Megoldás a dugók ellen - jönnek a repülő autók

AVE Mizar Ford Pinto
Vágólapra másolva!
A dugókban való ácsorgás kikerülésének az egyik legstílusosabb módja, ha egyszerűen elrepülünk felette. Ehhez persze két olyan dologra van szükség, amelynek a beszerzése nem egyszerű, de már nem is lehetetlen: egy pilótajogosítvány és egy repülő autó. Bemutatjuk a szériaérett konstrukciókat, felidézzük a repülő autók történetét és megnézzük, hányféleképpen képzelték már el mindezt a filmkészítők.
Vágólapra másolva!

Hamarosan a levegőben? - Repülő autók a szériagyártás küszöbén

Gyerekes álmodozásnak tűnhet, de a repülő autó már most elérhető közlekedési eszköz, ráadásul már itthon is rendszámot adhat rá a Nemzeti Közlekedés Hatóság. Attól nem kell ugyan tartani, hogy néhány éven belül leszállópályává változnak az országutak, de a kísérletező kedvűek - akik természetesen megfelelő anyagi háttérnek örülhetnek - néhány éven belül a saját garázsukban tudhatnak olyan mini repülőket, melyekkel akár a sarki közértig is elgurulhatnak anélkül, hogy felszállási engedélyt kérnének hozzá. Persze az élet nem ilyen egyszerű, egy B kategóriás jogosítvány biztosan nem lesz elég ahhoz, hogy bárki bármikor a magasba emelkedjen, de már a lehetőség is izgalmasan hangzik. Összeszedtünk pár csábító alternatívát a dugók átrepülésére.

Forrás: Icon
Néhány éven belül a kisrepülő is olyan természetes lehet, mint az autó

Az engedély megszerzésénél sajnos nagyobb gond, hogy a repüléshez számtalan feltétel kedvező együttállására van szükség. Nem csupán nagy teljesítményű hajtómű, hanem szárnyak is kellenek hozzá, azok viszont nagyon útban vannak, ha a repülőtérnél szűkebb helyen kell manőverezni. A helikopterek rotorja sem hibátlan megoldás, mert működés közben sok helyet igényel, és nem várhatjuk el, hogy a kedvünkért minden városban földkábelre cseréljék a felsővezetékeket.

Forrás: Icon
Nem való közútra az Icon 5, de olyan kicsi, hogy magunkkal vihetjük, mint egy motorcsónakot

Elsősorban a méret problémáira nyújt megoldást az összecsukható szárnyú Cessna-pótló, a 2012-re ígért kisautónyi Icon 5-ös. Karbonszálas géptestének hővisszaverő képessége megvédi a kisgépet a nap melegétől, és segít hűvösen tartani az utasteret. Ezenkívül víz- és sóálló, így a tenger felett sem érheti nagyobb baj a pilótát. Bár szárnyak nélkül is tud mozogni, mégis sokkal repülőszerűbb annál, hogy bárki könnyű szívvel autónak nézze, apró kerekeivel pedig nem is elég mozgékony ahhoz, hogy valóban alkalmas legyen földi járműnek, még a gyártó is inkább a tréleres szállítást javasolja.

Jogilag nincs akadálya a repülő autónak

Megkérdeztük a Nemzeti Közlekedés Hatóságot (NKH), hogy milyen esélyekkel indulnánk egy már szériagyártásban lévő repülő autó hazai forgalomba helyezésével. Biztató választ kaptunk, az NKH a vízen úszó buszra utalva minden további nélkül hivatalosan is elismerné az eddigi gyakorlatban ismeretlen járművet. Ehhez természetesen arra van szükség, hogy mindenben maradéktalanul megfeleljen az előírásoknak. A hatályos törvény szerint külön-külön kell eleget tennie a légi és a közúti közlekedés szabványainak.

Repülőgépként felségjellel és lajstromjellel kell rendelkeznie, a lajstromozás feltétele pedig a légi jármű típusalkalmassága. Nem elég, ha az Amerikai Egyesült Államokban típusbizonyítványt kap a konstrukció, még az Európai Unióban egységes szabályozásnak is meg kell felelnie, csak ezután használható repülőgépként. Személygépkocsiként szintén egységes előírásokat kell teljesítenie. Amennyiben mindennek maradéktalanul megfelel, rendszámot kaphat, függetlenül attól, hogy nem csak gurulni, hanem repülni is képes.


