Egy drága szörnyeteggel támad a Microsoft

Vágólapra másolva!
Bár a Microsoft előző táblagépes próbálkozása igazi öngólként vonult be a történelembe, újabb két Surface táblagépet mutatott be tegnap a redmondi cég. Ráadásul a Surface Pro névre keresztelt erősebbik modell igazi prémiumkategóriás terméknek számít majd, nemcsak a 800 dolláros árával, hanem a technológiai paraméterei alapján is. Az elemzőket és befektetőket azonban egyelőre nem győzte meg a Microsoft, nem tartják valószínűnek, hogy hirtelen előretörnek majd a piacon, és komoly dollármilliárdokat hoz majd a táblagépes biznisz.
Vágólapra másolva!

Egyből kettőt mutatott be

Nem adja fel a harcot a Microsoft a táblagépek piacán, a széles konszenzus alapján is komoly bukásnak számító Surface után ugyanis nem egy, hanem egyből mindjárt két új táblagépet is bemutatott.

Az egyik a Surface Pro, ami közel 20 százalékkal lesz gyorsabb, mint elődje, ráadásul 75 százalékkal tovább is bírja majd az akkumulátor, mint a korábbi táblagép, amit az Intel legújabb processzorai is segíthetnek majd. Nem is véletlenül nevezte Panos Panay, a fejlesztés vezetője valóságos szörnyetegnek a táblagépet. Ettől valamelyest gyengébb teljesítménnyel, de elődjénél még így nagyobb teljesítménnyel, és Full HD kijelzővel érkezik a Surface 2, Nvidia chipeket használva.

Forrás: Microsoft.com

Elég drága lett

Mindenféle egyéb technológiai specifikációkat mellőzve, inkább a pénzügyi aspektusokra szorítkoznánk, illetve a bejelentések Microsoftra gyakorolt várhatói hatásaira. A Surface Pro ugyanis egyáltalán nem lesz olcsó, a legkisebb, 64 GB-os verzióért 799 dollárt kell letenni az asztalra, ami az elemzőket is nyugtalanítja. Ha figyelembe vesszük, hogy az iPad 4 jelenleg 499 dollárba kerül, akkor meglehetősen komoly prémiumról beszélhetünk. Igaz ugyanakkor, hogy iPad-ből már igen régen adtak ki új fejlesztést, egy friss modell pedig feltehetően ennél jóval magasabb áron kerülne a boltokba.

A Surface 2 értékelése ebből a szempontból kicsit más, itt vélhetően a korábbi Surface helyettesítéséről beszélhetünk, amit alátámaszt az is, hogy az eladási ár 50 dollárral lesz olcsóbb, mint a Surface bevezetésekor lévő ár. Lényegében tehát a Microsoft lecserélte a korábbi modellt, valamint egy prémium kategóriás táblagépet is a piacra dobott. Nagy kérdés azonban, hogy a piac hogyan fogadja ezt az újfajta stratégiát, képesek lesznek-e felpörgetni az eladásokat a prémium szegmensben.

Nincs túl nagy eufória

Tekintve, hogy a globális táblagép piac még mindig nagy növekedés előtt állhat, elsőre akár jónak is értékelhetnénk a Microsoft stratégiáját. A valóságban azonban muszáj árnyalni a képet, miszerint a Surface alig 0,7 százalékos részesedést hasított ki a második negyedévben eladott 44,3 millió táblagépből. Tekintve, hogy Androidos táblagépek 62,6, míg az Apple termékei 32,5 százalékát birtokolják a piacnak, meglehetősen marginális lehet a Microsoft részesedése a következő negyedévekben is. Azt pedig szintén figyelembe kell venni, hogy az Apple is piacra dobhatja a közeljövőben új fejlesztéseit, ami a Microsoft számára kedvezőtlen.

Forrás: IDC, Investor.hu

Arról pedig már júliusban beszámoltunk, hogy a Surface eladások olyannyira nem pörögtek, hogy készleteken közel 900 millió dolláros veszteség leírást kellett végrehajtania a Microsoftnak. Az eladatlan készleteken végrehajtott leírások pedig nem sok jót jelentenek, elég a hétfő kora esti BlackBerry elemzést elolvasni. A kanadai gyártónál ugyis szintén közel 1 milliárd dolláros veszteség leírást hajtottak végre, mivel a Z10-esek értékesítése nem igazán pörgött fel. Ahogyan pedig arról beszámoltunk, az árbevétel így drámaian össszezsugorodott a BlackBerry-nél, és végül a cég tőzsdei kivezetését vonhatja maga után.

Persze azt nyomban leszögeznénk, a Microsoft azért nem BlackBerry, a táblagépes biznisz közel sem olyan jelenetős a cégen belül, hogy egy-egy rosszul sikerült fejlesztés romba döntse a 2000-es évek egyik legnagyobb vállalatát.

Ezek függvényében meglehetősen merész lenne azt feltételezni, hogy a Microsoft óriásit húzna a prémium-kategóriába való betöréssel a táblagépek piacán. Láthatólag azonban nem adja fel az Apple és Google elleni harcot a Microsoft, és nemcsak a táblagépek piacán, hanem az okostelefon-piacon is próbálja növelni a részesedését. Nos, bár a jövőt senki sem láthatja biztosan előre, a fejlesztésekkel szembeni pesszimizmust jól mutatja a befektetők részéről, hogy a bejelentések ellenére is 0,2 százalékos mínuszban zárt tegnap az árfolyam.

A Microsoft árfolyama (Nasdaq)

Forrás: Bloomberg