Légzsákokkal védenék a repülők utasait

Vágólapra másolva!
Ezúttal nem az egyre több légitársaság  által bevezetett műanyag bögrékről és nedves törlőkendőkről van szó, hanem érdemi újításokról. A légzsákok, 16G-s ülések, hamudetektorok, e-mailek és telefonhívások nemcsak a kényelem-és biztonságérzetünket fokozzák, hanem igazi komfortot és valós védelmet nyújtanak. repülés közben
Vágólapra másolva!

A repülésbiztonság eddig annyit jelentett, hogy minként kerülhetők el a légi szerencsétlenségek. Egy új elmélet szerint egy másik, igen hatékony módja lehet az utasvédelemnek, ha a túlélési lehetőségekre, és azok mind korszerűbb biztosítására is törekednek a légitársaságok. A légi balesetek 80 százalékánál ugyanis megelőzhetőek lennének a súlyos vagy halálos esetek, ha például a székekre légzsákokat szerelnének - állítják szakértők. Erre vonatkozólag már a tavalyi évben is folytak a kísérletek a Singapore Airlines hangárjaiban, ahol a személygépkocsikból ismert egyszerű légzsák ötletét finomítgatták a mérnökök.

Az elkerülhető baleseteknél a légzsákok szerepe abban lehet, hogy a legkritikusabb pillanatokat, mint amilyen a földet érés, ütközés vagy becsapódás, úgy vészelheti át az utas, hogy közben eszméleténél maradhat. A fejet ért ütés következtében elájult utasoknak ugyanis nincs esélye a menekülésre, így a túlélésre sem. Légügyi szakemberek szerint a légzsák körülbelül 2020-ra általánosan elterjedt gyakorlattá válhat a légiközlekedésben.

Forrás: [origo]

Közben az Air France-KLM, a JAL, a Singapore Airlines és a Virgin után a Cathay Pacific is megkezdte a légzsákok felszerelését, melyeket a gyártó AMSafe a biztonsági öv pántjához illeszkedve tervezett meg. Eddig 41 gépet láttak el ilyen berendezésekkel, de két géptípuson (A340-300, és A330-300) egyelőre csak az első osztályon lesznek megtalálhatók.

Az érzékelők nem a rázkódását és nem a hirtelen süllyedést és emelkedést figyelik, hanem a gép tengelymozgását illetve az azt befolyásoló erőket. Így nem kell attól tartani, hogy a zsákok minden kisebb turbolenciánál kirobbannak. A berendezés az adott pillanatban kevesebb, mint 50 miliszekundum alatt fújódik fel, egy az ülés alatt elhelyezett kioldó, illetve hélium-befúvóka segítségével.

Forrás: [origo]

A légitársaságoknak az ehhez hasonló újító kezdeményezésekkel nemcsak a jó hírnevük fényesítése a cél, hanem bizonyos törvényi előírások teljesítése is. Az új építésű gépeket egy ideje például olyan székekkel is kötelesek ellátni a gyártók, amelyek nagyobb terhelés (eddig a nehézségi erő 9 szerese, most 16 szorosa) esetén is helyükön maradnak, és nem törnek ki. A Boeing 777-eseket például már ezekkel az úgynevezett 16G-s székekkel szerelték fel.

Telefonálás és e-mailezés a fedélzeten

A Virgin Atlantic mindig is élen járt az újításokban. A légitársaság által 20 évvel ezelőtt elsőként bemutatott üléstámla-monitorokkal akkor trendet, mitöbb sztenderdet állított. Mostani törekvése szintén trendcsináló lehet, igaz a fedélzeti telefonálás ötlete nem újkeletű.

A Virgin hosszú távú tervei között a "teljes kapcsolattartás" szerepel, vagyis épeszű keretek között a telekommunikáció minden lehetséges formájának kiépítése a cél. Az Aeromobil közreműködésével a jövő év elejétől már mobil készülékeiket is használhatják az utasok az A330-as gépekkel üzemelő nemzetközi járatokon. Ez azért előrelépés, mert a szatellit rendszer használata bonyolultabb és költségesebb, mint a földi hálózaté, ráadásul a roaming díjak miatt az utasoknak is többe kerül. A Virgin eddig még nem ismertette a díjszabást, de biztos, hogy drágább lesz, mint amennyit a földi hálózat segítségével létrejött kapcsolatokért kell fizetni. Az Egyesült Államokban a belföldi járatok körülbelül egyharmadáról lehet hívást kezdeményezni a földi hálózat segítségével.

Forrás: [origo]

Szintén a Virgin fedélzetén a Panasonic érintőképernyős monitorjaival hamarosan 300 fedélzeti szórakoztató program közül válogathatnak az utasok. Jobban telik a repüléssel töltött idő is, hiszen a berendezés még több interakciót és még több programot kínál az utasoknak, akik például értékelhetik a látott filmeket, és werk-felvételeket, valamint interjúkat nézhetnek a szereplőkkel. Az első osztályon utazók saját berendezéseiket is csatlakoztathatják a monitorokhoz.

Sz.K.