Magyar fejlesztésű versenyrepülőgépre vált Besenyei Péter

Vágólapra másolva!
Teljes egészében magyar fejlesztésű versenygéppel áll rajthoz a magyar sztárpilóta a Red Bull Air Race gyorsasági műrepülő világbajnokság június 5-6-i futamán a kanadai Windsorban. Besenyei Péterrel beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Technikatörténeti jelentőségű eseményről van szó, hiszen a sportág "király kategóriájában" eddig nem volt magyar fejlesztésű és gyártású repülőgép. A Corvus Racer 540 típusjelű géppel Besenyei esélyes lehet a dobogós helyezésre is (a Corvus egyébként latinul hollót jelent).

A gyorsasági műrepülő világbajnokság szigorú előírásainak megfelelő repülőgép megépítéséről szóló megállapodást 2007-ben írta alá a Corvus Aircraft és a Red Bull, és 2009 márciusában már be is mutatták a gép első prototípusát. Az első berepülésekre 2009 telén került sor, melyek során rengeteg adatot gyűjtöttek a tervezőmérnökök. E mérésekre hagyatkozva, valamint a Corvus Aircraft főpilótája, Kovács Pál és Besenyei Péter észrevételeit figyelembe véve fejlesztették tovább a gépet, amely úgynevezett "experimental" kategóriájú, korlátlanul műrepülhető, +/- 12 G terhelést könnyedén elvisel, 450 km/h-nál is stabil, jól vezethető. A rácsszerkezet króm-molibdén ötvözet, amely megfelel a kategóriában használt legmagasabb követelményeknek, a törzs maga, a szárny és a burkolatok mind egy újszerű kompozitból készült.

[origo]: Az elmúlt években rendre megfigyelhető volt, hogy nem az éppen trendi típusokkal versenyzett. Különutas megoldást keresett, vagy inkább peches volt a gépeit illetően?
Besenyei Péter: Nem is a gépekkel volt gond, bár volt ilyen is. A motor a sarkalatos pont.

Mennyire szól bele a Red Bull csapat a gépválasztásba? Elsősorban anyagi, vagy inkább technikai oldalról közelítik meg a gépválasztás kérdését?
Nem szólnak bele, én igyekszem, szeretném a legjobb gépeket repülni, ehhez minden támogatást megkapok. Egy szezonban azonban csak egyszer lehet gépet váltani.

Milyen lehetőségei vannak egy olyan profi pilótának, mint Ön, hogy az egyedi elképzeléseit, fejlesztési igényeit érvényesítse a gyártónál a gépe esetében?
Mivel nem vagyok mérnök, én nem tudhatom, hogy mit lehet egy géppel kezdeni, vagy egy motorral csinálni ahhoz, hogy jó legyen, erős legyen. Bizonyos feladatokra kihegyezett gép esetében meg tudom határozni, mi lenne jó, ezután a mérnökök feladata, hogy megvalósítsák azokat a módosításokat, ami lehetséges.

Forrás: Corvus Aircraft

Mi lesz a sorsa a levetett gépeknek?
Visszamennek a gyárba, vagy értékesítésre kerülnek.

Ha pár szóban be kellene mutatni előző gépét, az MXS-R-t, akkor hogy jellemezné? Mennyire felelt meg az Ön repülési stílusának ez a gép? A stílus adott, a pilóta sajátja, vagy a gép függvényében változik?
A stílus a pilótáé, de a géphez hangolva. Az MXS-R egy jó gép, kissé talán rakoncátlan. Nagy odafigyelést igényel, hogy pontosan és szépen lehessen vele repülni. A végére már megszoktam, és többet ki tudtam hozni belőle, de még mindig hiányzik egy pár lóerő.

A médiában megjelent már pár információ a magyar fejlesztésű Corvus versenygépről, a mostani bejelentésig viszonylag kevés szó esett erről a nem mindennapi, a magyar repülőipar legújabb büszkeségének számító gépről.
A gép gyakorlatilag már készen van egy ideje, egy jó motort kellett csak beépíteni, illetve a regisztráció volt még hátra, eddig ezért is az MXS-t favorizáltam. A háttérben a Corvus csapata még mindig újabb és újabb ötletekkel teszi még versenyképesebbé a gépet.

Bár még csak az első három futamon vagyunk túl, véleménye szerint az idei esztendőben melyik típus és melyik pilóta dominál majd?
Az erőviszonyok gyorsan változnak, de remélem, a végelszámoláskor a Corvus lesz a nyerő!

Forrás: MTI

A Corvus Racer 540 a verseny előtt pár nappal is még a kanadai Lachute repülőterén állomásozik, ahol a végső teszteket, beállításokat hajtják végre, illetve a verseny szabályainak megfelelően egy korábbi Red Bull Air Race pilóta is tesztelte a gépet. Steve Jones a repülések után igen elismerően nyilatkozott a gépről, és úgy ítélte meg, hogy méltó ellenfele lesz a versenysorozatban szereplő gépeknek.
A magyar cég várakozása szerint a Red Bull Air Race Világbajnokságban szereplő két amerikai géptípus (Edge és MXS) hegemóniájának véget fog vetni a Corvus Racer 540 megjelenése.

A Corvus debütálásának unikumát adja továbbá, hogy a magyar fejlesztésű repülőgéppel magyar pilóta áll majd a rajthoz Windsorban, amely első látásra nem tűnik a Red Bull Air Race Világbajnokság legnehezebb pályájának. Az Egyesült Államok és Kanada határán húzódó Detroit folyóra épített versenypálya azonban már a korábbi versenyeken is nagy kihívást jelentett, és a 2010-es szezon negyedik futamán is alaposan megnehezítheti a pilóták dolgát. A kihívást az USA középnyugati részéről érkező erős szelek és az ezeket a folyóparton magasodó és időnként részben feltartóztató detroiti felhőkarcolók jelentik. Ennek okán a pálya egyik szakaszán erős szél fújhat, míg egy másik részen hirtelen csaknem teljesen megszűnnek a széllökések. A fejlesztők mellett Besenyei Péter is kíváncsian várja, hogy az új repülőgép hogyan viselkedik majd az éles versenyen extrém körülmények között.

Forrás: Corvus Aircraft

Magyarországon a repülőgépgyártás a II. világháború idején érte el csúcspontját, a saját fejlesztésű gépek mellett főleg német licenc alapján építettek katonai repülőeszközöket. Az 1950-es évektől kezdve a KGST-n belüli munkamegosztás eredményeként már leginkább csak a sportrepülés terén születtek új magyar konstrukciók, a légierő és a MALÉV ugyanis kizárólag szovjet és csehszlovák típusokat üzemeltetett. A rendszerváltozás sem kedvezett ennek a költséges és nagy szakértelmet igénylő iparágnak - mely a világ számos országában húzóágazat -, így különösen értékes, hogy a Corvus Aircraft magas színvonalú tervezési, fejlesztési és gyártási tevékenységet folytat a Kecskemét melletti Ballószögön felépített üzemében.