Vágólapra másolva!
A Red Bullt megint nehéz lesz legyőzni, Abu-Dzabiban talán ismét a Lotusnak lehet esélye erre. A McLaren nem csak, hogy jobbnak tűnik a Ferrarinál, még a Mercedesre is veszélyes lehet, és belekontárkodhat a konstruktőri ezüstéremért vívott harcba.

Valószínűleg senki sem lepődött meg azon, hogy Abu-Dzabiban a pénteki eredménylista a két Red Bull-lal kezdődik, ráadásul úgy, hogy Sebastian Vettel három-négy tizedmásodpercet vert csapaton kívüli közvetlen üldözőire, a két Mercedesre és Kimi Räikkönenre. A négyszeres bajnok előnye annyiból megtévesztően nagy lehet, hogy csapattársával, Mark Webberrel együtt kicsit később futotta meg a legjobb körét, mint az említett trió, vagyis jobb tapadású aszfalton vezetett.

Szokás szerint a csapatok hosszabb etapjai segíthetnek árnyalni a képet a valós erősorrendet illetően, de látszik, hogy ezúttal sem érdemes nagy tétben fogadni a Red Bull ellen. A sötét ló az utóbbi időben remek formába lendült Romain Grosjean lehet, ha nem üt vissza neki az, hogy műszaki hiba miatt csak nagyjából feleannyi kilométert tett meg a napnyugtakor rendezett második edzésen, mint riválisai. Kiválásával Kimi Räikkönenre hárult a Lotus munkájának nagy része, aki egy átlagtól eltérő etappal jelezte, hogy a fekete-arany autóknak talán lehet esélye a győzelemre.

Sebastian Vettel megőrizte lehengerlő formáját Forrás: AFP

Vettel és Webber a lágy gumin vágtak bele az alaposan megtankolt autóval a munkába, 10/13 kört megtéve, majd 12/7 körrel folytatták a keményebb, összességében a közepes keverékűn. A hasonló programot követők közül kiemelkedően ők érték el a legjobb átlagot (lágy keveréken: Vettel 1:47.412, Webber 1:47.824, közepes keveréken: Vettel 1:46.465, Webber 1:47.467). (Az átlagban nincsenek benne a kirívóan lassú körök.)

A keményebb abroncsokon az első nyolc mért körét 1:46-tal teljesítő Vettel óvatos. "Muszáj rajtuk tartanunk a szemünket" - mondta a Lotusról, mielőtt a mérnökeivel tanulmányozhatta volna az adatokat, és Räikkönen 24 körből álló etapja alapján joggal lehet kissé bizonytalan. Bár az eltérő ütemterv és az ismeretlen benzinmennyiségek miatt nehéz összehasonlítani kettejük etapját, figyelemre méltó, hogy Räikkönen az óvatos kezdés után 12 körön át 1:47-ekre volt képes, amivel körönként kb. egy másodperccel maradt el az ugyanolyan típusú, ellenben frissebb abroncsokon haladó Vetteltől. A finn egyébként a rövidebb tengelytávú E21-et vezette, és érzése szerint az alulkormányzottsággal kapcsolatban javult a helyzet.

Köridők a közepes gumin azoktól, akik a lágy gumival kezdték a hosszú etapokat. Az X tengelyen a nem bokszba be/kivezető körök száma, az Y tengelyen a másodpercben mért köridők láthatók Forrás: Gerse József ([origo])

Ha a korábbi bajnok nem váltja be ultimátumát, és marad, illetve a Lotus képes megőrizni jó formáját a hajráig, a csapat megszerezheti a konstruktőri 2. helyet a szezonban. A kezükre játszhat az is, hogy a pozíciót jelenleg birtokló Mercedes versenyzői csak egy mért körön voltak pariban velük, a rangsorban szintén előttük lévő Ferrari párosa pedig még úgy sem.

Räikkönen 1:48.176-ot közepes gumis átlagát az 1:48.3 környékéig jutó Lewis Hamilton és Nico Rosberg még úgy sem érte el, hogy csak 16/17 kört tett meg. Nem tudni, hogy a forgalom, vagy egyéb külső tényező okozta-e, de mindkettejük eredményei ingadoztak, többször előfordult, hogy egyik körről a másikra 2-3 másodperccel gyorsultak vagy lassultak. Csak annyi biztos, hogy Hamiltont a differenciálmű furcsa viselkedése hátráltatta.

Új szereplők érkezhetnek a dobogóért vívott küzdelembe, ami az említett konstruktőri viadalt is befolyásolhatja: a McLaren pilótái a 6. és a 7. helyet szerezték meg Abu-Dzabiban, Sergio Pérez és Jenson Button megelőzte Fernando Alonsót és Felipe Massát. Az MP4-28-ak tempója ráadásul a Mercedesre is veszélyes lehet, hiszen Pérez ugyanúgy 1:48.0-s átlagot ment a lágy gumikon, mint Hamilton, a keményebb Pirelliken pedig hat tizeddel jobbat (1:47.831-et). Köridői ráadásul a 14 körös menet folyamán két kivétellel végig 1:47-ek voltak. Button mérlege a fordított gumistratégia és a defekt miatt nem annyira mérvadó, viszont ha képes lesz Pérezhez hasonló tempót diktálni - amire a rutinja alapján számítani lehet -, a Ferrari különösen sok autót találhat maga előtt a hétvégén.

Köridők a közepes gumin azoktól, akik a lágy gumival fejezték be a hosszú etapokat. Az X tengelyen a nem bokszba be/kivezető körök száma, az Y tengelyen a másodpercben mért köridők láthatók Forrás: Gerse József ([origo])

Alonso elismerte, hogy nem túl rózsás a helyzet a csapatnál. " Remélhetőleg holnap sikerül valamit találnunk a beállításokkal, de bármi is legyen az, őszintének kell lennünk magunkkal, és tisztában kell lennünk azzal, hogy kemény hétvége vár ránk" - mondta. A Ferrari mérnöke, Pat Fry elárulta, hogy egész nap küszködtek a közepes gumin a tapadással, amit bizonyít, hogy a megoldás érdekében Alonso csak ezzel a keverékkel dolgozott a 16 körös hosszú etapján, melyben az átlaga 1:49.110 lett, s csak egyszer tudott 1:47-tel kezdődő időt jegyezni. Ennél még Nico Hülkenberg is jobbat tudott a Sauberrel a 20 körös etapján (1:48.330-as átlag, öt 1:47-es kör).

A McLarennek tehát alighanem most vagy soha alapon kell támadnia a dobogóért, ha nem akarják, hogy 1980 óta először dobogós eredmény nélkül maradjanak egy szezonban. "Elégedett vagyok az autóval, azt hiszem, nem nagyon fogunk változtatni rajta. Általában elég sok módosítást végzünk a kocsin péntekről szombatra, hogy finomítsunk a balanszon és a beállításokon, de azt hiszem, erre ma este nem nagyon lesz szükségünk" - tette hozzá Button, akinek a hosszú etapját egy defektnek vélt szenzorhiba akadályozta.

A McLaren nagy esélye a dobogóra? Forrás: Ferrari

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!