Demszky: Nem akarok örökké főpolgármester lenni!

Vágólapra másolva!
Az [origo] olvasóinak Demszky Gábor elárulta: nem biztos abban, hogy 2006-ban újraindul. A Társalgó vendégeként a főpolgármestert leginkább Budapest tömegközlekedéséről és a 4-es metróról kérdezték. Szó volt arról is, hogy, mit tenne a Fidesz fővárosi frakcióvezetője helyében, és hogy szerinte egyenrangú-e a vidék a fővárossal.
Vágólapra másolva!

"Várhatóan szigorodni fog a parkolási rendszer"

Fotó: Varga Ferenc [origo]Ön szokta használni a tömegközlekedést? Ha igen, akkor mi a véleménye róla? (Veronika)

Demszky Gábor: Jobb, mint sok európai országban, és rosszabb, mint amit az emberek elvárnak. Ez a félig tele pohár esete. Nagyon örülök annak, hogy a BKV-t sikerült kihúznunk a bajból, és a költségvetés átvállalta az ez évi adósságállományát, ezáltal a BKV talpon maradt. Ezért van miről beszélni. Végiggondolni is rossz, hogy mi történt volna, ha a pénzügyminiszter nem teszi meg ezt a gesztust. A tömegközlekedés megfelelő finanszírozása híján nem tudunk csodát tenni.

Nem gondolja hogy a dolgokat (így a tömegközlekedést is) nem a rosszabbakhoz hanem a jobbakhoz kell hasonlítani. Hiszen ez akkor ösztönzően hathat? (Nagyp)

Demszky Gábor: De igen. Önnek igaza van, én is Párizshoz, Bécshez, Berlinhez mérem magunkat, és jó volna, hogyha a magyar kormány is a francia, német, az osztrák példát követné, és pénzt adna a tömegközlekedésre. Ez az a terület, ahol be kell látnunk, hogy az önkormányzat egyedül kevés, kicsi, gyenge. Európában én a német városokat tekintem egyébként példaadónak, és azokhoz képest valóban szinte minden területen rendkívül nagy az elmaradás és sok a teendő.

Ön szerint a 2-es metró felújítása és a 4-es metró építése alatt meglehet oldani a tömegközlekedést a felszínen, úgy hogy az utazási idő ne növekedjen a duplájára? (Matyas)

Demszky Gábor: Nem. Jó a kérdés. Nehézségek lesznek ebben az időszakban, és valószínűleg ismét türelmet kell kérnünk a budapestiektől. A két beruházás együttesen mindenképpen azzal jár, hogy növekedni fog az utazási idő.

Nem lenne célszerűbb a buszjáratokat besűríteni, mint 4-es metrót építeni? Szinte minden reggel munkába menet utasok maradnak a megállóban, mert nem férnek fel a buszra, annyira zsúfolt. (TMK-101)

Demszky Gábor: Nem, mert az autóbuszjáratok a csúcsforgalomban nem tudnak haladni, és ezzel időt vesztünk. Ugyanazt az utat egy mélyvezetésű metró sokkal rövidebb idő alatt tudja megtenni, és sokkal több utast tud elvinni. A busznak nem alternatívája a metró.

Mikorra készülhet el a 4-es metró teljes egészében? (LondonG)

Demszky Gábor: Hét év a teljes vonal megépítésének időigénye, és az időszámítás 2003 közepén kezdődik.

Én nem örülök addig a 4-es metrónak amíg a fővárosban vannak földes utcák, ezekkel mik a tervei? (Zsuzsa_19Bp)

Demszky Gábor: 2002-ben sok milliárdot költöttünk csatornázásra, ami megelőzi az aszfaltozást, és pályázati rendszer van az utak aszfaltozására, ez a következő években is így lesz, és ezt nem a 4-es metró helyett, hanem amellett kell végezni. Ha ön azt állítja, hogy Budapest máig nem egybeforrott, organikus egységet képező világváros, akkor azt kell mondanom, hogy igaza van, és emiatt az infrastruktúra fejlesztése első számú feladatunk. Ehhez azonban nagyon szigorú gazdálkodásra van szükség, ami azt jelenti, hogy kevesebbet kell költeni a működésre, és több forrást biztosítani a fejlesztésekre. Emiatt viszont konfliktusokat is kell vállalni, hisz a kevesebb működési költséget az intézményeink érzik meg. Ha ezt a konfliktust nem vállaljuk, hosszabb ideig lesznek földutak, csatornázatlan területek, és ezzel együtt járó elmaradottság.

