Már 2010-ben magánűrhajó megy az űrállomáshoz

Vágólapra másolva!
A SpaceX nevű amerikai cég a NASA megbízásából fejleszti Dragon nevű űrhajóját, amellyel a tervek szerint 2011-től repülnek majd a Nemzetközi Űrállomáshoz az asztronauták. Az új űrhajót az ugyancsak a SpaceX által épített Falkon-9 hordozórakétával fogják indítani, amelynek korábbi kísérleti változata eddig háromszor robbant fel. Képes lesz átvenni a magánszektor az USA űrhajózását az államtól? Az éles tesztek már idén elkezdődnek.
Vágólapra másolva!

"Kis lépés a költségvetésnek, de nagy visszalépés a tudománynak" - így kommentálta a The Times a Barack Obama amerikai elnök által benyújtott költségvetési javaslatban a NASA-ra vonatkozó tényeket. Ezek szerint a Holdra való visszatérést szolgáló Constellation Programra, illetve az ezek keretében fejlesztett űreszközökre nem költhetne a NASA, amely már a bejelentés napján tudomásul vette az új irányvonalat.

Az amerikai költségvetéshez képest valóban kis összegről van szó. A NASA éves büdzséje 17 és 18 milliárd dollár körül volt az utóbbi években, ebből átlagosan 3 milliárdot költött a Constellation Programra évente. Ez az összeg az USA éves katonai célú kiadásainak kevesebb mint fél százaléka: a hadsereg költségvetésében hasonló összeget emészt fel például a C-17-es szállító repülőgépek üzemeltetése.

A kormány azonban új, nem kevésbé fontos célokat tűzött ki az űrkutatásban, például a Nemzetközi Űrállomás működésének meghosszabbítását és a magánszektor intenzív bevonását új űrhajók fejlesztésébe.

A szakmai célokkal valóban sokan egyetértenek, például az egyik élő űrhajóslegenda, az Apollo-11 veteránja, Buzz Aldrin is helyesli Obama javaslatát. "A Holdra történő visszatérésnél fontosabb, hogy rövid távú fejlesztésekkel és csúcstechnológia megalkotásával olcsóbbá tegyük az űrutazást. Ezzel őrizhetjük meg vezető helyzetünket, és tehetjük hatékonyabbá a világűr felfedezését a jövőben." - mondta. A sajtóban megjelent kritikák azonban éppen e vezető szerep elveszítésén aggódnak. Ugyancsak a Times rajzos karikatúráján két kínai beszélget a Holdon: "Kis lépés ez egy kínainak, de hatalmas rúgás az amerikaiak hátsó felébe".

Falkon-9 és Dragon: új amerikai magán-hordozórakéta és űrhajó

Az egyik legfontosabb változás tehát a tervek szerint az, hogy az emberes űrrepülésekben a hangsúly az államilag irányított vonalról a magáncégek által fejlesztett űreszközök felé tolódjon el. Eddig még egyetlen magánűrhajó sem állt pályára a Föld körül, de a tervek szerint ez már idén megtörténik.

A Constellation Program tervezett befagyasztása miatt valószínűleg az Orion űrhajó építése is tovább késik. Ez váltotta volna fel az űrrepülőgépeket, amelyeket 2010-ben vonnak ki a forgalomból. Kérdés, hogyan fog az USA embert szállítani az űrbe, a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).

Horváth András űrkutató szerint a NASA tekintélyét csak a 2008-ban kötött Commercial Orbital Transportation Services (COTS) szerződése mentheti meg. Eszerint az amerikai űrhajósokat a SpaceX (Space Exploration Technologies) magáncég rakétái és űrhajói viszik fel. A már kísérleti fázisban lévő rendszert a szakember mutatja be olvasóinknak.

A SpaceX a NASA megbízásából kifejlesztett egy Dragon elnevezésű űrhajót, amellyel 2011-től repülnek majd a Nemzetközi Űrállomáshoz az asztronauták. Az új űrhajót a SpaceX által épített Falkon-9 hordozórakétával fogják indítani. A NASA 1,6 milliárd dolláros szerződése 12 Dragon-repülésre szól, amely siker esetén összesen 3,1 milliárd dollárra növelhető.

