Az önvezető autókat meghajtó számítógépek a globális szén kibocsátáspk óriási meghajtói lehetnek

autonóm jármű
A MIT kutatók megállapították, hogy 1 billió autonóm jármű, melyek mindegyike napi egy órát vezet egy 840 wattot fogyasztó számítógéppel, elég energiát fogyaszt, hogy annyi mennyiségű kibocsátást generáljon, mint az adatközpontok jelenleg.
Vágólapra másolva!
A tanulmány azt mutatja, hogy az autonóm járművek széleskörű alkalmazása esetén a hardver hatékonyságot gyorsan fejleszteni szükséges, hogy a számítógéphez kapcsolódó kibocsátásokat korlátozzák. - állapították meg a MIT kutatói.
Vágólapra másolva!

A jövőben az erőteljes számítógépeket hajtó energia az autonóm járművek globális flottájának fedélzetén annyi üvegházgáz kibocsátást generálhat, mint a világ összes adatközpontjai ma.

A MIT kutatók egy új tanulmányának kulcsfontosságú megállapítása, hogy feltárták a potenciális energia fogyasztást és a kapcsolódó szén kibocsátásokat, ha az autonóm járműveket széleskörűen alkalmazzák.

Az alkalmazások futtatásához használt fizikai számítástechnikai infrastruktúrának otthont adó adatközpontok ismertek nagy szénlábnyomukról:

J

elenleg a globális üvegházgáz kibocsátások kb. 0.3 %áért felelős, ami körülbelül annyi szén, mint amennyit Argentíína évenként produkál, a Nemzetközi Energia Ügynökség szerint. Felismerve, hogy, hogy az autonóm járművek potenciális lábnyoma kevés figyelmet kap, a MIT kutatók építettek egy statisztikai modellt, hogy tanulmányozzák a problémát. Megállapították, hogy 1 billió autonóm jármű, melyek mindegyike napi egy órát vezet egy 840 wattot fogyasztó számítógéppel, elég energiát fogyaszt, hogy annyi mennyiségű kibocsátást generáljon, mint az adatközpontok jelenleg.

A kutatók azt is megállípították, hogy a modellezett forgatókönyvek több, mint 90 %-ában ahhoz, hogy az autonóm járművek kibocsátását távol tartsák attól, hogy növelje a jelenlegi adatközpontok kibocsátását, mindegyik járműnek kevesebb, mint 1.2 kilowattot kell használnia a számítástechnikát illetően, ami hatékonyabb hardvert igényel.

"Ha a szénmentesítés trendje és a hardver hatékonyság fejlesztésének sebessége a jelenlegi marad, nem lesz elegendő, hogy korlátozza az autonóm járművek kibocsátásait. Ez valószínűleg óriási probléma lesz. De ha ezt megelőznénk, hatékonyabb autonóm járműveket tudnánk tervezni, amiknek kisebb szénlábnyoma van a kezdettől fogva." - mondja Souyama Sudhakar, a dolgozat egyik szerzője.

A MIT kutatók megállapították, hogy 1 billió autonóm jármű, melyek mindegyike napi egy órát vezet egy 840 wattot fogyasztó számítógéppel, elég energiát fogyaszt, hogy annyi mennyiségű kibocsátást generáljon, mint az adatközpontok jelenleg. Forrás: https://news.mit.edu/2023/autonomous-vehicles-carbon-emissions-0113

A kutatók építettek egy keretmunkát, hogy feltárják a teljesen autonóm elektromos járművek, vagyis amelyeknél nincs szükség egyáltalán emberi segítségre a vezetéshez, globális flottájának fedélzetén lévő számítógépek működési kibocsátásait.

A modell a globális flottában lévő járművek számának, az egyes járművek fedélzetén lévő egyes számítógépek erejének, az egyes járművek vezetési órájának, és az egyes számítógépek elektromos meghajtása szén intenzitásának a függvénye.

"Önmagában megtévesztően egyszerű egyenletnek tűnik. De minden egyes változó egy csomó bizonytalanságot tartalmaz, mert olyan felmerülő alkalmazást tekintünk, ami még nincs itt." - mondja Sudhkar.

Például néhány kutatás azt sugallja, hogy növekedni fog a vezetési órák száma, mert az emberek vezetés közben több feladatot el tudnak látni, míg néhány más kutatás szerint lehet, hogy csökken, mert az algoritmus optimálisabb utakat találhat, és az emberek hamarabb úticéljukhoz érnek.

Ráadásul, hogy a kutatók a bizonytalansgokat is figyelembe vegyék, olyan fejlesztett hardvereket és szoftvereket kell modellezniük, amik még nem léteznek.

Ezt elérendő, a kutatók modellezték egy népszerű algoritmusnak, a többfeladatos mély neurális hálózatnak a munkaterhelését az autonóm járműveket illetően, mert ez több feladatot tud egyszerre teljesíteni. Feltárták, hogy mennyi energiát fogyasztana ez a mély neurális hálózat, ha sok kamerából származó nagy felbontású betáplált információt dolgozna fel nagy képkockasebességgel egyszerre.

Amikor a valószínűségi modelleket használták, hogy feltárják a különböző forgatókönyveket, Sudhakar meglepődött, az algoritmus munkaterhelése milyen gyorsan összeadódott.

Az autonóm járművek áruk és emberek szállítására is használhatók lennének, tehát óriási mennyiségű számítási teljesítmény oszlana el a globális ellátási láncokban.

És modelljük csak a számítástechnikát tekintette – nem vette figyelembe a jármű érzékelők által fogyasztott energiát, vagy a gyártás során generált emissziókat.

A jövőben a kutatók az algoritmusokat is hatékonyabbá tehetik, így kevesebb számítástechnikai teljesítményre lesz szükségük. Azonban ez is nagy feladat, mert pontosság csökkentése a nagyobb hatékonyság érdekében gátolhatja a járműbiztonságot.

Hogy megakadályozzák, hogy a kibocsátások kicsússzanak az irányítás alól, a kutatók azt állapították meg, hogy minden egyes autonóm járműnek számítástechnikájának kevesebb, mint 1.2 kilowattot kell fogyasztaniuk. Ehhez a számítástechnikai hardvernek jelentős sebességgel hatékonyabbá kell válnia, körülbelül 1.1 évente meg kell duplázni a hatékonyságot.

(Forrás: MIT News)