Pokolba a dugókkal és a tízezres tankolásokkal!

Suzuki Address motorteszt Kismartoni Andrisnak 2016 szeptember 7-én
Suzuki Address motorteszt Kismartoni Andrisnak 2016 szeptember 7-én
Vágólapra másolva!
Lépésben halad a sor a Hungária körúton, beállt a Lánchíd, torlódás az M1-–M7-es bevezetőjén – már a közlekedési hírek hallatán is felmegy az ember vérnyomása, hát még akkor, ha maga is a dugóban áll. Más a helyzet a bicikliszélességű Suzuki Address nyergében: bárhol előre tud furakodni a kocsisorok között, miközben csak 2,5 litert fogyaszt. Ráadásul nem is kerül sokkal többe, mint egy 50-es robogó, és 110 köbcentivel a lakott területet elhagyva sem mozgó útakadály. Egy dolog sokaknak nem fog tetszeni rajta: a rendszám. 
Vágólapra másolva!

Jobban belegondolva, közel 700 ezer forintos keretből bőven lehet megbízható városi rohangálós autót venni használtan, kis fogyasztással, alacsony alkatrészárakkal. Lehet, hogy nem lesz túl kényelmes, de hűt-fűt, dudál, kanyarodik, elnyeli egy bevásárlás holmijait, véd az esőtől. Két fontos dologgal, az idővel és a pénzzel azonban nem bánik takarékosan – legalábbis egy robogóhoz viszonyítva.

Keskeny, elöl 80/90, hátul pedig 90/90-es gumik kerültek az ötküllős könnyűfém felnikre. Az idomba helyezett két helyzetjelző és a sportos matricázás komolyabb gépet sejtet, mint amilyen valójában Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ha például budapesti munkába járásnál napi kétszer fél óra szabadidőt megspórolunk a dugóban veszteglés helyett, máris megérte két kerékre váltani, nem is beszélve arról, hogy

úti célunk bejárata előtt egyszerűen csak letámasztjuk,

ahelyett, hogy parkolóhelyet keresgélnénk, és dobálnánk a sok aprót az automatába. Innen nézve ugye kevésbé vészes a 669 ezer forint egy vadiúj járgányért?

Egy árban a kínai riválisokkal

Ennyiért adják ugyanis a Suzuki Addresst, amivel az egyik legolcsóbb darab a rendszámos robogók felhozatalában: 125 köbcentivel még a kevésbé jó nevű Keeway Logic és Kymco Agility is 15-20 ezer forinttal többe kerül, a klasszikus, váltós Honda CBF 125 postás- és futármotor pedig közel 200 ezerrel drágább. A japán gyártók kínálatában szemezgetve az látszik amúgy, hogy a 125-ös robogók ára egymillió körül kezdődik, az Address áráért inkább csak az új, márkás 50-esekből lehet válogatni.

Kompakt, meglepően keskeny járgány, egy lakóautó hátsó állványára is könnyen fel lehet tenni. A 110-es, léghűtéses, injektoros motor nyomatéka 8,6 newtonméter Fotó: Szabó Gábor - Origo

Logikusan felmerülhet a kérdés, hogy a Suzuki (ami a mérhetetlenül fapados régi Swift 1.0 GA-val bebizonyította, nem ismer tréfát a spórolásban) milyen trükkel tudja már-már a kínai márkák diszkontárán adni a robogóját. A kérdésre az egyik választ máris megadja a 110 típusjelzés, itt ugyanis

pár köbcentit lecsippentettek az Európában megszokott nyolcadliteresekhez képest.

Ennek viszont nem elsősorban spórolás az oka, hanem az ázsiai motorkategóriák eltérő besorolása.

Könnyű terelgetni, mint egy biciklit

Márpedig az Address fő piaca Délkelet-Ázsia (ennek megfelelően Indonéziában is gyártják), ami azzal is jár, hogy nem nagyvárosi hipszterek, anyukák és öregurak, hanem többtagú családok vagy teljes felszereléssel utazó kisiparosok szállítására kellett méretezni. Ez persze nem jelenti azt, hogy batár lenne: apróbb a rendszámos nagyrobogóknál, méreteiben inkább az 50-esekhez áll közelebb.

Öblös, húszliteres rekeszt alakítottak ki a nyereg alatt Fotó: Szabó Gábor - Origo

Jó hír, rendes nyerget kap, és az idoma mögött akár egy 1,9 méteres vezető lábai is normálisan elférnek, ami egyáltalán nem magától értetődő ebben a kategóriában, de a 75 centis nyeregmagassággal

a kisebb termetűek lába is kényelmesen leér megállásnál.