Le sem tagadhatná, hogy repülő, a Moller Skycar M400 azonban olyat tud, amit a helikopterek is megirigyelnének: elforgatható hajtűműve segítségével képes helyből felszállni, ami kapóra jön, ha hirtelen megelégeljük az ácsorgást a rakparton. Négyszemélyes, rövid távokon autóként is használható, de aligha szeretne bárki is a földhöz ragadni, ha 600 km/órával repülhet is akár 1200 km-en át, természetesen légvonalban.

Forrás: Moller
Autónak és repülőnek is túl feltűnő jelenség a helyből felszálló Moller Skycar

Hátránya sci-fikből való vadászgépekhez hasonló megjelenése, melyet a körömlakkpiros fényezéssel sem sikerült elfedni, így valószínűleg tömegkarambolt okozna, ahogy kihajt a garázsból. Aki valami szelídebbre vágyik, választhatja a Milner Motors 450 ezer dolláros (96 millió forint) Aircar modelljét, amely már majdnem emlékeztet egy autóra.

Forrás: Milner Motors
Kisrepülőnek látszik, de könnyedén autóvá alakítható a Milner Motors Aircar

Akkora, mint egy alsó-középkategóriás kocsi, négyajtós, négyszemélyes, szárnyai összehajthatók, kerekei viszonylag nagyok, a földi guruláshoz bekészített 40 lóerős motorjával szolid autókázásra is alkalmas. Elsősorban persze ezt is guruló repülőnek tervezték, két, együtt 300 lóerős motorja 320 km/órás sebességre gyorsítja a levegőben.

Forrás: Milner Motors
Szárnyak nélkül már majdnem hasonlít egy személyautóra a Milner Motors gyártmánya

Ilyesmire a Terrafugia Transition is képes, viszont minden konkurensénél bátrabban nevezhetjük repülő autónak. Nem csoda, hiszen már öt éve fejlesztik, ennyi idő alatt sikerült megtalálni az egyensúlyt az autó és a kisrepülő között. A Transition jól használható közúton, de nem kell több 30 másodpercnél ahhoz, hogy szárnyait kinyitva átalakuljon. Már idén gyártásba kerül, közeli konkurenséhez képest majdnem féláron, potom 279 ezer dollárért (58 millió forint) lehet hozzájutni.

Forrás: Terrafugia
Sikeres lehet a kedvező áron kínált, autóként is használható Terrafugia Transition

Az amerikaiakon kívül az angolok is kísérleteznek ilyesmivel. A jelenlegi öt legígéretesebb konstrukció közül a homokfutó, a légpárnás mocsárjáró és a paplanernyő keresztezéséből született Parajet Skycar tűnik a leghétköznapibb gépnek. Beszédes neve nem a félelemre, hanem az ejtőernyőzésre utal. Már élesben is bizonyított, tesztelői túlélték benne az első repüléseket és a sorozatgyártásra is rábólintottak.

Forrás: Parajet
Inkább sporteszköz, mint autó összeállításunk legolcsóbbja, a sárkányrepülőszerű Parajet Skycar

A könnyű buggyt sportmotorokba való, kicsi, erős és nagyon pörgős Yamaha R1 motor hajtja akár 225 km/órás sebességgel a földön, és 160 km/órás tempóval az égen. Repülési magassága 320 m, tehát kósza Boeingektől nem kell tartanunk, de elég magasan haladhatunk ahhoz, hogy fentről nézhessük a zsúfolt utakat guruló sárkányrepülőnkből. Egy jól felszerelt felső-középkategóriás prémiumautó áráért, 17 millió forintért a miénk lehet. Tegye fel a kezét, aki nem a repülés luxusát választaná a velúrbőr kárpitozás helyett!

Cikkünk a második oldalon repülő autó történelemmel és filmrészletekkel folytatódik.