Nem gondolja, hogy ha az emberek látnák, hogy a magasabb beosztású polgárok tömegközlekedéssel járnak, akkor talán többen otthon hagynák a kocsijukat reggelente és buszra, villamosra, metróra szállnának? Igaz-e, hogy a BKV által például a diákok felé tett engedményt a főváros nem téríti meg a BKV Rt-nek, és emiatt az veszteséges? (mesi)

Demszky Gábor: Jogos ez a felvetés, már ami az első mondatot illeti. Amikor tehetem, gyalog és metrón járok. A második felvetéssel viszont nem értek egyet, mert az állam megtéríti a diákok és a nyugdíjasok bérlete és a teljes árú bérlet különbözetét, és ezzel a BKV nem szenved el veszteséget. Nem itt van a baj, hanem azzal, hogy az állam nem egyformán kezeli a BKV-t és a MÁV-ot. A MÁV sokkal jobb feltételek mellett gazdálkodhat. Természetesen ez a pénz oly módon is odaadható, hogy egyszerűen többet hagynak helyben a személyi jövedelemadóból. Mondjuk húsz százalékot. Mindjárt nem kellene az államnál kunyerálnunk. Én magam azt a rendszert szeretem, és kívánom Budapestnek, amely lehetővé teszi a város költségvetéstől független önálló gazdálkodását. Ez ma az elvonások rendkívül magas mértéke miatt egyáltalán nincs így. Ezért túlságosan ki vagyunk szolgáltatva a költségvetésnek.

Járt-e már az elkészült Bartók Béla úton, mert mi még nem pedig itt lakunk? (balint88)

Demszky Gábor: Ma délelőtt is. Köszönöm a kérdést. Nekem tetszik, két-három hét múlva már sokkal jobb lesz. Különösen este szeretem, amikor az új világítás is látható. Én azt gondolom, hogyha a járdákon sétálva fogja tapasztalni a díszburkolat és az aszfalt közötti különbséget, akkor félretéve minden politikát, azt fogja gondolni, hogy érdemes ebben a városban élni.

Mikor van arra esély, hogy a Szentendrei út burkolatát is kicserélik? (LondonG)

Demszky Gábor: Alapvetően ez költségvetési kérdés. Jövőre biztos nem, és aztán ez annak függvénye, hogy mikor lesz a főváros abban a helyzetben, hogy ezt a munkát is elvégezhesse. 2003 nehéz esztendő, de én 2004-től javulást várok, és azt remélem, hogy az ilyen jellegű feladatokra is lesz elegendő forrás.

Terveznek valamit a Moszkva térrel, vagy mindig ilyen balkáni állapotok maradnak a János Kórház, Jakubinusok tere és a Széna térrel körbehatárolt területen? (dwd)

Demszky Gábor: Az őszinte válasz az, hogy valószínűleg nem fogjuk tudni a Moszkva teret és a 4-es metró vonalán levő tereket egyszerre rendbe tenni az alagútfúrással és az összes többi munkával párhuzamosan. A Moszkva tér rendbetételéhez az érintett kerületeken nagyvonalú hozzájárulásán kívül - három kerület találkozópontja a Moszkva tér - a kormány pénzügyi injekciója is szükséges lenne. Ilyen fajta injekciókat nem szoktunk kapni, ezért azt gondolom, hogy nagy valószínűséggel a 4-es metró megelőzi a Moszkva teret. Ha nem így lesz, én leszek a legelégedettebb, mert én is arra közlekedem.

Tervezik-e a belvárosban újfajta parkolási rendszer bevezetését? Esetleg parkolóházak építését? (mesi)

Demszky Gábor: Nem. Épül már néhány mélygarázs, és várhatóan szigorodni fog a parkolási rendszer. A belváros kitűnően megközelíthető tömegközlekedéssel már ma is. És a 4-es metró és egyéb fejlesztések következtében még inkább így lesz ez. A belvárosban nem tudunk elég parkolóhelyet teremteni valamennyi odalátogató, illetve ott dolgozó számára. Illúzió volna azt gondolni, hogy néhány ezer férőhely megteremtésével parkolási lehetőséget tudunk teremteni sok százezer gépkocsi számára. Egyébként pedig ez a mélygarázsépítés vagy parkolóház beruházás kérdése, olyasmi, amit mi a magánszektorra bíztunk.