Kalciummal elkerülhetjük az életkorral járó, kognitív hanyatlást

tej, kalcium
A tej, a tejtermékek és a sajt valóban nagy mennyiségben tartalmazzák a kalciumot
A Leicester Egyetemen végzett kutatás új megoldási alternatívákat kínál arra vonatkozóan, hogy hogyan és miért romlanak az életkorral az olyan kognitív funkciók, mint a memória és a tanulás. A közelmúltban egy speciális idegtudományi folyóiratban megjelent tanulmányban arra mutatnak rá, hogy az agy specifikus sejtjeinek kalciumszintje döntő tényező lehet.

Egyre nehezebb új dolgokat megtanulni

Az idegrendszer időskori változásai kognitív teljesítményromláshoz vezethetnek. Ez negatív hatással lehet a mindennapi tevékenységek megtervezésére, kivitelezésére egyaránt, mely az idős személyek esetében ronthatja az életminőséget.

Az öregedéssel egyre romlik az emlékezetünk, és egyre nehezebb új dolgokat megtanulni.

Nem lenne ésszerűtlen feltételezés, hogy mindezt az agysejtek fokozatos elhalása okozza, de a kutatók szerint mégsem ez történik. Nagy kérdés, hogy mi okozza akkor az életkorral összefüggő kognitív károsodást?

Az új felfedezésnek messze ható következményei lehetnek az öregedés élettani folyamatainak szabályozásában Forrás: Technohealthhub

A legújabb válasz a szinapszisban, az idegsejtek közötti elektrokémiai összeköttetésekben lehet, amelyek úgynevezett neurotranszmitter molekulákat használnak, hogy a központi idegrendszeren belül megteremtsék a hálózati funkcióikat.

Nick Hartell, a Leicester Egyetem Idegtudományi, Pszichológiai és Magatartási Tanszékének professzora és kollégái azt vizsgálták, hogy a hippokampusz (az agy tanuláshoz és az emlékezethez szükséges része) kalciumszintje szerepet játszhat-e ebben.

Egyértelmű összefüggéseket találtak

A normális öregedés elkerülhetetlenül veszteséget okoz a kognitív funkciókban, vagyis zavar keletkezik a memóriában, csökken a fókuszálási és a problémamegoldó képesség.

A legsúlyosabb betegség idősebb korban a demencia, amely jelentősen lerontja az életminőséget.

Az ezen a területen végzett legtöbb kutatás a posztszinaptikus (amelyik hozza az ingerületet) sejtekre összpontosított azért, mert nagyon nehéz megmérni a pre-szinaptikus sejtek kalciumszintjét.

Nick Hartell és munkatársai azonban egy speciális kísérletnek vetettek alá egereket, ahol kalciumérzékelő fluoreszcens fehérjét használtak a hippokampusz preszinaptikus (amelyik viszi az ingerületet) részein. A kutatók labirintusokat és tárgyfelismerési teszteket használtak az egerek kognitív funkcióinak tanulmányozására és egyértelmű összefüggéseket találtak a kognitív képességek és a kalciumszintek között.

A kalcium szintjének kísérleti növelése a fiatal egerek agyában megváltoztatta a szinaptikus tulajdonságokat, de ez a teszt fordítva is működött:

a kalcium az idősebb állatoknál megújította a szinapszisokat.

Az új kutatási eredmények óriási lehetőségeket jelenthetnek az emberek életkorral összefüggő egészségügyi problémáinak megoldásában, orvoslásában.

(MedicalExpress)