Konzolokat, mobiltelefonokat, autókat vihet magával a chiphiány

Kina, chip
--FILE--A Chinese worker examines chips of photovoltaic products at the plant of Suncore Photovoltaic Technology Co., Ltd. in Huainan city, east Chinas Anhui province, 8 February 2014. China is propping up its local chip manufacturing industry with new policies and financial support intended to turn the country into a semiconductor-making powerhouse by 2030. In policy guidelines published Tuesday (24 June 2014), the Chinese government laid out a blueprint to develop the domestic integrated circuit industry. The country not only wants to sharpen its competitive edge, but also wean itself from foreign chip makers, Chinas Ministry of Industry and Information Technology said in a separate posting. China is already the biggest manufacturer of electronics, and also one of the largest markets for them. Last year, China-based companies made almost 1.5 billion mobile phones and 340 million PCs. But the countrys electronic industry, with profit margins at about 4.5 percent, is not generating the net earnings it would like from the goods, according to the ministry. In addition, Chinas semiconductor makers are still far behind their international rivals. In 2013, the countrys integrated circuit imports reached US$231 billion, the ministry said.
Vágólapra másolva!
A fogyasztók világszerte megérezhetik a pénztárcáikon az elektronikai cikkek piacán fellépő, egyre súlyosabb chiphiányt. A televízióktól a mobiltelefonokon át a játékkonzolokig problémát okoz ugyanis a termelés és a szállítmányozás akadozása.
Vágólapra másolva!

Tavaly folyamatosan romlott az elektronikai cikkek „agyának" számító chipek, félvezetők globális kínálata. Kezdetben a probléma még csak átmeneti csúszásokat eredményezett, ahogy a gyárak sorra álltak le a koronavírus-járvány miatt. Jelenleg viszont az okoz gondot, hogy bár a gyárak a legtöbb helyen elkezdtek visszaállni a normális termelési ütemre, a megnövekedett kereslettel nem bírnak a kapacitások – írja a The Guardian.

Mindez most már azt eredményezte, hogy kezd válságos helyzetbe kerülni a globális chipgyártás. A keresleti nyomás pedig mindenhonnan erős.

Az autógyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek az elektromos modellekre, a televíziók és a számítógépek eladásai kilőttek az otthoni munkavégzés és a lezárások miatt, de ugyancsak megemelkedett a játékkonzolok iránti kereslet. Mindezt pedig kiegészítette az 5G mobilhálózatok terjedése, és az új 5G-s készülékek iránti növekvő igény.

Egyre súlyosabb a globális chiphiány Forrás: AFP/Imaginechina

Egész iparágak érzik meg a hiányt

A hiány komolyságát mutatta tavaly, hogy az Apple-nek is el kellett halasztania két hónappal az igencsak várt iPhone 12 piacra dobását a chiphiány miatt. A 2000 milliárd dollárt érő óriásvállalat egyébként évi 58 milliárd dollárt költ chipvásárlásra, amivel globális éllovas.

Az autóiparban szintén súlyos a helyzet.

A Ford nemrég jelentette be, hogy csökkenti a termelési kapacitást két gyárában, a nyeresége pedig 2,5 milliárd dollárral csökkenhet a chiphiány miatt.

A Nissan szintén visszafogta a kibocsátását a mexikói üzemekben, a General Motors pedig közölte, 2 milliárd dollárral zsugorodhat a nyeresége. A teljes autóipar összesen nagyjából 37 milliárd dollárnyi chipet vásárol évente.

A videojáték konzolok piacát sem hagyja érintetlenül a hiány. A Sony a múlt hónapban jelezte, hogy a chiphiány miatt lehetséges, hogy nem éri el cég a PS5 konzol eladási céljait, míg a Microsoft Xbox részlegén úgy számolnak, hogy legalább az idei év második feléig kitart chipkínálat akadozása.

TA Samsung Forrás: AFP/Marco Bertorello

A helyzet súlyát azonban legjobban a Samsung példája mutatja. A vállalat ugyanis az Apple mögött a világ második legnagyobb félvezető-vásárlója. Nemrég pedig közölték, elképzelhető, hogy elhalasztják az új csúcskategóriás telefonjuk piacra dobását a chiphiány miatt.

Mindezt úgy, hogy közben a Samsung a világ második legnagyobb chipgyártója is.

Egy elemző konkrétan „elképesztőnek" nevezte a helyzetet, hogy a Samsung évente 56 milliárd dollárért ad el másoknak chipeket, közben 36 milliárd dollárért vásárol saját magának, és ebben a helyzetben előállhat az a helyzet, hogy a vállalatnak akkora hiánya van, hogy el kell halasztania egy saját termék piacra dobását.

Niel Campling, a Mirabaud médiapiaci és technológiai elemzője kiemelte,

a globális chiphiány a hétköznapi vásárlók pénztárcáját is érinti, különösen a kereslet növekedése mellett.

A folyamat következtében az autók és az okostelefonok árai is emelkedheztnek, és arra sem lehet számítani, hogy az iPhone-ok idén olcsóbbak lesznek, mint tavaly voltak.