Márta István: Gyűlölöm a prekoncepciókat

Vágólapra másolva!
Október 21-én az [origo] Társalgójának vendége volt Márta István, az Új Színház polihisztor igazgatója, a Művészetek Völgyének atyja, a Nemzeti igazgatóaspiránsa. Őszintén válaszolt a kérdésekre, a magánjellegűekre csakúgy, mint a legszárazabb szakmai témájúakra.
Vágólapra másolva!

Mi ön? Rendező? Színházi ember? Menedzser? Zeneszerző? (meso)
Márta István: Egyik sem és mindegyik, a helyzettől függ és hogy mikor, mit, milyen módon szeretnék közölni.

Mennyi ideje van mostanában kedvenc foglalatosságára, a zenélésre? (zenész)
Márta István: Kevés. Azért a Mandel-quartettel néha-néha összejövünk.

Ön szerint is igaz, hogy a színházba bele lehet szeretni egy egész életre? (Függetlenül az ott betöltött státusztól.) (eponine)
Márta István: Való igaz. Nálam az édesapám volt a bűnös, aki tanítóként színjátszókört szervezett, és már 5 éves koromban felléptetett A kis Muck című darabban.

Melyik a kedvenc kajája? Mit eszik legszívesebben? (Komodo)
Márta István: Szilvás gombóc és lekváros gombóc.

Ön szerint hogy lehet az, hogy Magyarországon egy Bajor Imre lehet az év színésze, miközben egy Cserhalmi vagy akár egy Kulka szinte észre sincs véve? (hakapeszi)
Márta István: A Big Brother Való Világában sok minden megtörténhet. De ez izgalmas, nem?

Hol nyaralt az idén, és utazik-e valahova a télen? (haracs)
Márta István: Mindösszesen 5 napot voltam Spanyolországban, és úgy gondolom, hogy télen újfent nem jutok el sehova, pedig igen szeretek síelni.

Sajnos rossz tapasztalatom van egy budapesti zenés színházzal kapcsolatban. Mindenhol rossz hangulat van, a munkatársak veszekednek, utálkoznak, vagy ez csak a nagy színházak tulajdonsága? (eponine)
Márta István: A zenés vagy több tagozatos színházak hangulata - való igaz - más, mint a kisebb, családiasabb színházaké. Az Új Színházban állati jó sakkpartikat és scrabble-játszmákat folytatunk egymással. Derzsi János például állandóan megver engem sakkban. Erre szokták mondani a színigazgatók: "fáj minden tagom".

Hol lehet (zenés) színházi rendezést érdemben tanulni a főiskolán kívül? Esetleg külföldön? (eponine)
Márta István: Tudomásom szerint Párizsban, Bécsben és Londonban van speciális zenés színházi rendező szak, de a varsóiról is jót lehet hallani. Egyébként a nemzeti színházi koncepciónkban akadémiai képzés is szerepel, amelynek egy része lehetne 2004 októberétől a zenés színház oktatása is.

Önnek fontos még a pénz? Kapolcs igen jól jövedelmező vállalkozás lett az évek alatt. Vagy tévedek? (haracs)
Márta István: Kapolcs a kezdetek óta nonprofit kulturális fesztivál, a keletkező profitot azok a vendéglátó-ipari vállalkozók viszik el, akikre a hely speciális mivolta miatt nincs ráhatásunk. A jegybevétel, mint eddig is, az önkormányzatoké. Köztudott, hogy Európában egyedülállóan így a kultúra támogatja az önkormányzatokat. Az én kapolcsi házam teteje viszont - isten bizony - be akar szakadni, egész egyszerűen nincs rá pénzem, hogy megcsináltassam, és ezzel nem sajnáltatni szeretném magam. A pénzt egyébként én is szeretem.

Nemrég egy élő rádióműsorban, amely a Nemzeti igazgatói pályázatáról szólt, bepöccentél és elhagytad a stúdiót. Ilyen könnyen ki lehet akasztani? (meso)
Márta István: A pöccenésem egy viszonylag hosszú folyamat "eredményeként" jött létre, Koltai és Csáki négy éve ősbűnösnek kiáltott ki, és bármit teszek, az akkor is rossz. Gyűlölöm a prekoncepciókat, gyűlölöm a szakmára hivatkozó előre mindent tudó elméleti kibiceket.

