A felmérés szerint a magyar és a lengyel utazók közül repültek a legtöbben eddig diszkont légitársasággal a régióban (magyarok:63 százalék, lengyelek 77 százalék), míg ez az arány a cseheknél és a törököknél 49, a horvátoknál és a szlovéneknél mindössze 25 és 30 százalék körül alakul. A felmérést Magyarországon kívül Horvátországban, a Cseh Köztársaságban, Lengyelországban, Szlovéniában és Törökországban végezték el olyanok körében, akik már utaztak repülőgéppel.
Miért pont diszkont légitársasággal?
A legtöbb válaszadó az utazási idő lerövidülését nevezte meg a fapados utazás legnagyobb előnyeként, míg a második leggyakoribb válasz a biztonság és a kényelem volt.
A válaszadók legnagyobb része (Horvátországban, Szlovéniában és Törökországban több mint 90 százalékuk) úgy gondolja, hogy a diszkont légitársaságok legnagyobb előnye az alacsony ár. Csak a magyarok neveztek meg más érveket is a diszkont légitársaságok mellett, mint például a 24 órán át elérhető online foglalási rendszert és az elektronikus jegyeket.
A légitársaság kiválasztásakor minden országban az ár az elsődleges szempont. A horvátok 65 százalékának különösen fontos a légitársaság hírneve is, míg a törökök 71 százalékának és a szlovének 51 százalékának a járatok menetrendje a meghatározó. Szlovéniában az utasok 45 százaléka a foglalási és a fizetési rendszert is figyelembe veszi a légitársaság választásánál. A magyar utazók számára az ár és a menetrend után az újszerű szolgáltatások - mint például online foglalás és utasfelvétel, gyorsabb előrejutás a beszállásnál, korábbi járatra való ingyenes átfoglalás, valamint a célállomás, az utazás időpontja és az utas nevének módosítása - szerepelnek a legfontosabb szempontok között, csakúgy mint a horvátoknál és a szlovéneknél.
A felmérés eredménye jól tükrözi azt a trendet, hogy egyre többen részesítik előnyben az online foglalást. A magyarok 40, a törökök 61, a lengyelek 83 százaléka foglalja online ülőhelyét. A magyarok és a szlovének körében az utazási irodák, a horvátok körében pedig az értékesítőláncok népszerűek, míg a csehek 34 százaléka a repülőtéren veszi meg a repülőjegyét.
Az online fizetési eszközök közül a hitelkártya a törököknél a legnépszerűbb (a válaszadók 90 százaléka használja), míg a magyarok 34 százalékkal a sereghajtók. A magyar utazók 32 százaléka dombornyomású betéti kártyával, 26 százaléka elektronikus betéti kártyával, 13 százaléka pedig prepaid kártyával fizet.
Figyelünk a biztonsági bemutatóra
Általánosságban elmondható, hogy a légikísérők biztonsági bemutatóját mindenki figyelemmel kíséri. A magyar utasok 88 százaléka tesz így, míg a horvátok nagy része például megnézi a bemutatót, azonban 45 százalékuk nem igazán figyel oda a hallottakra. A lengyelek úgy vélik, hogy semmilyen biztonsági megelőzés nem lenne hatásos egy légiszerencsétlenség esetén, így 67 százalékukuk nem figyel oda a biztonsági bemutatóra.
Repülés közben az összes megkérdezett utasok nagyjából egyharmada általában olvas, 31 százalékuk pedig alszik. A horvát, a lengyel és a szlovén válaszadók szívesen beszélgetnek a mellettük ülővel, még akkor is, ha csak a repülőn ismerték meg egymást. Érdekesség, hogy egyik ország utasaira sem jellemző, hogy zenét hallgatnak vagy dolgoznak repülés közben.
Ha az utasok egy kívánsággal élvezetesebbé tehetnék az utazást, akkor a válaszadók 39 százaléka gyorsabb előrejutást a beszállásnál és 26 százaléka az internet-hozzáférést választaná.
Az easyJet felmérésében országonként 500 válaszadó vett részt. Az utazási tapasztalattal rendelkező válaszadók névtelenül töltötték ki a kérdőíveket. A felmérésben fele-fele arányban vettek részt férfiak és nők, bár a nemek aránya országonként különbözött.