A Wizz Air több extra pénzt szed be, mint a Ryanair

wizz air illusztráció
Debrecen, 2012. június 18. Egy stewardess repülőgépmakettet tart a kezében a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren, ahová megérkezett a Wizz Air első menetrend szerinti járata London-Lutonból. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
A magyar kötődésű légitársaságot már csak egy amerikai fapados cég előzi meg a világranglistán.
Vágólapra másolva!

Hatalmasat változott a légitársaságok díjbevételeinek megoszlása az elmúlt hat évben – derült ki az IdeaWorks Company felméréséből. A Telegraph által közölt elemzés szerint a világ légitársaságai tavaly összesen 31,5 milliárd fontot szedtek be olyan „kiegészítő" bevételként, mint a poggyászdíj, az autóbérlési jutalék vagy például a fedélzeten eladott ételek és italok ára. Ez 4 milliárd fonttal haladja meg az előző évi értéket, és 1200 százalékkal az 2007-ben mért összeget.

Az 59 légitársaságra kiterjedő felmérés szerint a világon tavaly az amerikai Spirit Airlines bevételei között volt a legnagyobb a különböző kiegészítő szolgáltatásokért felszámolt pénz aránya, 38,4 százalék. A floridai székhelyű cég egyike azon kevés légitársaságnak, amely a fedélzetre felvitt kézipoggyászért is kér díjat, de azért is szednek be „utashasználati díjat", ha valaki online foglal náluk jegyet.

Az éllovastól alig lemaradva, második helyen végzett a listán Wizz Air, amely bevételei 34,9 százalékát kereste 2013-ban extra szolgáltatásokból. Mint ismert, 2012 ősze óta a magyar kötődésű cég is kér pénzt a fedélzetre felvitt nagyobb poggyászokért, ingyen csak a legfeljebb 42 x 32 x 25 centiméter nagyságú csomagokat lehet felvinni.

A Ryanair mindössze 5. a mostani listán, ami azért meglepő, mert korábban az ír fapados társaság volt az úttörő ebben a műfajban: a 2007-es listát még vezette, akkor 16,2 százalékos arány is elég volt ehhez.

Kiegészítő bevételek az összes bevétel százalékában (2013)

Spirit 38,4%
Wizz Air 34,9%
Allegiant 32,6%
Jet2.com 27,7%
Ryanair 24,8%
Tigerair 23,6%
Jetstar 20,6%
AirAsiaX 19,6%
EasyJet 19,2%
AirAsia Group 17,6%