Ön szerint mekkora harc várható a betöltendő igazgatói posztért? Ön meddig menne el ebben a harcban? (hakapeszi)
Márta István: Kivételesen - szokatlan módon - harc nincs. Az összes pályázó ismeri egymást, beszélünk is egymással, néha találkozunk.

Milyen változásokat tervez a Nemzetiben, ha ön nyeri meg a posztot? (hakapeszi)
Márta István: A csapatommal irdatlan részletesen (160 oldalon) fogalmaztuk meg a részletes működést, erre most nem lenne hely válaszolni, ha egy szóval kéne megfogalmaznom: nyitni, nyitni, nyitni!

Várható repertoárváltozás? (eponine)
Márta István: A jelenlegi színészek - bár nem egységes a társulat - nagyon jók. A repertoárváltoztatásról korai lenne beszélni, hisz a napokban volt két új bemutató is, nem tudni, a közönség hogy fogadja a darabokat és hogy egyáltalán mennyi pénz áll majd rendelkezésre.

Mit tenne a Nemzeti tré akusztikájával és ordenáré építészeti megoldásaival?
Márta István: Pénzkérdés. Lehet, hogy a kb. 60 milliós velencei csillárt azonnal értékesíteném, ebből tán futna az akusztikára is. A tréfát félretéve: a pályázatban erre is teszünk javaslatot, részletesen nem szívesen beszélnék erről, hisz még a személyes meghallgatás előtt vagyunk (remélem).

Nekem tetszik az épület, mert nem túl szélsőségesen divatos, de nem is jellegtelen. De mi lesz 30-40-50 év múlva? (eponine)
Márta István: Nehéz a jövőbe látni. Kíváncsi lennék, mit gondoltak az utcában dolgozó bőrösök, amikor 1907-ben Lajta Béla megálmodta és felépítette az Új Színház Paulay Ede utcai szecessziós homlokzatát.

Mennyi ideje van a szakmában? (SiLveR)
Márta István: Körülbelül 30 éve, 3 színháznak voltam zenei vezetője, 5 esztendeje pedig az Új Színház igazgatója.

Mennyire jó a kapcsolata a vidéki színházakkal? (Jambi1)
Márta István: Nyíregyházával, Péccsel, Zalaegerszeggel, Kecskeméttel egészen kiváló, de a többiekkel is szeretjük egymást. Ha tehetjük, gyakran megnézzük egymás előadásait. Az Új Színház színészeit gyakran "adom ki" vidéki színházakhoz, például Bubik Pista a legnagyobb irigységemre tavalyelőtt pécsi alakításért kapta meg a legjobb férfi főszereplő díjat.

Ön szerint mikor jó egy rendező? (eponine)
Márta István: Először is jól kell tudnia darabot választani, szereposztást készíteni, majd összefogni a társaságot. Mindezt gyakran a színházigazgató ellenére tenni. Ja, és jól kell tudni elolvasni a darabot.

Kikkel szeret együtt dolgozni? (eponine)
Márta István: Álmodozókkal, okos és értelmes barátaimmal, kollegáimmal.

Mennyi ideje marad a kapolcsi napokra, ha ön lesz a Nemzeti igazgatója? (helovin)
Márta István: Az új színházi igazgatásommal is tudtam egyeztetni a Művészetek Völgyét, a két dolog - legalább is bennem - eddig is erősítette egymást.

Meddig fejlődhet még Kapolcs? Nem olyan már az egész, mint egy nem egészséges cirkusz? (hakapeszi)
Márta István: A "fejlődést" - mint eddig is - a közönség, a faluk lakói, a támogatók és a fellépő művészek "összakarata" - dönti el. Mindenki maga határozza meg, hogy művészeti fesztiválon vagy esetleg cirkuszban érzi-e magát.

Gondolom, eleinte a falvak lakói kicsit furcsállották ezt a fesztiválosdit. Ennyi év után mi a véleményük? (hakapeszi)
Márta István: Véleményüket a mellettünk állással nyilvánítják ki (az önkormányzatok, a civil szervezetek, s a faluk lakói nélkül nem tudnánk a fesztivált megcsinálni).

Ha lenne három kívánsága - és annyi ideje lenne feltenni őket, mint most erre a válaszra -, mit kérne? (hakapeszi)
Márta István: A három kívánságot egyre redukálnám: szívesen venném, ha ezt a megtisztelő chatelést az Új Színház honlapján folytathatnánk - együtt.