A sejtek idő előtt öregszenek a depresszióban szenvedőknél

depresszió
A testtömegindex emelkedése növelheti az apátia esélyeit
Egy új tanulmány szerint a depresszió felgyorsíthatja az öregedést sejtszinten és korai halálhoz vezethet. Ennek kiderítésére egy kutatócsoport az úgynevezett epigenetikus órákhoz fordult, és eredményeiket a Translational Psychiatry tudományos folyóiratban publikálták.

A korábbi kutatásokból már kiderült, hogy a súlyos depressziós rendellenesség (MDD) számos különféle, öregedéssel összefüggő betegség, köztük a szív- és érrendszeri betegségek, az Alzheimer-kór és az oszteoporózis kockázati tényezője.

A tanulmányok igazolták, hogy korai halálhoz is vezethet.

A tudósok tehát ezek alapján feltételezték, hogy a depresszió egy olyan biológiai folyamatot idézhet elő a testben, amely felgyorsítja az öregedést.

A leggyakoribb depressziós tünet legtöbb esetben a nem nyilvánvaló okokból eredő szomorúságérzet Forrás: pexels.com

– mondta Dr. Owen Wolkowitz, a Kaliforniai Egyetem (UCSF) pszichiátria professzora egy közleményben, amit a LiveScience online tudományos portál idéz. – Ez a jelenség mindig is rejtélyt jelentett, és ez vezetett minket ahhoz, hogy sejtszinten keressük az öregedés jeleit.

Ennek kiderítésére a kutatócsoport az úgynevezett epigenetikus órákhoz fordult, amelyek az ember DNS-ében meghatározott kémiai változásokat mérik, hogy megbecsüljék a biológiai vagy sejtkori életkorukat. Ahogy az ember öregszik, a DNS-ben lévő egyes atomokat metilcsoportok váltják fel.

Ezek a kémiai változások megváltoztatják a gének működését a sejtekben,

amelyek nyomon követésével a szakemberek jobban megérthetik, hogy egy állapot, például a depresszió, köthető-e a sejtek öregedésének felgyorsításához.

A depresszió növelheti a korai halál kockázatát Forrás: pexels.com

A Translational Psychiatry tudományos szaklapban publikált, új tanulmányban a kutatók ennek a specifikus mintáit keresték, amelyek korábban összefüggésben voltak a mortalitással. Összesen 49, súlyos depressziós rendellenességben szenvedő páciens vérmintáit használták fel, akiket nem kezeltek gyógyszerekkel, de a kutatásba bevontak 60, azonos korú, ám egészséges kontrollszemélyt.

Ellenőrizték a nemet, a dohányzási szokásokat és a testtömeg-indexet. Arra jutottak, hogy a depresszió átlagosan két évvel gyorsította a sejtek öregedését az egészséges kontrollokszemélyekhez képest.

– mutatott rá Katerina Protsenko az UCSF orvostanhallgatója, a tanulmány vezető szerzője. – Ennek alapvetően meg kell változtatnunk a depresszióhoz való hozzáállást és a gondolkodást.

A kutatás azonban ezzel nem zárult le: a tudósok most azt vizsgálják, hogy a depresszió és a metiláció kapcsolódik-e a test más mögöttes tényezőihez, illetve, hogy egyes emberek hajlamosabbak lehetnek-e a specifikus mintázatokra, amikor stresszhatás éri őket.

Ha többek között ezeket sikerül meghatározni, akkor a szakemberek újfajta kezeléseket vagy terápiát dolgozhatnak ki, amelyek újra „normál állapotba állítják" a sejtek öregedését.