Ha nem is túl nagy lelkesedéssel és mennyei kényelemmel, de egy felnőtt utast is elvisz a hátán, igazi képességeit viszont szólóban mutatja meg.

Egy henger, CVT-váltó: a szokásos megoldások, de ósdi dobfékkel hátul, egyszerű kidolgozási és anyagminőséggel. Lehet, hogy tud közel így menni egy széttuningolt 50-es robogó is (főleg okosba' 70-es hengerrel) – de aligha lesz ennyire tartós Fotó: Szabó Gábor - Origo

Megtankolva is mindössze egy mázsát nyom, és fordulékony, ráadásul hihetetlenül keskeny, így autó mellé garázsba bemanőverezni vagy

a szűk kertkapun begurítani is gyerekjáték.

De az igazi ütőkártyáit városban játssza ki: olyan könnyen terelgethető, mint egy bicikli. Miközben szűkebb utakon az álló kocsisorok között a kanapérobogók vagy motorok keservesen centizve manővereznek, a karcsú, magas tükrös Address játszi könnyedséggel előrefűzi magát.

Előny és hátrány is a rendszám

Minél sűrűbb a forgalom, annál jobban kijönnek az erényei, és jobban áldjuk a méreteit – még egy Honda PCX 125-höz képest is. Rendben, mondhatják most erre sokan, ezt egy ötvenes robogó is tudja, ráadásul rendszám nélkül, így a B125 helyett elég rá az autós jogsi, nincsen műszaki vizsgája, mentes a regisztrációs és járműadó alól, ráadásul (és ez higgyék el, sokaknak szempont) mindenféle szabálysértést el lehet vele követni a lebukás veszélye nélkül. De ha megindul a forgalom, lassú.

A rekeszekben hagyhatunk kesztyűt, üdítőspalackot vagy tárcát, de jobb lenne inkább fedeles tároló Fotó: Szabó Gábor - Origo

Mondhatják persze erre, hogy úgyis rengetegen kamuötvenesekkel járnak (főleg 90–125-ös gépekkel), de rutinellenőrzésen vagy balesetnél azért le lehet ám bukni ezekkel, és elég macerás lesz papírozni őket, ha egyszer valaha bevezetik Magyarországon a sokszor elhalasztott robogórendszámot. Tehát, ha valaki elővárosi forgalomba, városi hegyi utakra vagy az agglomerációból való ingázásra keres robogót, a száz pluszos lökettérfogat-kategóriás, nagymotor-besorolású osztályból tud legálisan válogatni.

A feláras dobozban is elfér egy bukó, de egy hagyományos laptoptáska nem Fotó: Szabó Gábor - Origo

Papíron nem ígér ugyan sokat az Address mindössze 9 lóereje, de 70 km/h-s sebességig meglepően fürgén szedi a lábát, úgyhogy lámpánál szépen maga mögött hagyja az autósort, és

a többsávos külvárosi utakon is van keresnivalója a belső sávban.

A lakott terület vége tábla után nem árt jobbra sorolni vele, mert tartósan a 90-es tempót szereti, amivel persze azért simán el lehet járni például az M1–M7 bevezetőn vagy országúton. Óra szerint 105-ig is el lehet kergetni, de a sztráda nem neki való.

Országúton elmegy, de sztrádára kevés

Meglepő módon nem érződik bántó lóerődecifit a 125-ösökhöz képest, a 14 colos kerékmérettel pedig egészen észszerű kompromisszumot nyújt a kátyúelnyelő képesség és a helykínálat között. De ne legyenek illúzióink, egyszerű, állíthatatlan futóművével az Address köszönőviszonyban sincs a sportossággal, és mivel alulcsillapított, hajlamos belengeni. Rossz minőségű úton kanyarodva bele lehet szaladni időnként kígyózó mozgásba, ésszel hajtva viszont inkább a kényelmét értékeljük.

Nem komplikálták túl a műszerfalat, itt minden analóg. Országúton és sztrádán is bő kamiontempót lehet menni vele, az előzéseket érdemes jól meggondolni Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az elöl apró tárcsás, hátul pedig dobos, természetesen ABS nélküli fékrendszer nem ígér túl sok jót, de itt megint a Suzuki segítségére siet az alacsony tömeg: egész hatékonyan lehet lassítani, jól használható a hétköznapokon. Szürke aszfalton vagy nedves úton azonban

könnyen blokkolnak a hátsó virsligumik,

ami a profiknak még jó móka is lehet, de az átlagos használók életét jobb lett volna integrálfékkel megkönnyíteni.

