Mi történik, ha egy utas repülés közben lesz lázas?

utas maszk repülés repülő
Vágólapra másolva!
Új ajánlásokat fogalmazott meg az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) a légi közlekedés számára, amelyeket a koronavírus-járvány idején kell betartani.
Vágólapra másolva!

Az EASA és az ECDC irányelve szerint testhőmérséklet-mérés után csak azok léphetnek be a repülőtérre, akik utaznak, kísérő csak rendkívül indokolt esetben lehet az utassal. A megelőzés azonban már a repülőtérre lépés előtt kezdődik: a légitársaságoknak is tudatosítani kell az emberekben, hogy csak ők léphetnek be a terminálokba, és

csak akkor utazzanak, ha egészségesnek érzik magukat, és nem mutatnak tüneteket.

Ellenkező esetben az utastól meg lehet tagadni a repülőtérre belépést, vagy a repülőgépbe beszállítást. Ez megtagadható attól is, aki nem hajlandó a szabályokat betartani.

Kézfertőtlenítő a Liszt Ferenc-repülőtéren Forrás: Budapest Airport/Baranyi Róbert

Minden utasnak kötelező lesz a maszk viselése a repülőtéren és a repülés közben is, ahogy ezt az utasokkal foglalkozó személyzetnek is előírják.

Az utasokat ösztönözni kell az online utasfelvétel és az önkiszolgáló poggyászleadó automaták használatára,

hogy csökkenteni lehessen az érintkezést. A repülőtereken az utasfelvétel, az utasbiztonsági ellenőrzés és a beszállítás során is be kell tartani a másfél méteres fizikai távolságtartást, folyamatosnak kell lennie a fertőtlenítő takarításnak.

A maszk használata kötelező Forrás: Shutterstock/leungchopan

Amennyiben a járaton valaki tüneteket produkál, akkor lehetőség szerint az utolsó sorban az ablak mellett kell leültetni, és két sor távolságot kell hagyni a többi utastól. Ha a fedélzeten utazás közben valaki nem hajlandó maszkot hordani, akkor

csak emiatt a gép nem szakítja meg az útját,

de a szabályt be nem tartó utassal szemben a fogadó ország hatóságai eljárást fognak indítani. A gépek fedélzetén az ellátás minimálisra csökken, ahogy a kabinban az utasok mozgását is csökkenteni kell.

Az EASA és az ECDC nem támogatja a biológiai útlevél bevezetését, illetve a teszteléseket, mert az emberek immunreakciója eltérő mértékű lehet, a gyorstesztek pedig nem elég megbízhatóak.