Milliárdos üzlet a sportturizmus

Vágólapra másolva!
A sportturizmus potenciális vásárlói leginkább azok, akik naponta végeznek rekreációs tevékenységet. A sportturizmus másik, talán még jövedelmezőbb ága, amikor a nagy világversenyekre, vagy akár egy egyszerű angol bajnoki meccsre biztosítanak jegyet és utazási lehetőségeket a szurkolóknak. Mindkét esetben azonban a fókuszban csakis a kikapcsolódás és az örömszerzés áll.
Vágólapra másolva!

A turizmus és a rekreáció kapcsolatának fokozatos felértékelődése az idegenforgalom világméretű fellendülésével magyarázható. Ma már az utazási irodák is specializálódnak az utasok igényeinek megfelelően. Míg egyes irodák az ökotúrákat kínálják nagy számban addig mások az aktív pihenéssel tölthető hétvégi kirándulásokat és wellness-üdüléseket részesítik előnyben.

Szakemberek szerint a sportturizmus potenciális vásárlói leginkább azok, akik naponta végeznek rekreációs tevékenységet, vagyis bicikliznek, jógáznak vagy úsznak. A sportturizmus és az aktív pihenés szerepe azért értékelődött fel a versenysportokkal szemben, mert az aktív pihenés elsődleges szempontja az egészségmegőrzés, nincs szükség versenyre, és a versenysportokkal ellentétben nincs szükség teljesítményfokozásra. Az aktív turizmusban tehát mindamellett, hogy felértékelődnek az egészséges életmód jellemzői, a turisták kizárólag az örömszerzésre és a kikapcsolódásra koncentrálnak.

A nemzeti turisztikai hivatal adatai szerint a belföldi utak 90 százalékban a kikapcsolódásról 60 százalékban az úszásról és fürdőzésről, 17 százalékban a gyógyfürdőzésről, 11 százalékban a vízi sportokról é s 7 százalékban a kerékpározásról szólnak a magyar turisták körében. Hasonlóan népszerűek a lovassportok és a hegymászás is.

Teljesen más jellegű motiváció párosul a sportturizmus egy másik válfajába, a nagy sportesemények turisztikai termékként való értékesítésébe. Ezek az utak nem elsősorban a fizikai kikapcsolódásról, testedzésről szólnak, hanem a rajtuk részt vevők egyszerűen ellátogatnak egy nagy világversenyre, megnézik kedvenc focicsapatuk külföldi mérkőzéseit, vagy követik a Forma-1-es cirkuszt versenyről versenyre.

Olimpia - Pekinget nehéz lesz felülmúlni

A sportturizmus legelőkelőbb terméke kétségtelenül az Olimpia. Sydneyben a 2000-es Olimpiai játékokon ötmillió jegyet adtak el a szurkolóknak, és majdnem ugyanennyit (3, 2 millió) a görögországi olimpián. Ez utóbbi szám különösen nagy annak figyelembevételével, hogy emlékezetes: a görögországi szállásadók a szokásos tarifa négyszeresére, ötszörösére emelték az olimpia idején a hotelárakat. A várt mennyiségű szurkoló ennek megfelelően el is maradt, ami hozzájárult a játékok veszteségességéhez.

A 2008-as olimpiának otthont adó Peking vezetői nem szeretnének hasonló hibába esni és bejelentették, hogy nem lesz drasztikus áremelés a szállodákban és vendéglátóhelyeken. A kínai szervezők hihetetlen méretű munkába kezdtek a sikeres olimpia érdekében és hatalmas költségű beruházásokat hajtanak végre. Új repülőterek, vasútvonalak és autópályák épülnek, a pekingi szállodai kapacitást pedig a tervek szerint megduplázzák a játékok kedvéért. Az olimpia megrendezéséből befolyó hatalmas nyereség azonban így is borítékolható.

Az olimpia jövedelmezőségét jól mutatja, hogy a közelgő kanadai téli olimpia szervezői már most világosan látják, a Vancouveri téli játékoknak csak a turisztikai hatása közel 10 milliárd dollár nyereséget jelent British Columbia tartomány és egész Kanada számára.

Foci mindenek felett

Egy átlagos magyar focirajongó élete során több millió forintot költ kedvenc csapata magyarországi, vagy külföldi meccseire. Az Európa szerte nagy népszerűségnek örvendő labdarúgás is egyre nagyobb bevételt generál nem csak a sztárkluboknak, de a turisztikai szolgáltatóknak is. Egy-egy nagyobb Bajnokok Ligája mérkőzésre több ezer szurkoló látogat el, akiket szállítani kell, szállást és étkezést kell biztosítani számukra, amiért a legtöbb esetben szép summát kell kifizetniük. Míg korábban a Világ- és Európa-bajnokságok vonzották a futball iránt rajongókat, mára fapados társaságok által nyújtott utazási lehetőségek kiszélesedésével egy sima Arsenal meccsre is könnyűszerrel kijuthatunk.

Találunk már erre specializálódott utazási irodát is Magyarországon, akikkel már 88 ezer forintért megtekinthetjük Henry trükkjeit másodmagunkkal. Az árban benne van az egyéjszakás szállás egy négycsillagos szállodában, egy 3 fogásos vacsora, egy reggeli, két belépő a meccsre, sőt még két darab műsorfüzet. Ehhez hasonló árakon nézhetünk meg egy olasz bajnoki mérkőzést is mondjuk Milánóban, de a népszerűségük okán a Manchester United, a Liverpool, vagy a Chelsea meccseire drágábbak - 125 ezer forintnál kezdődnek - az utazások is. Ennél az utazási irodánál egyébként a pekingi olimpia versenyeire is foglalhatók jegyek.

Forrás: DPA
A müncheni aréna

A sportturizmus gazdaságra gyakorolt pozitív hatását, és bravúrját a 2006-os labdarugó világbajnokság példázza a legjobban. A Vb eseményei a legmesszebbmenőkig visszaigazolták a turisztikai szakemberek prognózisait. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) budapesti képviseletének jelentése szerint már 2006 májusában is igen magas 4, 5millió vendégéjszakát regisztráltak, de a meccsek ideje alatt, június hónapban a külföldi és belföldi vendégéjszakák száma meghaladta a 33 milliót. A vb ideje alatt szervezett fesztiválok is abszolút mértékben elérték céljukat: több mint 20 millióan ünnepeltek a meccsek előtt alatt és után a helyszíneken.

A DZT gigantikus marketing tevékenysége már 12 évvel ezelőtt elkezdődött a 2006-os a vb-re. Ennek eredményeképpen több mint 75 millióan keresték fel a Német Turisztikai Hivatal honlapját, 25 millió kiadványban, 1000 utazási kiállításon, 5000 tanulmányúton népszerűsítette a cég az eseményt és a helyszínül szolgáló 12 várost.

Természetesen a győztes olaszok szemében is megnőtt Németország népszerűsége. A legtöbb olasz külföldi útjait elsődlegesen Franciaországba és Spanyolországba intézte, a harmadik legnépszerűbb célállomás Németország lett.