Hidegben is megemészti a műanyagot egy új mikroba

Temze műanyag Plastic rubbish on shore COAST COASTAL CONTAINERS DAMAGE DETRITUS DISCARDED DISPOSAL DUMPED DUMPING ENVIRONMENT ENVIRONMENTAL ESTUARY FLOTSAM LITTER
Washed up plastic detritus along the north shore of the Thames estuary near its mouth. Essex, UK.
Egy svájci kutatóintézet tudósai olyan mikrobákat fedeztek fel, amelyek alacsony hőmérsékleten képesek megemészteni a műanyagokat - számolt be róla szerdán a The Guardian.

A tudósok szerint ezek a mikrobák, amelyek 15 Celsius-fokon is meg tudják emészteni a műanyagot, áttörést hozhatnak a műanyaghulladékok újrahasznosításában.

A műanyagot megemészteni képes mikrobákat már korábban is ismertek, de eddig csak olyanokat találtak, amelyek 30 Celsius-fok feletti hőmérsékleten képesek erre, ez pedig ipari méretekben rendkívül drágává tenné az újrahasznosítást. A 15 Celsius-fokos hőmérsékleten a műanyagot megemésztő mikrobákat a svájci WSL Szövetségi Intézet tudósai fedezték fel, akik az ezzel kapcsolatos kutatásaikról a Frontiers in Microbiology című folyóiratban közöltek tanulmányt.

A svájci kutatóintézet tudósai egy évre műanyagokat helyeztek ki a szabadba és ástak el a talajba Grönlandon, a Svalbard-szigeteken és Svájcban. A kutatást vezető Joel Rüthi később kollégáival mintát vett a műanyagokon élő organizmusokból, és 19 baktériumtörzset, valamint 15 gombatörzset azonosított. Az izolált mikrobákat 15 Celsius-fokon engedték fejlődni a laboratóriumban, majd tesztelték az egyes törzsek műanyagemésztő képességét.

Illusztráció Forrás: Science Photo Library via AFP/ROBERT BROOK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Robert Brook/Science Photo Libra

A vizsgált műanyagok között szerepelt a biológiailag nem lebomló polietilén (PE) és a biológiailag lebomló poliészter-poliuretán (PUR), valamint két, biológiailag lebomló keverék, a polibutilén-adipát-tereftalát (PBAT) és a politejsav (PLA). A mikrobák egyik törzse sem tudta megemészteni a polietilént, de 11 gombafaj és nyolc baktérium 15 Celsius-fokon megemésztette a poliészter-poliuretánt, 14 gombafaj és három baktériumfaj pedig a PBAT- és a PLA-keveréket is.

A tudósok azt is megállapították, hogy a Neodevriesia és a Lachnellula nemzetségbe tartozó gombák a PE kivételével az összes vizsgált műanyagot képesek voltak lebontani.

(The Guardian/MTI)