A világ legdrágább almájának darabjáért több ezer forintot is elkérnek

alma
Vágólapra másolva!
A világon létezik néhány igen értékes almafajta, melyek nagyon borsos árúak: ezek az almák királyai és a „klub fajták". Az egyik leghíresebb, a Black Diamond, de hazánkban is kapható olyan fajta, aminek darabja annyiba kerül, mint más fajtákból egy kilogrammnyi.
Vágólapra másolva!

Földünkön becslések szerint nagyjából 7500 különböző almafajtát termesztenek.

Black Diamondnak, azaz Fekete gyémántnak nevezik azt a különleges megjelenésű fekete almafajtát, amelyik a világ legdrágábbjának számít.

A Black Diamond Tibetben terem, fekete, vékony héjú különlegesség, ropogós és édesebb más almáknál, mert igen gazdag természetes cukrokban - emeli ki a Magyarmezőgazdaság.hu cikke.

Az ára azért is magas, mert csak nagyon rendhagyó körülmények között terem. Termőtája 3100 méter magasságban van, ahol sok a napfény, és meleg van napközben, éjjel viszont akár fagypont alá is süllyedhet a hőmérséklet. A gyümölcs héjszíne azért sötét, szinte fekete, mert rengeteg UV sugárzást kap. Az ilyen körülményeket nem lehet máshol mesterségesen előidézni, így e fajta termőkörzete igencsak szűk, ami árát és különlegességét fokozza.

A fa nagyon lassan fordul termőre: egy átlagos almafajtánál ez 2-3 évet vesz igénybe, a Fekete Gyémántnál akár 8 év is lehet, mire az első gyümölcsök leszedhetőek a fákról. Rövid ideig áll el: a gyümölcs szedés után csak két hónapig értékesíthető.

A világ legdrágább almafajtája, a Black Diamond:

Az októberben szedett Fekete Gyémántok darabja 6-7000 forintnak megfelelő összeg körül mozog,

nem csoda, hogy zömüket kínai luxushotelekbe szállítják.

A hazai üzletekben is kapható exkluzív almafajta

Az áruházláncokban hazánkban is kapható Pink Lady az egyik legdrágább fajta, mégis van rá kereslet. A Pink Lady fajtát Ausztráliában nemesítettek a Lady Williams és a Golden Delicious keresztezésével, és mára világmárka lett ez az alma. Másik érdekesség vele kapcsolatban, hogy ez egy „klub fajta" amiknek a kereskedelme merőben eltér a hagyományostól, amikor a gazda megtermeli az almát, utána eladja olyan áron ahogy tudja, amit befolyásolhat a kereslet, kínálat, a termett mennyiség, azaz az időjárás is akár. A klub fajták termesztése és kereskedelme teljesen eltér a klasszikus módoktól.

A Pink Ladyre is egy különleges üzleti konstrukció épült. Adott volt egy almafajta, amelyet szinte mindenki nagyon finomnak talál. A nevét 1992-ben levédette az Apple and Pear Australia Limited nevű vállalat.

A Pink Lady almával a hazai vásárlók is találkozhatnak az üzletekben Forrás: Shutterstock/Karen Christensen

A Pink Lady azért „klub alma", mert csak az termesztheti, és csak az kereskedhet vele ezen a néven, akit felvesznek a klubba, amiért természetesen fizetni kell. E rendszer lényege a teljes piac egy kézben tartása. A klub döntésén múlik, hogy hol és hány tagja van, vagyis kontroll alatt tartja a kínálati oldalt. A Pink Ladyt prémiumterméknek pozicionálták, így ára a legdrágább tömegalmáknak is legalább a kétszerese.

A termesztést erős mennyiségi kontroll alatt tartják, ezzel megelőzve a nagy mennyiség, a dömping árleszorító hatását, ami így nem érvényesülhet. Ez a korlátozott termesztés nem csak a mennyiséget tartja alacsonyan, megőrizve a kuriózum jelleget, de a minőséget is nagyon jól tudják ilyen körülmények között kontrollálni.

A márka európai licencmenedzsere egy szakmai egyesülés, amely körülbelül 3 ezer európai termesztőnek, de mindössze 15 nagykereskedőnek engedi használni a márkát.

A Pink Lady megjelenésén, arculatépítésén, közösségi és hagyományos „médiaszereplésein" profi háttéremberek csapatai dolgoznak, ami egy gyümölcsnél viszonylag szokatlan felállás – de egy ruha, vagy autómárkánál gyakori. Tehát a magas árhoz a jó minőség mellett, a kínálat limitálása, és a marketingmunka is szükséges.