Zoletnik Sándor válaszol a fel nem tett kérdésekre

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Miért tart ilyen sokáig ez a projekt? Talán a politika akadályozza? vagy normális ez a tempó? (HerrFlick_44)
Sajnos a fúziós kutatások eddig leginkább a plazma összetartása, fűtése stb. körül mozogtak, ezek mind elég egzotikus technikát igényeltek. Az kétségtelen, hogy a 90-es évek végétől volt pár év, mikor zavaros volt a támogatás, leginkább Amerikában és Oroszországban. De a lassúság oka alapvetően az, hogy csak lépésről lépésre lehet a berendezések fejlesztésével haladni, és minden lépés kb. 10-20 év. Ezek most már nagy és bonyolult berendezések, ez ennyi ideig tart. Sok pénzzel lehetne valamelyest gyorsítani, de nem tízszeresére.

Hol tart, egyáltalán folyik-e még kutatás a hidegfúzióval kapcsolatban? (Gulyás József_65)
A hidegfúzióval kapcsolatban vannak kísérletek több helyen a világban. Ezek egy része sajnos olyan elemi hibákat tartalmaz, hogy nem lehet őket komolyan venni. Ennek a területnek, úgy néz ki, kialakult egy szubkultúrája, amihez például saját folyóirat is tartozik. Vezető fizikai folyóiratok viszont nem közölnek hidegfúziós cikkeket. A hidegfúziós ügyek egyes elemeivel kapcsolatban láttam kísérleti és elméleti próbálkozást is éppen Magyarországon, de ez elemi folyamatokra szorítkozik és nem tesz bombasztikus kijelentéseket. Ha a hidegfúzió valóban működő folyamat, az még akkor is meglepetés és jelentős fizikai eredmény lenne, ha nem lehetne vele energiát termelni.

Mikor tudja az emberiség ennek az elméletnek a gyümölcseit élvezni? (Michelle_59)
A fúziós kutatások nem elméletek, inkább kísérleti-gyakorlati alapokon állnak. Ma úgy néz ki, hogy villamos áramot termelő reaktort legkorábban 2035-ben lehetne elindítani. Ez persze még csak demonstráció lenne, utána jönnének a kereskedelmi reaktorok. Ezt a folyamatot én a repüléshez szoktam hasonlítani. Sok száz éven keresztül próbálkoztak repülni, de az áttörés akkor következett be, mikor egy könnyű motor (belsőégésű motor) technológiája megjelent. Néhány évtized múlva megjelentek a többé-kevésbé megbízható repülők, de a repülés civilizációs hatása - a háborúkról most nem beszélve - igazából csak 50 év múlva jelentkezett.