Ilyen egy meglehetősen apró, „nagyon ritka” fogatlan dinoszaurusz

dinoszaurusz, Brazília
A Berthasaura leopoldinae művészi rajza
Egy körülbelül 70 millió évvel ezelőtt élt fogatlan, kétlábú dinoszaurusz faj maradványait fedezték fel Brazíliában. A felfedezést a kutatók „nagyon ritka" leletnek nevezték. A kis dinoszaurusz körülbelül egy méter hosszú és nyolcvan centiméter magas; egy Theropoda, amelynek tagjait szinte mind húsevőnek tartják.

Az új fajnak, amit a tudósok Berthasaura leopoldinae névre kereszteltek el, csőrszerű szája volt, fogak nélkül.

Ez igazi meglepetés volt a leletet felfedező paleontológusok szerint.

Eredményeiket a Nature tudományos folyóiratban tették közzé, és a felfedezést „az egyik legteljesebb dinoszaurusznak nevezték, amelyet a kréta időszakból találtak Brazíliában".

A Berthasaura leopoldinae művészi rajza Forrás: Maurilio Oliveira

– mondta Geovane Alves Souza kutató, a tanulmány egyik szerzője a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem evett húst; számos madár, például sólymok és ölyvek a csőrükkel fogyasztják a húst.

Hozzátette: az állat valószínűleg mindenevő volt, miután barátságtalan környezetben élt, és ha táplálékhoz akart jutni, bármit meg kellett ennie, amit csak tudott.

A megkövesedett csontvázat egy vidéki út mentén találták meg Parana állam déli részén 2011 és 2014 között.

Az elemzése kimutatta, hogy egy teljesen új fajról van szó, amely 70-80 millió évvel ezelőtt élt.

A faj nevét Bertha Lutzról, egy brazil tudósról és feministáról kapta, aki 1976-ban halt meg, illetve Habsburg–Lotaringiai Mária Leopoldina brazil császárnéról, aki a tudományok mecénása volt.