Megoldódott a rejtélyes félmillió éves végbélnyílás nélküli állat rejtélye

Sacccorhytus coronarius
A tudósok azt mondják, hogy megoldottak egy 500 millió éves mikroszkopikus, gerinces állatot érintő rejtélyt, akinek van szája, de nincs végbélnyílása. Amikor 2017-ben felfedezték arról számoltak be, hogy ez a zsákszerű tengeri állat kis fosszíliája lehet az emberek legkorábbi ismert őse.

Az ősi állat, a Saccorhytus coronarius, próbaképpen az Újszájúak (Deuterostomia) csoportjába lett helyezve. az újszájúak a gerincesek primitív ősei – amibe az ember is bennefoglaltatik. Egy új tanulmány most azt állítja, hogy a Saccorhytus egy teljesen eltérő állatcsoportba kellene téve legyen.

Kínában és az Egyesült Királyságban egy kutatócsapat végrehajtotta az állat egy nagyon részletes röntgen analízisét és arra a következtetésre jutott, hogy a Vedlő állatok (Ecdysozoa) csoportjába tartoznak – amik pókok és rovarok ősei.

Az erőteljes röntgen vizsgálat rendkívül részletesen megmutatta az 1 milliméteres állatot. Forrás: https://www.bbc.com/news/science-environment-62580967

Ennek az evolúciós zavarnak egyik forrása az volt, hogy az állatnak nincs végbélnyílása. Ez zavarba ejti a tudósokat, mert az Vedlő állatok legtöbbje rendelkezik végbélnyílással. Az egyik lehetőség, amit feltételeznek a tudósok, hogy ennek a teljes csoportnak egy még korábbi ősének nem volt végbélnyílása és ez a Saccorhytus az után fejlődött. Az lehet, hogy elvesztette saját evolúciója során – talán nem volt rá szüksége, emrt csak ült egy ponton egy nyílással minden számára.

A fő ok azonban, hogy Saccorhytus visszaállították a kambriumi életfán az, hogy a kezdeti vizsgálat szerint a szájat körbevevő lyukakat azzal magyarázták, hogy azok a kopoltyúkhoz tartozó pórusok – ami az Újszájúak egy primitív jellemzője.

A Saccorhytus coronarius egy művész által elkészített rekonstrukciója az eredeti fosszília leletek alapján. A valódi állat valószínűleg nem volt több mint 1 milliméter. Forrás: https://www.bbc.com/news/science-environment-62580967

Amikor a tudósok röntgensugarakkal részletesebben megvizsgálták az 1 milliméteres állatot közelről, arra jöttek rá, hogy ez valójában a letört tüskék alapja.
A tudósok ezenknek a fosszíliákmak a tanulmányozásával próbálják elhelyezni az állatokat egy életfán - akárcsak egy családfa – így képet tudnak alkotni arról, hogy honnan jöttek és hogyan fejlődtek.

A Saccorhytus egy tüskés zsákszerű állat volt, akinek volt szája, de nem volt végbélnyílása. Forrás: https://www.bbc.com/news/science-environment-62580967

Saccorhytus az óceánok üledékében élhetett tüskéivel tartva helyben magát.

Úgy gondolják, hogy csak ott ülhetett – egy nagyon furcsa környezetben rengeteg olyan állattal, amelyek úgy néznek ki mint néhány ma élő állat, de egy csomó olyannal is, amelyek teljesen idegenül néztek ki.

Az ezeket a kambriumi fosszíliákat tartalmazó sziklákat még tanulmányozzák.

(Forrás: BBC Science: https://www.bbc.com/)