Az emberek százszor halálosabbak, mint a cápák

nagy fehér cápa
Veszélyesebbek vagyunk a körülöttünk lévő állatokra, mint a nagy fehér cápa.
Az emberiség kizsákmányolja a vadvilág körülbelül harmadát élelemnek, gyógyszernek, vagy háziállatként tartva, az állatok majdnem felét a kihalás veszélyének téve ki. - írja a BBC tudomány rovata.

Ez százszor veszélyesebbé tesz minket, mint a természetes ragadozók, mint például a nagy fehér cápa. A tudósok figyelmeztetnek az egész ökoszisztémákat érintő mélységes következményekre.

Dr. Rob Cook, az Egyesült Királyság Ökológiai és Hidrológiai Központjának munkatársa azt mondta, meglepte őket annak mérete és skálája, amit találtak.

Az emberek lélegzetelállító változatossággal használják az állatokat, de a fenntartható ember-természet kapcsolat irányába kell mozdulnunk az egész bolygón.

Veszélyesebbek vagyunk a körülöttünk lévő állatokra, mint a nagy fehér cápa. Forrás: https://www.bbc.com/news/science-environment-66058976

A kutatók majdnem 50.000 különböző vadon élő emlős, madár, hüllő, kétéltű és hal adatait analizálta, amiket az emberek begyűjtenek élelem, gyógyszer, vagy ruházkodás céljából, vagy házi állat kereskedések számára.

Azt találták, hogy 14.663 fajt - az összes gerinces körülbelül egyharmada - használunk, vagy kereskedünk velük - és ezek 39 %-át a kihalás felé hajtjuk. És hatásunk 300-szor nagyobb, mint a csúcsragadozóké, mint például a nagy fehér cápa, oroszlán, vagy tigris.

Az illegális csempészet az állatkereskedések számára a vadon élő madarakat a kihalás veszélyének teszi ki. Forrás: Origo

Az emberiségnek most nagyobb hatása van más állatokra a bolygón, mint bármikor a történelemben. Belépünk az antropocénbe, abba a periódusba, ami alatt az emberi tevékenységnek van domináns hatása van a klímára és a környezetre.

A túlhalászat sok tengeri fajt fenyeget. Forrás: https://www.bbc.com/news/science-environment-66058976

Most a domesztikált állatok teszik ki az állatfajok többségét a szárazföldön, alakítva a természetes világot. A kutatók figyelmeztetnek, hogy ha folytatódik az állatok kihasználása, annak mélységes következményei lesznek a biodiverzitásra és az ökoszisztéma működésére.

A kutatást a Communications Biology magazinban publikálták.

(Forrás: BBC News: https://www.bbc.com/)