Curry kóla

Vágólapra másolva!
Egy tűzről pattant indiai nőt neveztek ki a Pepsi élére augusztusban.
Vágólapra másolva!

Indra Nooyi ezzel 51 évesen bekerült a Forbes magazin "a világ 50 legbefolyásosabb asszonya" listájára. Az 500 legnagyobb amerikai vállalatból jelenleg csak 11 élén áll nő, az egyikük Nooyi.

Azt gondolnánk, hogy ha valaki rajta van az amerikai Forbes magazin "50 legbefolyásosabb nő" listáján, akkor az csakis amolyan megközelíthetetlen, kemény üzletasszony típus lehet.

Nos, Indra Nooyi, a Pepsi új nemzetközi vezérigazgató-elnöke nem ilyen. Nooyi már főiskolás korában sem tűnt egy rugalmatlan személyiségnek: fronténekese volt ugyanis egy csak csajokból álló rockbandának - ahogy azt a The Economist brit gazdasági magazin megírta, és úgy ment aztán Amerikába egy szegény kis indiai faluból, hogy sem pénz, sem pedig "biztonsági háló" nem volt körülötte.

Afelől nincs kétség, hogy Indra Nooyi kinevezése a Pepsi élére a legjobb döntés volt, amit a vállalat hozhatott, mindazonáltal nem kis meglepetést okozott a nemzetközi üzleti körökben és a médiában - és nem csak azért, mert Nooyi nő.

Noha az indiai "biznisz lady" nem "ejtőernyősként" pottyant bele a Pepsi vezérigazgatói székébe - előléptetése előtt a nevéhez fűződött a Pepsi Tropicana gyümölcsleveinek és a Quaker keksztermékeinek a bevezetése -, de az alapvetően üdítőital-gyártó cég előző elnök-vezérigazgatójának, Steve Reinemundnak a visszavonulását senki nem várta. Ez a sztori egy erős nő egyszerű története.

Szári munkainterjúra

Miközben Nooyi az amerikai Yale-en az iskoláit végezte, recepciósként dolgozott hajnaltól naplementéig, hogy összekaparhassa azt az 50 dollárt, ami az első munkainterjújához illő kosztümre kellett.

Végül nem egy szoknyás megoldást, hanem nadrágot választott, amelynek a szára alig a bokájáig ért. Miután a munkát nem kapta meg, az egyetemi professzorához fordult tanácsért és biztatásért.

A professzor megkérdezte tőle, hogy mit viselne vajon egy indiai munkainterjún. Nooyi válaszára - hogy mindenképpen a hagyományos indiai viseletet, a szárit -, a tanár azt tanácsolta neki: legyen önmaga. A következő interjún, a később üzleti nagyasszonnyá váló, akkor még kislány, szárit vett föl - és megkapta a munkát.

A filozófiát azóta is követi minden döntésében: ahogy egy indiai online lap írta, Indra Nooyi "mindig megpróbált önmaga maradni, hűen a gyökereihez és a megérzéseihez, és hitt a saját erejében". "Olyannyira biztos vagyok magamban, hogy nem kell amerikainak lennem ahhoz, hogy az üzleti szférában dolgozzam" - nyilatkozta.

Amikor Indra Nooyi még kisiskolás volt, az indiai Chennai-ban minden áldott nap megkérdezte az anyja őt és a testvérét, hogy mik szeretnének lenni, ha felnőnek. A lányok minden nap más és más ötlettel jöttek elő, az anyjuk pedig a legjobb ötletet ajándékkal jutalmazta.

A kis Indra megszokta, hogy álmodozzon, és hogy elképzelje magát különféle szerepekben a jövőben, és ez a gyerekkori játék volt az, ami afelé a döntés felé sodorta, hogy 1978-ban, szinte üres zsebbel, elhagyja Indiát és szerencsét próbáljon Amerikában.

Csak 11 a nő a legerősebb 500 amerikai cég vezetői közül

Indra neve

A hindu teológia szerint az Indra név jelentése rövid a-val "az istenek és a menny királya", hosszú a-val pedig a rövid a-s verzió női megfelelője. Vannak, akik szerint az Indra név valójában a rosszul írt Indirát fedi, amely szanszkrit nyelven "szépséget" jelent, valamint a hindu Lakshmi istennő egyik neve is.

Indra Nooyit a Forbes magazin idén beválasztotta az "50 legnagyobb hatalommal bíró nő" listájára. A The Ecomist szerint az indiai üzletasszony minden bizonnyal a világ legjelentősebb női cégvezetője lesz: méltó legyőzője a listán Carly Fiorinának, a Hewlett-Pacquard (HP) főnökének, aki 2005-ben birtokolta a lap szerint ezt a címet.

Bár egyaránt az Archer Daniel Midlands (ADM) nevű, mezőgazdasággal foglalkozó vállalatnak - amelynek a vezetője Patricia Woertz -, és a Krfatnak -, amelynek élén Irene Rosenfeld áll - egy kissé nagyobb a forgalma, mint a Pepsinek, de ez utóbbi cég, jelen pillanatban a legnagyobb olyan tőzsdei értékkel bíró vállalat, amelyet egy nő vezet.

