Ez az étrend segíthet a depresszió tüneteinek enyhítésében

zöldség, növényi étrend
Egy fiatal férfiakra összpontosító tanulmányban azt találták, hogy a mediterrán étrendre való áttérés jelentősen javítja a depresszió tüneteit. A kutatókat az is meglepte, hogy a résztvevők mennyire voltak hajlandóak kipróbálni egy új étrendet.

A depresszió gyakori és még mindig kevéssé ismert állapot, amely világszerte a felnőttek mintegy 5 százalékát, azaz mintegy 300 millió embert érint. A depresszió kezelésére szolgáló módszerek még mindig nem tökéletesek, ezért a Sydneyi Műszaki Egyetem tudóscsoportja azt szerette volna kideríteni, hogy az étrendi beavatkozások hatással lehetnek-e a betegség tüneteire. Ahogy arra emlékeztettek,

a folyamatos rossz hangulat vagy szomorúság a depresszió egyik legfontosabb tünete.

Bár a depresszió klinikai állapot, az egészséges táplálkozásról kiderült, hogy javítja a mentális állapotot, ami viszont pozitív hatással van a betegségre. A legújabb kutatások azt is megállapították, hogy a bélrendszerünkben lévő baktériumok kapcsolatban állnak a mentális egészségünkkel, és a jó étrend kedvez az úgynevezett jó bélbaktériumoknak.

A mediterrán étrend megóv a túlevéstől, és kifejezetten jótékony hatással van a szervezetre Forrás: Tumbrl

– mondta Jessica Bayes, az új tanulmány vezető kutatója a ZME Science online tudományos portálnak. – A szerotonint, mint a boldogságérzetünket segítő kémiai anyagot például mintegy 90 százalékát a bélben a bélmikrobáink állítják elő.

Hozzátette: egyre több a bizonyíték arra, hogy ezek a mikrobák képesek kommunikálni az agyunkkal az úgynevezett „bél-agy tengelyen" keresztül.

A tudósok szerint azonban ahhoz, hogy jótékony mikrobáink legyenek, rostokkal kell táplálnunk őket, amelyeket a hüvelyesekben, gyümölcsökben és zöldségekben találhatunk meg.

A kutatócsoport tehát egy 12 hetes, 72 résztvevővel végzett, randomizált kontrollvizsgálatban figyelte meg az önkénteseket, hogy kiderítse, vajon az egyik legegészségesebb diétatípusként emlegetett mediterrán étrendre való áttérésnek van-e pozitív hatása.

– mutatott rá Bayes. – A mediterrán diétára kijelöltek egy táplálkozási szakember irányítása mellett, rövid időn belül jelentősen megváltoztatták az eredeti étrendjüket.

A szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentése érdekében az embereknek több zöldséget, dióféléket, teljes kiőrlésű gabonát, gyümölcsöt, hüvelyeseket és kevesebb állati eredetű ételt kellene fogyasztanunk Forrás: Anna Pelzer

Az étrend lényege, hogy kevesebb feldolgozott élelmiszert, cukrot és vörös húst, és több gyümölcsöt, zöldséget és egészséges gabonafélét fogyasszunk. Ez a fajta táplálkozás jótékony hatással van a bélbaktériumokra, és összefüggésbe hozták a jobb szív- és érrendszeri egészséggel és az alacsonyabb testtömeggel is.

Az eredmények végül azt mutatták, hogy a mediterrán étrend segíthet csökkenteni a depressziós tüneteket.

A szakemberek azonban figyelmeztetnek, hogy a következtetéseket nem szabad más demográfiai csoportokra kiterjeszteni csak ennek a munkának az alapján. A kutatócsoport emellett azt is hangsúlyozta, hogy szinte minden résztvevő a programban maradt, és sokan a vizsgálat befejezése után is szívesen folytatták ezt a fajta a diétát.