Személyes ellentétek a Swissair leállása mögött

Vágólapra másolva!
Az egyik legnagyobb svájci bank, az UBS, és a Swissair vezetője közötti súlyos személyes ellentét a felelős azért, hogy a légitársaság gépei kedden és szerdán nem emelkedhettek a levegőbe, súlyos presztízsveszteséget okozva a vállalatnak és az országnak - derül ki a Neue Zürcher Zeitung csütörtöki számából.
Vágólapra másolva!

A rendkívül élesen bírált svájci óriásbank, az UBS vezető tisztségviselői az áthidaló hitelek késlekedését azzal indokolták, hogy a bank és a Swissair kapcsolatai megromlottak, amióta Mario Corti került a légitársaság élére - áll a Neue Zürcher Zeitung csütörtöki számában. A vállalatok között az utóbbi fél évben gyakorlatilag nem volt párbeszéd: állításuk szerint mind a kormány, mind pedig a bank vezetése csak Corti folyamatosan változó adatait ismerte. Az UBS vezetői szerint nem az Egyesült Államokat ért terrortámadás-sorozat küldte padlóra a Swissairt; a légitársaság gazdasági helyzete - az elhibázott terjeszkedési politika miatt - már korábban is menthetetlen volt. Ennek némileg ellentmond az a tény, amire a Kurier című bécsi lap hívja fel a figyelmet: az újság csütörtöki száma emlékeztet, hogy a vállalat képviselői a Swissair felügyelőbizottságának tagjai voltak.

A Neue Zürcher Zeitung beszámolója szerint a Swissair leállása is elsősorban személyes ellentétek és kommunikációs hibák következménye. A lap úgy tudja, hogy szombaton a légitársaság és a bank vezetői megállapodtak az áthidaló hitel folyósításáról, de Corti hétfőre virradóra jelentősen megemelte az általa a légitársaság megmentéséhez szükségesnek tartott összeget, mire a bank visszalépett az egyezségtől. Ezek alapján viszont rejtélyesnek tűnik, hogy hétfő este milyen megállapodásról számolt be a nyilvánosságnak a Swissair és a UBS vezetője.

A lap szerint a légitársaság teljes leállása még ezek után is elkerülhető lett volna, mert a Swissair még több banknál - így az UBS-nél is - rendelkezett akkora összeggel, amennyiből biztosítani tudta volna a folyamatos működést.

Az UBS vezetői a 260 millió frankos áthidaló hitelt azért folyósították később, mert Corti utólag be akart venni egy újabb pontot a Swissair és a bank közötti szerződésbe, amely szerint a kontraktus érvényét vesztette volna, ha az állam és a légitársaság tárgyalásai megegyezéssel végződnek.

A lap szerint a válsághelyzetért a politikusok is felelősek: a Svájcban érvényesülő közvetlen demokráciának megvannak ugyan az előnyei békeidőben, de válsághelyzetben igencsak lassúak a mechanizmusai, és a kabinet is alkalmatlan a gyors cselekvésre.

Végül szerda estére a felek úrrá lettek a káoszon: a kabinet 450 millió frankos áthidaló hiteléből a Swissair-járatok egy része - 400-ból ötven - csütörtökön ismét elindult.

(MTI)

Ajánlat:

Swissair

Korábban:

Mentőöv a Swissairnek
(2001. október 4.)

A Swissair-részvények árfolyama 97 százalékot zuhant
(2001. október 3.)