Miközben Kína már ma is világverő olaj- és szénimportban, egyelőre csak a harmadik legnagyobb földgázfelhasználó az Egyesült Államok és Oroszország mögött. Ezzel együtt viszont a földgázigény kielégítéséhez a teljes szükségletének 40 százalékát importálja a világ második legnagyobb gazdasága – írja a CNBC.
Kína tavaly 67 millió tonnányi csővezetékgázt és cseppfolyósított földgázt (LNG) importálhatott a Thomson Reuters Eikon számításai szerint, ami összesen több mint 25 százalékkal haladhatta meg az egy évvel korábbi szintet. Az LNG import önmagában viszont
több mint 50 százalékot izmosodhatott a várakozások szerint.
Tekintve, hogy a decemberi számok még nem elérhetők, ezért nincsenek végleges adatok 2017-ről.
Ezzel az importtal Kína még lemarad Japán mögött, mivel a szigetország nagyjából 83,5 millió tonnányi gázimportot produkálhatott – ez teljes egészében LNG. Mindazonáltal a szeptemberi és a novemberi adatok arra utalnak, hogy ezekben a hónapokban Kína behozatala meghaladta a japán importot.
Az elemzők viszont arra számítanak, hogy amennyiben a jelenlegi trend folytatódni fog, úgy Kína 2018 egészére átveheti az első helyet Japántól. A Wood Mackenzie szakértője azonban hangsúlyozta, bár Kína valóban első helyre kerülhet a gázimport egészét tekintve,
a cseppfolyósított földgáz piacán Japán lehet az uralkodó importőr nagyjából 2028-ig.
A háttérben az áll, hogy Kína tavaly jelentős lépéseket kezdett tenni annak érdekében, hogy a háztartások és a vállalatok átálljanak a szénről a gázra, visszaszorítva ezzel az ország súlyos légszennyezettségét. Ez a folyamat pedig példa nélküli ralit indított be a kínai földgázimportban.
Az ország legnagyobb LNG beszállítójának Ausztrália, Katar és Malajzia számít, míg csővezetéken gáz Közép-Ázsiából és Mianmarból érkezik az országba. A Kínát és Oroszországot összekötő csővezetéket most építik.
Külön érdekesség, hogy a kínai vállalatok LNG vásárlásai eltérnek a legtöbb importőrétől. Míg a többség ugyanis hosszú távú szerződések keretében vásárol cseppfolyósított földgázt, meghatározott havi volumen mellett, addig
a kínai üzemek az azonnali szállítású piacon szerzik be a nyersanyagot.
Ennek következtében az azonnali szállítású LNG árfolyama több mint a duplájára, 2014 óta nem látott magasságba emelkedett június óta. Ezzel pedig az egyik legerősebb nyersanyaggá lépett elő 2017-ben.