Ragadozó mikrobák befolyásolják a szennyvízkezelést, ezt találták a Kölni Egyetem kutatói

szennyvízkezelő üzem, szennyvíz
Szennyvízkezelő üzem.
A mkrobiális ragadozók közössége hatással van a szennyvízben lévő bakteriális közösség összetételére. Ez megmagyarázza az időszaki változásokat a mikrobiális közösségben, ami hatással van a vízkezelés hatékonyságára. Ez az eredménye a Kölni Egyetem Zoológiai Intézetének két munkatársa, Nils Heck és Dr. Kenneth Dumack által végzett tanulmánynak, melyet a Water Reseach magazinban publikáltak. - írja a phys.org.

A szennyvízkezelő üzemekben különböző mikroorganizmusok pontosan koordinált kölcsönhatásai zajlanak a hatékony szennyvízkezelés céljából. A vízkezelésben közreműködő mikroorganizmusok nagyrésze azonban még ismeretlen.

A szennyvíztisztításért felelős hasznos baktériumokon felül sok ragadozójuk is megtalálhatóak a bioreaktorokban. Arról azonban még kevés az ismeret, hogy hatással vannak-e és ha igen, milyen mértékben a szennyvízkezelésre.

A szennyvízkezelő erőművek bevezetése óta ismert, hogy az évszakok hatással vannak a szennyvízben lévő bakteriális közösségre, és így a szennyvízkezelés hatékonyságára is. De miért van ez így? Elvégre a baktériumoknak nincsen beépített időérzékelőjük. Ez a kédés semmiképp nem jelentéktelen, mert a szezonális változások sokféle faktor eredményei. A legismertebb faktorok biztosan a hőmérséklet és a fény kondíciók. A szennyvíz kémiai összetétele, a csapadék mennyiség és sok más faktor szintén eltérnek a változásokkal egész évben.

Mely faktorok okozzák a bakteriális közösség változását az évszakok alatt? A kutatók azt találták, hogy a körülvevő hőmérséklet szezonális változása nem magyarázza a bakteriális közösség változását, ami meglepte a kutatókat.

Szennyvízkezelő üzem. Forrás: https://phys.org/news/2023-07-microbial-predators-seasonal-fluctuations-wastewater.html

Azt találták, hogy a mikrobiális ragadozók közössége, mint például az ambőbák, csillőszörösök, és kerekesférgek bizonyos fokig magyarázatot adnak a bakteriális közösség összetételére.

Ezek a ragadozók viszont függenek a körülvevő hőmérséklettől. Így a hőmérsékleti faktor indirekt módon hatással van a baktriumokra a predátorok közösségén keresztül.

Az új felfedezés hozzájárul a szennyvízkezelés úgynevezett fekete dobozához, azért, hogy elkerüljük többek között a nem megfelelő szennyvízkezelésből fakadó egészségügyi kockázatokat.

(Forrás: https://phys.org/)