korrupció és a vezetési képességek hiánya is nagy szerepet játszanak a balesetek előfordulásában. Ugyanis sokan nem tanulják meg a biztonságos vezetési ismereteket – vagy bármilyen vezetési ismeretet –, és egyszerűen kenőpénzt fizetnek a jogosítvány megszerzéséért.