James Bond már az elején meghal

Vágólapra másolva!
Nemcsak a főcímek, hanem az azokat megelőző jelenetek is kiemelkedő fontossággal bírnak a James Bond-filmek univerzumában. Már rögtön az első pillanattól kezdve éreznie kell a nézőnek, hogy a sármőr szuperkémek, és a világot uralni akaró, megalomán gonosztevők egzotikus világába lépett be. Összegyűjtöttük a sorozat tíz legemlékezetesebb nyitányát.
Vágólapra másolva!

10. Oroszországból szeretettel (1963)

A Bond-sorozat első részéből, a Dr. No-ból még hiányzott a későbbiekben kötelező elemmé váló főcím előtti jelenet. A következő epizód, az Oroszországból szeretettel kezdő szekvenciája azonban olyan erősre sikeredett, hogy rögtön hagyományt teremtett. Egy helyszínen játszódó, rövid, de annál hatásosabb jelenet, mivel néhány másodperc erejéig elhiteti a nézővel, hogy James Bond meghalhat. Robert Shaw játssza benne a SPECTRE zsoldosát, Grantet, aki az éjszaka leple alatt, egy angol kastélyparkban cserkészi be áldozatát.


A későbbiektől eltérően, ez a kezdőjelenet még nem túl látványos, viszont remekül ágyaz meg Bond és Grant legendás összecsapásának a vonaton. Megmutatja, hogy a világos szőke hajú SPECTRE-ügynök erő és ravaszság dolgában is méltó ellenfele Ian Fleming hősének. Érdekesség, hogy a rendező, Terence Young, a Tavaly Marienbadban című film láttán döntött úgy, hogy egy kastélyparkba helyezi a halálos kimenetelű kiképzést.

+ + +

9. Halj meg máskor (2002)

A Pierce Brosnan-éra utolsó filmjének kezdőjelenete gyönyörűen mutatja, hogy miért volt szükség a sorozat újraindítására. Kidolgozatlanul, arányérzék nélkül vannak egymás után pakolva az eltúlzott, mindenfajta realitást nélkülöző akciók: Bond szörfdeszkán éri el Észak-Korea partjait, eltérít és elfoglal egy helikoptert, tűzharcba bonyolódik egy katonai bázison, végül egy kétéltű járművön próbál egérutat nyerni.


Egy normális film esetében, ennyi akció az egész játékidőre elég. A rendező, minőség híján, a robbanások és lövöldözések mennyiségével próbál elkápráztatni. Ez a megközelítés zsákutcába vitte a sorozatot, de a kezdőjelenetben, a maga ostobán szórakoztató módján még működik: mintha Bond hirtelen átköltözött volna a B-filmek világába, ahol csak az számít, hogy nagyot robbanjon, és hogy hulljon a férgese.

+ + +

8. Az aranypisztolyos férfi (1974)

Az Oroszországból szeretettel kezdőjelenetéhez hasonlóan, Az aranypisztolyos férfi felvezetése is James Bond aktuális ellenfelének bemutatását célozta meg. Scaramanga (Christopher Lee) rendkívül gazdag, idilli környezetben él, és önmaga szórakoztatására és edzésére bérgyilkosokat fogad fel, akiket aztán a saját birtokán berendezett kísértetkastélyban megöl.


Ez a főcím előtti szekvencia elsősorban a furcsaságai miatt emlékezetes: egy kényelmetlenül közeli kép segítségével szerezhetünk tudomást arról, hogy Scaramangának három mellbimbója van, legbizalmasabb embere pedig egy vérszomjas törpe, aki korántsem könnyíti meg főnöke dolgát a bizarr embervadászatban. A sorozatnak mindösszesen két olyan kezdőjelenete van, amelyben James Bond nem szerepel. Ez az egyik: Roger Moore csupán a kísértetkastély egyik viaszbábújaként tűnik fel pár pillanatra.

+ + +

7. Gyémántok az örökkévalóságnak (1971)

Az Oroszországból szeretettel főcím előtti jelenete olyan értelemben is hagyományt teremtett, hogy utána több rész felvezetésében (Tűzgolyó, Csak kétszer élsz) is eljátszottak azzal a lehetőséggel, hogy James Bond meghal. A Gyémántok az örökkévalóságnak nyitányában azonban fordult a kocka, és ebben az epizódban már a 007-es legkitartóbb ellenfele (Blofeld) hiteti el az angol titkosszolgálattal, hogy távozott az élők sorából.