Nem érezzük úgy, hogy horgonyt vet az aszfaltba az egydugattyús első tárcsafékkel, de a pehelysúllyal ez is megbirkózik Fotó: Szabó Gábor - Origo

Míg az Address család közel harmincéves – és a darabszámok alapján igen sikeres – történetében néhány változatot körváltóval készítettek, addig szerencsére a 110-es modellnél a műfajban általános fokozat nélküli erőátvitelt (CVT) alkalmazták, így nincs más dolgunk, mint húzni a gázt. A műszaki megoldások a létező legegyszerűbbek, vízhűtés helyett ventilátoros léghűtést kapott az egyhengeres motor, de legalább nem kell szívatni indulás előtt: az emissziós normák miatt injektor táplálja.

Nincs kedve berúgni?

Az ázsiai igények szerint épített, olcsó jószág nem jeleskedik kényelmi extrákban: még időmérő óra sem került a műszerfalára (annyira ódzkodnak a digitális kijelzőktől, hogy a kilométer-számláló is analóg), és sajnos a navigációhoz vagy telefontöltéshez hasznos 12 voltos csatlakozó is lemaradt róla – bár szivargyújtó-aljzatot utólag barkácsolni nem nagy ördöngösség. Elektromos távreteszelésű tanksapkát, LED-fényszórót és más úri huncutságot végképp ne is keresgéljünk rajta.

Egy kallantyúval lehet rögzíteni a fékkart. Ennél már csak egy jobb megoldást ismerek robogónál, ami itt hiányzik: a zárható nyereg alatti középállvány-reteszt mint lopásgátlót Fotó: Szabó Gábor - Origo

Kapott viszont tisztességes oldal- és középtámaszt, plusz két olyan tartozékot, ami eléggé kihalóban van.

Remek találmány a rögzíthető hátsókerék-fék,

ami nagy lejtőn állva jó szolgálatot tesz, hiszen a CVT-váltót nem lehet sebességfokozatban hagyni, és az állvány sem tartaná meg mindenhol. Minden motoros dühöngött már lemerült akku miatt, de az Address ebben is tud segíteni: van berúgókarja.

Nem egy bonyolult szerkezet, de gyengélkedő akkunál igazi áldás a berúgókar Fotó: Szabó Gábor - Origo

Már csak a nosztalgia kedvéért is jó móka lábbal indítani, és turmixgéphang helyett meglepően öblös szólamok törnek elő a kipufogójából. Ami a további praktikus megoldásokat illeti, tisztességes, 20 literes (integrálsisakot elnyelő) üreget alakítottak ki a nyereg alatt, és opcióként egy körülbelül ugyanekkora hátsó dobozt is lehet rendelni gyári extraként. Már csak a túraplexi hiányzik róla ahhoz, hogy a hűvösebb hónapokban is kellemes legyen használni.

Harmadannyi benzint kér, mint egy autó

Annak, aki az egyszerű kidolgozásán túllép, komoly ellenértéket nyújt a Suzuki a 669 ezer forintért (a 2015-ös modellévű példányokat listaáron 21 ezer forinttal olcsóbban hirdetik a kereskedők), de akkor érdekes igazán, ha megnézzük a fogyasztását is.

A gyártó 1,96 literes szabványos értékkel reklámozza,

ami 264 kilométeres hatótávolságra elég, de nyilván nem kell szentírásnak venni az ilyen ígéreteket. Mi negyedével magasabb átlagot mértünk vegyes, nem túl kíméletes használatban.

1987 óta már több mint 650 ezer robogót adtak el az Address-családból Fotó: Szabó Gábor - Origo

Persze 2,5 literes valós fogyasztással más robogók közt is remekül szerepel, ha pedig azt vesszük, hogy még egy városi kisautóhoz képest is mekkora megtakarítást jelent éves szinten, még az esőket és a hideget is jobban elviseli az ember a nyergében. Ennél már csak az lenne jobb, ha a nagyáruházi kínai gépek helyett a nagy múltú gyártók is kínálnának környezetbarát elektromos robogókat – de így átépítve sajnos az Address két legfontosabb előnye, az olcsóság és a pehelysúly is elveszne.