A digitalizáció már az autószervizeket is utolérte

autószerviz
Vágólapra másolva!
Az Autós Nagykoalíció a Mobilitási Platformban szereplő partnereivel együtt elindította az autós szakmákat bemutató, azoknak perspektíváit ismertető sajtóanyag-sorozatát. Az első részben a szervizekben használatos modern diagnosztikai eszközöket és azok használatát mutatják be, hogy lássák a fiatalok: a digitalizáció a műhelyeket is utolérte.
Vágólapra másolva!
Forrás: Autós Nagykoalíció

Nagyon divatos szó a digitalizáció, sok fiatalt érdekelnek az okoseszközök és ezek mindennapi használata mellett szeretnének ilyen speciális eszközökön dolgozni. Az autójavító szakma az elmúlt 10 évben rengeteg új „szerszámot" kapott, melyek nem sorolhatók a hagyományos mechanikus eszközök közé.

A diagnosztikai műszerek nem újkeletűek, hiszen már '90-es években megjelentek a szervizcsatlakozók az autókon, melyeken keresztül információt lehetett kinyerni a motor hibáiról.

Az OBD-szabvánnyal ez még kifinomultabbá vált,

és egyre több vezérlőből lehetett adatokat kiolvasni. Először a prémium kategóriájú járművek igényelték a nagyobb adatbázisok és diagnosztikai funkciók beépítését, ma már minden diagnosztikai munkához stabil internet-kapcsolat és többfunkciós műszer szükséges. A járművek a szoftverfrissítéseket a gyártói szerverekről online kapják, legtöbbször a diagnosztikai készülék közbeiktatásával. Ilyenkor a technikus mind a jármű, mind a szerver felé felveszi a kapcsolatot, majd a tablet segítségével a megfelelő funkciókat kiválasztja, és a járművet felkészíti a folyamatra.

Minden információ megjelenik a szereléssel kapcsolatban a képernyőn Forrás: Autós Nagykoalíció

A szerelési leírások, kapcsolási rajzok is legtöbbször már a hatalmas tablet kijelzőn jelennek meg és interaktívak.

A technikusnak nem kell könyveket lapozni

vagy hosszú, egybefüggő szövegben keresgetni a megoldást. Minden egy kattintásra van a megfelelő eszközök használatával.

Többen is kísérleteznek „VR"-szemüvegen keresztüli javítással, ami azt jelenti, hogy egy kiterjesztett valóságot lát a technikus és az információ eléréséhez nincs szükség még laptopra sem. A kapcsolási rajzok, meghúzási nyomatékok, szerelési leírások az adott problémánál megjelennek előttük, így hatékonyabb a munkavégzés. Mivel a járművek háromdimenziós modelljei a gyártók rendelkezésére állnak, így az alkatrészek felismerésében is segítségre lehet a kamera és a diagnosztikai szoftver.

Mindemellett a munkát mesterséges intelligencia is segíti. Az elmúlt években felgyülemlett adatokat elemezve javaslatot tehet egy-egy alkatrész cseréjére, ezzel segítve a technikusok munkáját.
Ha tehát valakit érdekelnek az informatikai eszközök és hálózatok, a modern műhelyekben megtalálhatja a helyét.