Hajtómű nélkül maradhat az amerikai Atlas V űrrakéta, ha Washington úgy dönt, hogy az Oroszország ellen bevezetett szankciók vonatkoznak az NPO Ergomas cégre.
A döntés különösen érzékenyen érintené az amerikai légierőt,
mert csak két amerikai vállalatot hitelesített arra, hogy nemzetbiztonsági szempontból kiemelt fellövéseket hajtson végre, és ezek egyike az Atlas V-ösöket üzemeltető United Launch Alliance (ULA).
Az Atlas V rakéták legfontosabb komponensét,
az első fokozat RD-180-as rakétahajtóművét az orosz Ergomas gyártja.
Az Ergomas vezetésében több olyan orosz tisztviselő van (például Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes), akiket az Egyesült Államok feketelistára tett, amikor szankciókat vezetett be Moszkvával szemben a Krím elcsatolása után, írja a Reuters hírügynökség.
Az Atlas V az ULA legfontosabb rakétája, a legutóbbi 11 fellövésüket mind ezzel hajtották végre.
Az amerikai kongresszus 2014-ben, az Oroszország elleni szankciók között megtiltotta az orosz RD-180-asok használatát 2019-től, de 2015 végén feloldotta a tiltást, mert az Atlas V-ösök és az azokat üzemeltető ULA (a Lockheed Martin és a Boeing közös vállalata) ellehetetlenítésével
egyetlen cég maradna, amelyik fellőhetné a légierő katonai műholdjait:
Elon Musk SpaceX-e.
Az amerikai kormány 2016 elején mégis úgy döntött, megvizsgálja, az ULA megsérti-e az Oroszország ellen bevezetett szankciókat azzal, hogy rakétahajtóműveket vesz az Ergomastól. „Ha a pénzügyminisztérium arra jut, hogy problémát jelent a szankciókkal sújtott személyek jelenléte az Ergomasban, akkor
együtt fogunk működni a kongresszussal és más szervekkel, hogy kitaláljuk, merre tovább”
– mondta Amuel Greaves altábornok, a légierő rakétarendszerekkel foglalkozó részlegének vezetője.
Ha az RD-180-asok nem repülhetnek, akkor nem fognak repülni”
– tette hozzá.