Óriási könnyítés jöhet a brit reptereken 2024-től

Additional control lanes at Frankfurt Airport Carry-on baggage check Hand luggage Horizontal ECONOMY AIR TRAFFIC AIRPORT
24 July 2019, Hessen, Frankfurt/Main: A passenger's suitcase runs to a baggage scanner in a newly constructed hall in Terminal 1 of Frankfurt Airport at the passenger checkpoint. The seven new control lanes are intended to ensure smoother operation. Thanks to a new configuration, more passengers per hour can be guided through than with the technology previously used. Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by ARNE DEDERT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
A repülőgépek fedélzetére vihető folyadékmennyiség korlátozásának jelentős enyhítésére készül a brit kormány. Mark Harper közlekedési miniszter csütörtöki bejelentése szerint a brit repülőtereknek 2024 nyaráig kell felkészülniük a biztonsági eljárások módosítására.
Vágólapra másolva!

A kormány által csütörtökön beterjesztett törvényjavaslat alapján

a jelenlegi száz milliliterről két literre emelkedik az utasok által a repülőgépekre felvihető folyadékmennyiség.

Emellett az új repülőtéri szűrőberendezések másfél éven belül esedékes telepítése után az utasoknak a biztonsági ellenőrzés előtt már nem kell majd kivenniük kézipoggyászukból a folyadékokat, valamint a nagyobb elektronikai berendezéseket, köztük laptopokat.

A közlekedési minisztérium csütörtöki ismertetése szerint

a legnagyobb brit repülőtereknek 2024 júniusáig üzembe kell állítaniuk a biztonsági ellenőrzés módosítását lehetővé tévő újgenerációs csomagátvilágító berendezéseket.

E berendezések próbái már 2018 óta zajlanak egyes kijelölt repülőtereken, és a tesztelések során bebizonyosodott a hatékonyságuk - tették hozzá.

Az új szűrőberendezések CT-röntgentechnológia alkalmazásával háromdimenziós képet alkotnak az utasok kézipoggyászának tartalmáról, és magasan fejlett érzékelő algoritmusokkal azonosítják az esetleges veszélyt.

Nem kell kivenni a folyadékot és a laptopot sem az ellenőrzésnél Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Arne Dedert

A minisztérium hangsúlyozta, hogy az új technológia hivatalos üzembe állításáig érvényben maradnak a 2006-ban bevezetett jelenlegi biztonsági eljárások, amelyek célja annak megakadályozása, hogy folyékony robbanószerek kerüljenek a repülőgépek fedélzetére.

A világ számos más országában is érvényesített korlátozás közvetlen előzménye a légiközlekedés ellen valaha szőtt egyik legnagyobb merénylettervezet volt,

amelyet Nagy-Britanniából kiindulva akartak végrehajtani az azóta életfogytiglani börtönre ítélt, brit állampolgárságú iszlamista összeesküvők.

A merénylőjelöltek a United Airlines, az American Airlines és az Air Canada légitársaságok hét, a londoni Heathrow repülőtérről Chicagóba, New Yorkba, San Franciscóba, Washingtonba, Torontóba és Montrealba induló járatát akarták az Atlanti-óceán felett felrobbantani 2006 augusztusában. A brit elhárítás (MI5) által leleplezett tervek között egyszerre két chicagói járat felrobbantása szerepelt.

A merényletsorozat kitervelői hő hatására robbanásszerűen lebomló hidrogén-peroxidot akartak a repülőgépek fedélzetére csempészni üdítőitalos vagy szájvizes palackokban.

A repülőgépeket, amelyeken összesen több mint 1500-an utaztak, úgy választották ki, hogy egyszerre legyenek a levegőben, így az első robbantások után a többi kiszemelt gép indulását már nem lehetett volna megakadályozni.

Címlapi képünk illusztráció!