A gyors vágás miatt olyan sebesen ugrál az országok között Sean Connery, hogy ez a részlet akár egy ízelítőnek is elmegy: ilyen lett volna egy Bond-film, ha Guy Ritchie rendezi. A világkörüli hajsza közben persze azért van ideje arra is Anglia legismertebb titkosügynökének, hogy végigmérjen egy napozó nőt, majd egy fergeteges beszólás után a melltartójával fojtogassa.

+ + +

6. A kém, aki szeretett engem (1977)

A James Bond-filmek hímsoviniszta világából űz poént A kém, aki szeretett engem főcím előtti jelenete egy szenzációs fordulattal. Titokzatos körülmények közepette eltűnik egy atomtengeralattjáró. A helyzet súlyossága miatt az angol, illetve a szovjet titkosszolgálat is a legkiválóbb titkosügynökét riadóztatja. Angol részről természetesen a 007-est (Roger Moore) szólítja el a kötelezettség: kénytelen dolgavégezetlenül otthagyni egy szőke nőt az ágyban. Szovjet részről is minden jel arra mutat, hogy a férfinak ugyanilyen indokból indulnia kell, a nőnek pedig nincs más dolga, mint hogy bánatos tekintettel nézzen utána.


De aztán olyan dolog történik, ami James Bond filmben még soha: a férfiról kiderül, hogy csak egy szimpla ágyas volt, és valójában a nő (Barbara Bach) Szovjetunió legjobb ügynöke. Említést érdemel még a faxként működő karóra, a síelés őrületes funky zenére, illetve a női kezekbe zuhanó, brit színekkel ékesített ejtőernyő.

+ + +

5. Halálvágta (1985)

Közkeletű kritika Roger Moore Bond-filmjeivel szemben, hogy inkább a sorozat paródiái, mint teljes jogú tagjai. Ebben a kérdésben majd máskor nyilvánítunk véleményt, azt viszont biztosan állítjuk, hogy a Halálvágta első néhány perce egyszerre féktelenül izgalmas hajsza-jelenet és fergeteges kémparódia.


A mai néző rögtön Moore napszemüvegén kacarászhat egy keveset, de ami utána jön, az már tényleg elképesztő: James Bond, mint valami sarkvidéki MacGyver, pillanatok leforgása alatt képes snowboardot csinálni egy motoros hószán talpából. Elkezd vele siklani, zene aláfestésként pedig elindul a Beach Boys California Girls című száma. Lassított ugrásokat, és a porhót felverő gyönyörű leérkezéseket egyaránt csodálhatunk - az egész olyan, mintha egy extrémsport-videót néznénk. A továbbiakban is lehet válogatni a csúcspontok között: a szörfözés, a parányi brit zászló feltűnése a tundra közepén, vagy éppen a mini-tengeralattjáró otthonos szobabelsője.

+ + +

4. Casino Royale (2006)

A Halj meg máskor nyitányának szédítő akciómennyiségét ostobaság lett volna megpróbálni überelni, a Casino Royale készítői nagyon okosan ezt meg sem próbálták. A sorozat 2006-os, Daniel Craiggel való újraindításakor egy új, az eddigieknél földhözragadtabb megközelítés mellett kötelezték el magukat, és ez a realista, Bourne-filmekre hajazó szemlélet már a kezdőjelenetben tisztán megmutatkozik.


Fekete-fehér, hangulatos képsorok peregnek a szemünk előtt, amelyeken egy ügynök drámája elevenedik meg. Első gyilkosságaival kifejezi elkötelezettségét az angol titkosszolgálatot mellett. De a ravasz meghúzása még ennél is többet jelent: egy új élet kezdődik James Bond számára. Olyan ez a kezdés, mintha egy komor, egzisztencialista bűnfilm eleje lenne. Szokatlan húzás, de a széria szempontjából bevált, mert új, eddig elhanyagolt elemek beemelésével, ismét izgalmassá tudta tenni Bond elfáradt karakterét.

+ + +

3. Halálos rémületben (1987)

A Casino Royale példája jól mutatja, hogy amikor egy új színészt akarnak elfogadtatni a közönséggel James Bond szerepében, akkor a nyitány fontossága még inkább megnő. A Halálos rémületben főcím előtti jelenete egy arányaiban tökéletesen megkomponált, frappáns ötletekkel teletűzdelt szekvencia, amely sikeresen mutatja be a 007-es összes jellemző arcát.


