Simicska Lajos most éppen milliárdokat bukik

simicska lajos sárvári lovascentrum ló ügető
Vágólapra másolva!
A Közgép az eltiltása miatt egyelőre nem számíthat állami megrendelésekre, ráadásul Simicska Lajos építőipari cége egy olyan ágazatban tevékenykedik, ahol az államon kívül nincs is más megrendelő. Százmilliós, milliárdos tenderekről csúszhat le minden egyes hónapban, amíg nem indulhat a közbeszerzéseken.
Vágólapra másolva!

Ha Simicska Lajos cége minden olyan közbeszerzést megnyert volna az idén, amin elindult, a Közgép az elmúlt évek sikereihez képest még akkor sem lenne sehol – már ami az állami megrendeléseket illeti. Ráadásul

belátható időn belül nem is fog javulni a cég helyzete,

mert a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.-t három évre minden közbeszerzésből kizárták.

Egy darabig nem rúghat labdába a Közgép Fotó: Origo

Simicskáék keresetben kérték, hogy a bíróság függessze fel a közigazgatási határozat végrehajtását.

Két éve még százmilliárdokban mérték a Közgépet

A közbeszerzéseken a Közgép 2013-ban az Átlátszó szerint 431,9 milliárd forintot nyert el egyedül vagy konzorcium tagjaként. Számításaink szerint ez tavaly közel a negyedére csökkent: 2014-ben 100,6 milliárd forintot nyert a különféle tendereken – ebből 10,2 milliárd volt az, amit egyedüli indulóként nyert el.

A tavalyi csökkenés ellenére a Közgép jó eredménnyel zárta az utolsó „békeévét”: mint arról az Origo beszámolt, Simicska Lajos építőipari vállalkozásának 2014-es mérlege szerint 112 milliárdos árbevétel mellett 11 milliárdos osztalékot fizetett. A cég korábban még nem ért el ekkora árbevételt – a 100 milliárd forintos határt is először lépte át.

A Közbeszerzési Értesítőben idén megjelent hirdetmények szerint a Közgép egyedül indulva 1,35 milliárd forintot, konzorcium tagjaként 5,06 milliárd forintot, azaz összesen 6,41 milliárd forintot nyert el. Hogy a közös ajánlattevőként, vagy konzorcium tagjaként elnyert összegekből egészen pontosan mennyi folyt be, vagy folyik majd be a Közgéphez, arról nincsenek adatok, hiszen azokat külön szerződésekben rögzítik, ezek pedig nem nyilvánosak.

Szorult helyzetben Fotó: Origo

Ha idén eddig minden egyes olyan tendert megnyert volna Simicska Lajos Közgépje, amelyeken elindult, akkor az további 12-14 milliárd forintot jelentene. Ez összesen sem éri el a nettó 20 milliárd forintot, pedig már augusztus van. Összehasonlításképpen a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmények alapján tavaly ilyenkor már körülbelül 70 milliárd forintnál járt a Közgép. (Bonyolítja a képet, hogy az értesítőben megjelent hirdetmények időpontjai, valamint a szerződéskötések időpontjai között akár hónapos eltérések is lehetnek, arról nem is beszélve, hogy a pályázatokon elnyert pénzeket akár csak évekkel később fizetik ki.)

Nem megy a szekér

Az elmúlt évek százmilliárdos nagyságrendjéhez képest

az idén drasztikusan kevesebb állami megrendeléshez jutott a Közgép,

amelyet ráadásul július közepén a Közbeszerzési Döntőbizottság is eltiltott három évre minden közbeszerzési eljárástól. A KDB július 17-i határozata ugyanis azt jelenti, hogy Simicska Lajos cége három évig semmilyen közbeszerzésen nem indulhat. A Közgép bíróságra megy, ott védené meg igazát – azonban ennek halasztó hatálya nincs. Arról, hogy miért is zárták ki a Közgépet, bővebben itt olvashat.

Néhány év alatt nagyot fordult a világ Fotó: Origo

A Közgépnek ez azért óriási csapás, mert eleve ez a fő profilja, olyan területen tevékenykedik, ahol az állam a legnagyobb – többnyire az egyetlen – megrendelő. Az útépítéseket, hídépítéseket ugyanis nem a magánszektor finanszírozza, ahhoz legfeljebb csak közvetetten, adók formájában járul hozzá.