A lap "Amerika 500 legnagyobb cége" listáján, mindössze 11 olyan vállalatot találunk, amelynek az élén nő áll (1994-ben még egy női vezető sem volt a legerősebb cégek tetején!): ez mindössze 16 százalék női vezérigazgatást jelent. Annak ellenére, hogy az amerikai munkaerőpiacnak csaknem a felét nők teszik ki, ez bizony elég soványka eredmény.

Még szebb Nooyi története azzal a részlettel, hogy ő, ráadásul egy férfi vetélytársa ellen küzdött meg a pozícióért: az elnök-vezérigazgatói posztra esélyes volt még Michael White is, a Pepsi nemzetközi hálózatának a feje.

"A dolgok a jó irányba haladnak, de még mindig sok a tennivaló" - kommentálta az előléptetést Deborah Soon, egy, a női munkavállalásért és karrierért lobbizó, amerikai tanácsadócég vezetője.

"Mivel annyira kevés a női "nagyfőnök", akár tetszik ez nekik, akár nem, szerepmodellek válnak belőlük" - mondta a The Economistnak Deborah Soon. - "Ráadásul," - tette hozzá - "Indra Nooyi még a bőrszíne miatt is megkülönböztetett szerepben lesz."

Amerika legtöbb női vezetője a kereskedelmi szektorban dolgozik, és ez nem is meglepő, hiszen a szektor fogyasztói többnyire nők, így nem árt a női szemléletmód a stratégia kialakításakor. Amerikában a '80-as években kezdődött el a nők főleg márkamenedzserekként való kinevezése, és mostanra a középvezetők körülbelül egynegyede nő. Egy, a The Economist által megemlített kutatás szerint azoknál a cégeknél, ahol erős a "női vonal", a vállalat pénzügyi eredményei is imponálóbbak.

Indra Nooyi mindig is tisztában volt azzal, hogy nőként nehezebb a helyzete az üzleti szférában, pláne úgy, hogy még csak nem is amerikai, hanem indiai. Attól sem bízta el magát, hogy 1994-ben kinevezték a Pepsi elnökévé (vezérigazgató csak idén lett!), mert azt tartotta: "egy dolog megkapni a pozíciót, de egy másik azt meg is tartani, és az utóbbihoz kétszer annyit kell dolgozni".

A Pepsi üzleti eredményei

Az üdítőital- és rágcsálnivaló-gyártó cég adózás előtti nyeresége tavaly 5,9 milliárd dollár volt, másfélszer annyi, mint 2001-ben, amikor is Steve Reinemund átvette a cég irányítását. 2005-ben a forgalom értéke elérte a 32,6 milliárd dollár, ez 38 százalékkal nagyobb, mint öt évvel korábban. A legnagyobb eredmény viszont, hogy Reinemund "királysága" alatt a Pepsinek először sikerült a nagy riválisát, a Coca-Colát legyőznie a tőzsdepiacon.

Más dolog megtartani

Indra Nooyinak a látszólag könnyű "trónszerzése" ellenére nem lesz könnyű dolga. A Pepsinek a következő években kemény csatákat kell kiállnia a piacon üzleti részesedésének a megtartása érdekében, ráadásul a szülőföldjén, Indiában egyre erősebbek az Amerika-ellenes hangok, pláne, ha olyan cégekről van szó, mint például a Pepsi vagy a Coca-Cola. Az új piacok meghódításáért az indiai asszonynak komoly harcokat kell majd vívnia - a nemzetközi üzleti szféra azonban egyelőre bízik benne, és nincs kétség afelől, hogy a pozícióra ő volt a legjobb választás.

A Reinemund-sztori

Steve Reinemund, a Pepsi Nooyi előtti elnök-vezérigazgatója sem egy mindennapi figura. A különlegesen jó érzékkel megáldott üzletember 2001-ben került a Pepsi élére, és az eltelt öt év alatt a "jó"-ból a "kiváló"-ba húzta a cég eredményeit, mindezt úgy, hogy véget vetett a '90-es évek elején nagy divatját élő "celebrity" üzletemberségnek. A The Economist cikke szerint Reinemund csakis akkor vett részt például üzleti konferenciákon, ha semmiképpen nem kellett beszélnie.

Reinemund az indoklásában, hogy miért távozik a Pepsi éléről, azt mondta: "több időt szeretne a családjával tölteni". Nem csoda, hogy ez nem túl hihetően hangzik, ha figyelembe vesszük a cég és vezetőjének a sikerességét - az efféle magyarázatok általában arra szolgálnak üzleti körökben, hogy valaki elfedje, ha kiszorították a játékból.

Üzleti körökből származó pletykák szerint - ahogy a The Economist írta - Reinemundnak valóban voltak vitái az elnöki tanács tagjaival, ráadásul Nooyi is előállt egy jó pillanatban azzal, hogy esetleg elhagyja a vállalatot: nem meglepő módon éppen jókor kapott ugyanis egy másik állásajánlatot. Ugyanakkor, a cég üzleti eredményei a regnálása alatt magukért beszéltek, ezért éppenséggel érthető, hogy a jól végzett munka után, már másra vágyott.