Timothy Dalton pár perc leforgása alatt hidegre tesz egy beépített ügynököt, tanúbizonyságát adja humorérzékének, és végül megvillantja sármját is, miután ejtőernyőjével egy yachton landol, és pillanatokon belül elcsábítja a hajó egyetlen utasát. Külön dicséretet érdemel, hogy helyszínnek az angol birodalom egyik utolsó maradékát, Gibraltárt választották.

+ + +

2. Aranyszem (1995)

Elég megnézni az Aranyszem kezdőjelenetét ahhoz, hogy tudjuk, miért esett újból Martin Campbellre a választás, amikor ismét időszerűvé vált a széria újraindítása (Casino Royale). Stílusos megoldásokban, és feszültségteremtésben jeleskedő nyitány, amelyet két pazarul fényképezett ugrás zár tökéletes keretbe.


Távlati kép egy gátról, és ahogy azt illik, csak késleltetve látjuk meg az új Bond (Pierce Brosnan) arcát. Kicsivel később, 006-os (Sean Bean) feltűnése is majdnem ugyanennyire eltalált jelenet, és visszatekintve csak még erősebbé válnak a két ügynök közös pillanatai, amikor már tudjuk, hogy 006-os valójában csak eljátszotta a halálát. A második ugrás a repülő után nagyon könnyen nevetségessé válhatott volna a hihetetlensége miatt, de a rendezőt dicséri, hogy egyáltalán nem lóg ki a filmből. Lépésről-lépésre épül fel a nyitány, hogy aztán a szemkápráztató zuhanás méltó csúcspontjává válhasson.

+ + +

1. Őfelsége titkosszolgálatában (1969)

Nem elvárás, de mégis szerencsés egybeesés, ráadásul az ítélet megalapozottságát is erősíti oda és vissza, hogy az Őfelsége titkosszolgálatában nem csupán a James Bond-filmek legjobbika, hanem a legerősebb nyitánya is ennek a résznek van. Ez is egy olyan rész, amely új színészt (George Lazenby) avatott fel a 007-es szerepében, ennek megfelelően egy ideig nem is látjuk az arcát, csak testének bizonyos részeit, a haját, a kezeit, vagy éppen egy rázoomolással kihangsúlyozott cigarettát a szájában. Még nem történt semmi, csak egy férfi vezet egy autót a tengerparton, és már így is ez az egyik legstílusosabb nyitány a sorozat történetében.


Egy estélyit viselő, gyönyörű nő (Diana Rigg) gyalogol bele a tengerbe. Bond megmenti, de mint kiderül, ez valójában egy csapda. Először nevettem, amikor olyanokat olvastam az Őfelsége titkosszolgálatában-ról, hogy többek között az invenciózus vágástechnikájának köszönhetően, korát messze megelőző akciófilm, de elég megnézni a vérpezsdítően dinamikus verekedést a tengerparton, hogy elhiggyük, mégsem túlzó ez az állítás. A felvezetés különlegességét fokozza, hogy a sorozatban egyedülálló módon, a nő elhajt, James Bond pedig hoppon marad. És még erre is rá tud licitálni a film: George Lazenby kinéz a közönségre, és azon méltatlankodik, hogy ilyen a másik pasassal sosem fordult elő. Értsd: Sean Connery-vel. Zseniális.

- - -

A MAGYAR KAPCSOLAT

Az 1973-as Élni és halni hagyni nyitójelenete a sorozat egyik leggyengébbike, mégis hozzácsaptuk a válogatáshoz bónuszként, mivel egészen ritka, hogy egy amerikai, vagy éppen angol filmben ilyen hosszú magyar beszédet hallhassunk. Az ENSZ New York-i központjában hazánk egyik diplomatája beszél ékes magyarsággal a többi ország, szemmel láthatólag unatkozó küldötte előtt. Mondandója értelmét lehetetlenség kihámozni, nem is fontos egyébként, tipikus részletekben elvesző mellébeszélés, amilyet már sokszor hallhattunk politikusoktól. Kár, hogy nem konkrétan a dögunalmas felszólalás hatására dől holtan az asztalra a brit küldött.


Talán egyedül ez a részlet érdekes a beszédből: "olyan terv nem létezik, amely pozitív módon képes megoldani minden problémát". Vajon a világ gondjaira elviekben megoldást nyújtó kommunista ideológiát kritizálta a diplomatát alakító, magyar származású, egyébként angol színész, Vernon Gábor? (Vernon különben különben feltűnt egy későbbi Bond-filmben is: a Polipká-ban ő játszotta a szentpétervári Ermitázs kurátorát.)