Mivel a közbeszerzési szerződések megkötése és a tényleges munkálatok között akár évek is eltelhetnek, így

a Közgépnek 2016-ban még nem kell amiatt aggódnia, hogy állnak majd a munkagépei.

A Magyar Narancs értesülései szerint még 2017-re is akad munkája a cégnek. Viszont a bírósági ítéletig – ami egyáltalán nem biztos, hogy a Közgépnek fog kedvezni –, vagy rosszabb esetben az elkövetkező három évben rengeteg állami megrendeléstől, így súlyos milliárdoktól eshet el a cég.

Mekkora lesz Simicskáék vesztesége?

Hogy összesen mennyit bukik a kizárással a Közgép, attól is függ, hány olyan közbeszerzésről marad le, amelyen esélyesként tudna indulni. Sok múlik azon a szándékon is, hogy épp a Közgép kizárásának idejére kiírnak-e olyan nagyobb tendereket, amiket esetleg későbbre terveztek, illetve fontos kérdés az is, hogy a bíróság mikor dönt majd a Közgép ügyében – egyáltalán megváltoztatják-e majd a KDB döntését.

Először is, jelen állás szerint 6,67 milliárd forintot már biztosan elbukik a Közgép, hiszen ennyiért vállalta volna a Győr-Gönyű kikötő fejlesztését, igaz, ott sem egyedül pályázott. A Közgép ajánlata volt a legolcsóbb, azonban épp ez volt az a tender, ahol hamis adatszolgáltatás miatt kizárták, így erről a munkáról élből lecsúszott Simicska Lajos cége.

M0, M4, plusz némi apró

Az M0-s burkolatcseréjéről és hídfelújításáról, azaz a déli szektor felújításáról (az 51-es főúttól az M6-os autópályáig) is lecsúszhat a Közgép, derült ki a Népszabadság cikkéből. A lap szerint a tavaly leállított tendert addig ismételnék meg, amíg Simicska Lajos cége a közbeszerzési eltiltásáról pereskedik, és bírósági ítélet hiányában versenybe sem szállhatna a megrendelésért. Az M0-s esetében tízmilliárdokról van szó, ahogy az M4-esnél is.

Bukhatják az M4-est is Fotó: Bielik István - Origo

Ez csak két nagyobb tender, ugyanakkor ha az elmúlt hónapok kisebb értékű pályázatait nézzük, ott is milliárdokról van szó. Csak tavaly körülbelül 100 milliárd forintnyi állami megrendelést kapott a Közgép, de ennek csak körülbelül a tizedét nyerte el egyedül – a fennmaradó részen közös ajánlattevőként vagy konzorcium tagjaként másokkal is osztoznia kell. Ezek az arányok az idén sem nagyon változtak eddig: az augusztusig megjelent hirdetmények szerint elnyert 6,4 milliárd forintnak körülbelül 20 százalékát nyerte egyedül a cég.

Nemzetközi díjat kapott a Közgép

A Közgép Zrt. saját fejlesztésű vállalatirányítási rendszerét díjazta a Magic Software Enterprises, derült ki a cég közleményéből. Az első alkalommal odaítélt innovációs díjat a kifejezetten az építőipari cégek speciális igényeit kielégítő, dinamikus üzleti alkalmazásáért kapták.

Elnézve az idén eddig kiírt tendereket, valamint a fentebb már említett néhány nagyobb projektet, rövid távon a Közgép mindenképpen milliárdokat fog bukni – hogy ez pontosan mekkora összeg lehet, valószínűleg még a Haraszti úton sem tudják. Ha elhúzódik a pereskedés, és közben elkezdik majd kiírni az új uniós ciklus pályázatait, akkor már súlyos tízmilliárdokról maradhat le Simicska Lajos cége.

Simicska Lajos cége tízmilliárdokat bukhat Fotó: Bielik István - Origo

Az viszont biztosnak tűnik, hogy a Közgép kiesésével csökken a verseny is. Ráadásul éppen a Közgép volt az, amelyik az Orbán–Simicska-háborúban szokatlan eszközhöz nyúlt, és az alacsonyabb árajánlataival próbált borsot törni egykori kollégiumi szobatársa orra alá. Mivel állami megrendelésekről van szó – valamint uniós forrásokról –, ez az egész történet a közpénzek hatékony felhasználására is komoly hatással lehet.