Régi fényében tündököl a legelső, Turbo nevet viselő Porsche

Fotó: Concours of Elegance
Vágólapra másolva!
Az 1973-as Frankfurti Autószalonon kiállított a Porsche 911 Turbo 3.0 tanulmány az évek során szívómotoros versenyautó is volt, most újra eredeti állapotát mutatja.
Vágólapra másolva!
Fotó: Concours of Elegance

Az akkumulátoros-elektromos modelleket leszámítva már csak mutatóba van szívómotoros autó a Porsche-kínálatban, az egész turbó-mese az 1973-as Frankfurti Autószalonon kezdődött, ahol a Porsche 911 Turbo 3.0 prototípusát csodálhatta meg a nagyközönség – mármint azt, amit annak hittek –, mielőtt 1974-ben aztán a Párizsi Autószalonon kiállították a szériaváltozatot. A 9113300157-es alvázszámú 911S-ből építették meg az autót, azonban Helmut Bott főmérnök és csapata nem készült el időben az autókiállításra. Úgy döntöttek, hogy a 2,7 literes szívómotort benne hagyják az autó hátuljában, a feltöltésre utaló részeket pedig fából készítik el és lefestik azokat, és a lehető legkevesebbet nyitogatták a motorháztetőt.

Fotó: Concours of Elegance

Az egyedi szürke színre fényezett, kézzel festett Turbo-feliratot viselő autó a feltöltött motor mellett megelőlegezte az 1974-es modellfrissítés (G-modellként emlegetik) változásait, illetve a későbbi RSR versenyautó és annak közúti testvére, a 3.0 RS is a Turbo-prototípus megjelenését követte a nagy méretű Fuchs-felnikkel és a kiszélesített kerékjáratokkal, no meg a hátsó légterelővel, ami drámaian javította az aerodinamikát és a léghűtéses motor hőháztartását. Az alumínium nyergek által szorított hűtött féktárcsákat a 917-es versenyautóról vették át. A Frankfurti Autószalont követően a Porsche 911 Turbo 3.0 prototípus megkapta a működő turbómotorját, majd Párizsban, Tokióban és Melbourne-ben állították ki, mielőtt visszakerült Stuttgartba.

Fotó: Concours of Elegance

1975-ben Alan Hamilton autóversenyző és az ausztrál Porsche-importőr a gyárban tett látogatása során látta meg az egyik sarokban porosodó autót, amelyet azért vásárolt meg, mert így tudott a leggyorsabban RSR-versenyautóhoz jutni; a prototípust használták a versenytechnika tesztelésére. Miután Hamilton több szezonon keresztül versenyzett az autóval, az több ausztrál gyűjtő tulajdonában volt, mielőtt 2010-ben az USA-ba vitték, ahonnan 2016-ban került vissza Európába, jelenlegi tulajdonosához. Itt visszaállították eredeti, mármint Porsche 911 Turbo 3.0 tanulmány-állapotára az autót, még egy korai turbómotort is kapott. Az autó az augusztus 30-szeptember 1. között a Hampton Court Palaceban megrendezésre kerülő Concours of Elegance rendezvényen lesz kiállítva 60 másik veteránautóval együtt.
 

Fotó: Concours of Elegance