Torontói üvegsztráda bringásoknak

Vágólapra másolva!
Környezetbarát, életmódjavító, modern, költséghatékony, és ami a legjobb: hogy tényleg van rá igény. Torontó ismét nagyot alakít.
Vágólapra másolva!

A nagyvárosok jellegét, jellemét nagyban meghatározza a tömegközlekedésük milyensége. Míg Velencében a csatornák a jellemző városi útvonalak, addig Londonban az emeletes buszoké a főszerep. New Yorkban a sárga taxi a legpraktikusabb, Szingapúrban a kétéltű járgányok a legkedveltebbek. Pekingben még mindig hasznos a tömegközlekedési eszköz a riksa, csakúgy, mint Bangkokban a tuk-tuk, de San Fransiscóban a mai napig esküsznek a villamosra.

A kávéház kultúrájáról és toleranciájáról is ismert Torontó Észak-Amerika legdinamikusabban fejlődő városa. Mivel lakosainak száma a külső negyedekkel együtt eléri az 5 milliót, óriási tömegek igényeit igyekszik kielégíteni a városvezetés, akár munkáról, kulturális programokról, sportolási lehetőségekről vagy tömegközlekedésről van szó.

Az innovatív városi fejlesztések elbírálásakor a torontói városi tanács elsődleges szempontja, hogy a benyújtandó terv, mennyire esik egybe a város haladó szellemével, mennyire környezetbarát, illetve, hogy milyen mértékben lehet hatással a városlakók életére.

Az egyik legtöbbet forgatott terv mostanában Chris Hardwick üvegfolyosós biciklisztrádája a Velocity, amely felüljáró jelleggel lebegne Torontó felett, és ekképpen hálózná be az ötmilliós megapoliszt. A 3-3 sávos biciklisztráda lassú, középtempós és gyors sávjai a város legtávolabbi pontjait lenne hivatott összekötni. A tervek szerint forgalmas csomópontok, pályaudvarok, lakóparkok és közintézmények, sőt magas építésű lakóházak is elérhetőek lennének az üvegfolyosókról. A kellemesebb kerekezés érdekében nemcsak teljes panorámás kilátás nyílna a városra, hanem a menetszél okozta légellenállást aerodinamikai, és más technikai megoldásokkal csökkentenék. Ilyen körülmények között egyes kerékpárosok szerint akár 50 km/h sebességet is el lehet érni.

Az ideális helykihasználás és a várható előnyösebb életmód mellett a magasépítésű biciklisztráda ötlete - összehasonlítva más tömegközlekedési lehetőségekkel - lényegesen csökkentené a zajhatásokat és környezetszennyezés esélyét, ezért a Velocity terve a kanadai környezetvédők álmainak netovábbja.

A legfrissebb felmérések szerint Torontó Észak-Amerika legnagyobb biciklis társadalmának városa, ahol naponta 300-330 ezer ember ül nyeregbe, és ebből csaknem 160-200 ezer városi használja közlekedési eszközként, vagyis munkába járni. Torontóban már most is igen sűrűn kiépített és kiváló városi kerékpárutak találhatóak, de ezen felül köztéri, rögzített biciklipumpák is találnak a bringások.

Chris Hardwick a Velocity futurisztikus közlekedési hálózatának megálmodója szerint egy olyan városban hol a családok a havi büdzsé 20 százalék az autóikra költik, ám alternatív megoldásként egyre többen ülnek biciklire, igenis van létjogosultsága a Velocity hálózatnak. Ahogy mondja, egy ilyen haladó szellemű, de igencsak autóorientált városban, mint Torontó, a Velocity-t egyszerűen nem engedhetjük meg nem megépíteni.

Hardwick idővel olyan- eddig példátlan- biciklikultúrát jósol, amelynek állomásai nemcsak a felhőkarcolókhoz kapcsolódnának, de autómentes övezetet, futárszolgálatot és egyéb más biciklis szolgáltatást is magukkal vonhatnának. A legelemibb elvárások, mint a zuhanyzó és az öltözőkabin, valamint a chipkártyás sztrádabérlet, Hardwick szerint már most magától értetődőek.

Szabó Kata