ForrA!s: Space-X

A Falcon hordozórakéta egyik kísérleti példánya. Akárcsak az oroszoknál: szerelés és szállítás vízszintes helyzetben történik (Space-X)

A 6 tonna össztömegű Dragon egy hengeres, napelemes műszaki egységből és egy űrkabinból áll, amely egy ISS-dokkolóval van felszerelve. A Dragon 3 tonnás űrkabinja három hatalmas ejtőernyővel fékezve az óceánra képes leszállni.

A Falcon-9 kétlépcsős hordozórakétát, amely már Cape Canaveron áll az indítóállásban, hamarosan kipróbálják, és siker esetén jöhetnek az új űrhajóval való kísérleti utak. Az eddigi tesztek során a hordozóeszköz korábbi változata háromszor robbant fel. A jelenlegi tervek szerint a Falcon-9 első, demonstrációs startjára március-junius között kerülhet sor egy űrhajó makettel.

ForrA!s: Space-X

A Dragon űrhajó műszaki és trénig változata a szerelőcsarnokban (Space-X)

A tervek szerint 2010-ben a Dragonnal három kísérleti űrrepülést hajtanak végre. Először egy 5 órás Föld körüli úton próbálják ki a Falcon-9 hordozórakétáról leválasztott űrhajót és a Földre való visszatérését. A következő 5 napos repülésen mintegy 10 kilométerre közelítik meg a Nemzetközi Űrállomást, immár a Dragon személyzet szállítására alkalmas változatával. Végül egy 3 napos űrrepülésen tesztelik a Dragon teherűrhajó változatát, szintén az ISS-nél.

A Dragon érdekessége, hogy fedélzetén hét űrhajós számára van hely, tehát akár mentőűrhajóként is használható az ISS-nél. A teher- és személyverzió azonos űreszköz, különbség csak a belső, "lakótérbeli" felszerelésben van, az ülések és asztronauták helyét a szállítandó utánpótlási anyag foglalhatja el.

Forrás: Space-X

A Dragon űrhajó kabinja hét fő szállítására képes (Space-X)

A Falcon-9-Dragon program komolyságát jelzi az is, hogy a Dragon űrhajó fogadására szolgáló ultra nagy frekvencián (UHF) működő, új távközlési rendszert az Atlantis űrrepülőgép 2009. november 16-25. közötti űrrepülésén felszállították a Nemzetközi Űrállomásra és beépítettek az ISS-be.

ForrA!s: Space-X

Fantáziarajz: a Dragon űrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) közelít (Space-X)

50 millió dollárt már most szétosztanak

Forrás: SpaceDev
Forrás: SpaceDev

A NASA 50 millió dollárt már idén szétoszt a magánszektorban. Még az Obama-féle javaslat előtt írtak ki olyan pályázatot, amelyben új űrhajók fejlesztésével kapcsolatos munkákat támogatnak magáncégeknél.

A NASA bejelentése alapján öt cég kap hamarosan támogatást. A díjazott vállalatok egyenként, tételesen megállapított összeget kapnak az 50 millió dollárból, amelyet meghatározott fejlesztésekre kell fordítaniuk.

A Sierra Nevada Corp. 20 millió dollárt kap egy függőlegesen induló, de vízszintesen leszálló, részben az űrrepülőgépekre hasonlító, de kisebb Dream Chaser rendszer koncepciójának fejlesztésére (lásd az ábrát jobb oldalon). Az űreszköz 2014-re lenne menetkész, és egy Atlas rakéta tetején startolhatna. A Boeing Co. 18 millió dollárt nyert egy olyan űrhajó terveinek kidolgozására, amely többféle rakétán is startolhat, és fő feladata a Nemzetközi Űrállomás kiszolgálása lenne. Emellett három további cég kapott ennél kisebb összegeket: a United Launch Alliance 6,7 millió dollárt, a Blue Origin 3,7 milli dollárt, a Paragon Space Development Corp. pedig 1,4 millió dollárt.